• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobilt bredband - så blev min lösning.

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

Apropå det här med kunnande: Jag kan t.ex. själv byta kamrem men vad i he är en"WiFi-hotspot"?:)

Om jag skall byta kamrem får jag nog "googla" först!

Förresten har jag ingen kamrem vare sig på person- eller husbil. Det behövde jag inte "googla" på.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

Uppstartstiden för saker och ting tycker jag liksom Lasse m.fl. med är viktig - finns roligare saker att pyssla med på sin kvalitetstid i husbilen än att vänta på en dator.

Exakt!

Därför skaffade jag en iPad där uppstartstiden är noll. Den drar så gott som ingenting i viloläge.

Netbooken får följa med i reserv för ev. bildbehandling i Paintshop av raw-bilder. Det klarar inte iPaden. Annars finns Photoshop för iPad men vanans makt är stor.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

Vad är en"WiFi-hotspot"?:)

De som deltar i dessa forum har någon form av förbindelse med internet. Du kan ha en egen dator, telefon, läsplatta eller låna av en kompis, jobbet eller biblioteket.

Dessa "maskiner" är kopplade till internet med kabel eller trådlöst via radiosignaler.

Utanför bibliotek, järnvägsstationer, på flygplatser, kommunala centrum finns det möjlighet att trådlöst koppla sig till internet via radiosändare med mycket kort räckvidd, "WiFi-hotspot". Utnyttjas främst av studenter och väldigt upptagna personer.

Nästa steg är att ha en egen trådlös radioförbindelse via det mobila 3G-nätet. Då blir räckvidden lite längre, upp till en mil. De flesta använder denna modellen.

Sen finns det människor som vill vara långt från civilisationen och för dem finns det ett trådlöst alternativ med lång räckvidd, upp till 10 mil.

Till sist kan man ha förbindelse via kortvågsradio eller satelit men det är nog mest militärer som använder den tekniken.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.900
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

Apropå det här med kunnande: Jag kan t.ex. själv byta kamrem men vad i he är en"WiFi-hotspot"?:)

Alve! Om du byter min kamrem fixar jag så du kan utnyttja WiFi-hotspots! :)

WiFi är förkortning för den engelska beteckningen för trådlöst nät. Alltså ett vanligt trådlöst nätverk. Ej att förväxla med trådlöst bredband, som oftast är 3G.

WiFi-HotSpots kallas de ytor som täcks av ett vanligt trådlöst nätverk. Det finns idag flera kommuner, skolor, hotell, flygplatser, företag, mm som erbjuder gratis anslutning till sådana här trådlösa nätverk. McDonalds restauranger i Europa brukar ha det. Fler och fler campingplatser erbjuder också WiFi-hotspots idag. Ibland på större delen av campingen men oftast i närheten av receptionen.

Krister N
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.900
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

De som deltar i dessa forum har någon form av förbindelse med internet. Du kan ha en egen dator, telefon, läsplatta eller låna av en kompis, jobbet eller biblioteket.

Dessa "maskiner" är kopplade till internet med kabel eller trådlöst via radiosignaler.

Utanför bibliotek, järnvägsstationer, på flygplatser, kommunala centrum finns det möjlighet att trådlöst koppla sig till internet via radiosändare med mycket kort räckvidd, "WiFi-hotspot". Utnyttjas främst av studenter och väldigt upptagna personer.

Nästa steg är att ha en egen trådlös radioförbindelse via det mobila 3G-nätet. Då blir räckvidden lite längre, upp till en mil. De flesta använder denna modellen.

Sen finns det människor som vill vara långt från civilisationen och för dem finns det ett trådlöst alternativ med lång räckvidd, upp till 10 mil.

Till sist kan man ha förbindelse via kortvågsradio eller satelit men det är nog mest militärer som använder den tekniken.

Det var ju värst vad du var på hugget idag! Har du inget jobb att sköta? :)
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

Exakt!

Därför skaffade jag en iPad där uppstartstiden är noll. Den drar så gott som ingenting i viloläge.

Netbooken får följa med i reserv för ev. bildbehandling i Paintshop av raw-bilder. Det klarar inte iPaden. Annars finns Photoshop för iPad men vanans makt är stor.

Jag får väl ta o skaffa mig en ny tab (surfplatta) med tangentbordsdocka (eller möjligen trådlöst tangentbord) och ge det en chans. Utan fysiskt tangentbord blir jag tokig.
Netbooken ligger mest o skräpar, för liten skärm, för dålig upplösning och för dålig prestanda för mina behov.

I många lägen (slösurf, filmvisning etc) kan jag dock tänka mig att en platta funkar - det bästa användningsområdet jag kan komma på är i sängen - men där har jag förhoppningsvis fortfarande många års annan aktivitet för mig ihop med frugan. Ja just det, sova med ja... :)

Jo, hade jag åkt kommunalt så hade jag sett ytterligare ett användningsområde, men eftersom bussförbindelserna är som de är på landet så är jag hänvisad till att köra bil och då lämpar sig inte surfplattan något vidare...
Enklare spel skulle man kunna tänka sig på en platta, men tiden saknas för min del att sitta med sådant...
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

Utan fysiskt tangentbord blir jag tokig.

Jag förstår hur du tänker, jag har aldrig kunnat använda pekplattan på laptopen, jag måste ha en mus för att orientera mig.

Tangentbordet är däremot riktigt bra på iPaden men jag skriver inga noveller utan mest inlägg i detta forum.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

Jag förstår hur du tänker, jag har aldrig kunnat använda pekplattan på laptopen, jag måste ha en mus för att orientera mig.

Tangentbordet är däremot riktigt bra på iPaden men jag skriver inga noveller utan mest inlägg i detta forum.

Pekplattor har jag inget som helst problem med. Eller rättade sagt, så länge de håller höger/vänsterknapp separerade från plattan och inte får för sig att integrera med touchplattan så går det bra.

Jag har sedan min första smartphone (P800) verkligen försökt vänja mig vid tangentbordet på skärmen, men jag lyckas inte tycka det är lika smidigt som ett fysiskt dylikt.
Kanske funkar bättre på en surfplatta, "tangenterna" bli ju åtminstone betydligt större!
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

Har SWYPE på min android, tyckte det var noget fa...n havde skabt, INDTIL jag gav det en chance :):)

YouTube - ‪A swype demo‬‏

Tro mig, det funkar mycket mycket bra, efter 3 dage, skriver jag hellere med swype end med tangentbord ( for dom kundige, skriver dom snabbere end med tangentbord, mener at vide verdensrekorden, indehaves netop af swype. )
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

Jag har sedan min första smartphone (P800) verkligen försökt vänja mig vid tangentbordet på skärmen, men jag lyckas inte tycka det är lika smidigt som ett fysiskt dylikt.

Jag har faktiskt kvar min P800 från 2002 men hade jag gissat på årtalet hade det snarare blivit 1992. Den tidens pekskärmar saknar jag inte då man var tvungen att använda "pekpinnar" (stylus) eller vassa naglar. Allt var inte bättre förr!
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

Det känns som ni krånglar till det, eller har jag fel? I Sverige använder jag mitt mobilia bredband hos Telia. Fungerar i stort sett på alla platser jag varit på utom i Stötens fjällvärld. Där tog det 4 timmar att ladda upp en bild.

Ute i Europa väljer jag campingplats efter om det finns wireless internet. Förra veckan kostade det 15 €, denna veckan 12 €. På rastplatser utmed autobahn kan kan man också köpa password som gäller på många ställen. Har jag fel taktik? Mvh Matts Torebring
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

Jag har faktiskt kvar min P800 från 2002 men hade jag gissat på årtalet hade det snarare blivit 1992. Den tidens pekskärmar saknar jag inte då man var tvungen att använda "pekpinnar" (stylus) eller vassa naglar. Allt var inte bättre förr!

Jag kan inte påstå att jag saknar den babyblå tingesten - sicket plastaskit :)
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

Det känns som ni krånglar till det, eller har jag fel? I Sverige använder jag mitt mobilia bredband hos Telia. Fungerar i stort sett på alla platser jag varit på utom i Stötens fjällvärld. Där tog det 4 timmar att ladda upp en bild.

Ute i Europa väljer jag campingplats efter om det finns wireless internet. Förra veckan kostade det 15 €, denna veckan 12 €. På rastplatser utmed autobahn kan kan man också köpa password som gäller på många ställen. Har jag fel taktik? Mvh Matts Torebring

Krånglar till det? Nja, det beror ju på om man vill vänta 4 timmar på uppladdning av en bild eller 4 minuter. Man vill ju ha så bra mottagningsförhållanden och därmed fart som möjligt.

Om taktiken fungerar för dig så tycker jag det är en bra taktik.
För mig hade det inte fungerat att inte veta huruvida jag har nät eller inte utan jag hade nog skaffat ett nationellt 3G-kort - såklart lite "onödigt" om man bara är på genomresa, men annars får man väl stå ut med kostnaderna med roaming o hålla sig lugn på internet.
Finns wireless så är det ett utmärkt alternativ.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

Ute i Europa väljer jag campingplats efter om det finns wireless internet. Förra veckan kostade det 15 €, denna veckan 12 €. På rastplatser utmed autobahn kan kan man också köpa password som gäller på många ställen. Har jag fel taktik? Mvh Matts Torebring

Taktiken är inget fel på men lite dyrt. Har du provat Wi-Fi Finder som visar vilka som är gratis?
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

Nästa steg är att ha en egen trådlös radioförbindelse via det mobila 3G-nätet. Då blir räckvidden lite längre, upp till en mil. De flesta använder denna modellen.

Räckvidden är fortfarande mer än en mil :)
Cellstorleken är fortfarande 35km i radie, alltså snarare upp till 17,5km. GSM - Wikipedia

Fast att tänja på gränserna oavsett vilken typ av nät man använder påverkar ju givetvis hastigheten/stabiliteten.
I övrigt bra förklarat av dig :)
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

Förlåt, men jag lånar tråden för en fråga. :oops:

Då man köper ett SIM-kort i utlandet (Speciellt Tyskland). Får man någon information med kortet om vad man ska skriva in i routern för att den ska klara att koppla upp utan dator?

I min router kan jag välja på alla Svenska operatörer. Men jag antar att jag måste mata in följande manuellt i Tyskland:
Dial Number: (ex. *99#)
APN: (ex internet.telenor.se)
Username:
Password:


Min router är en TP-LINK TL-MR3420
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

När vi är i fd Jugoslaviens länder och köper SIMkort brukar jag ställa mig nära en WiFi-hotspot, surfa in på aktuell lev och kolla uppgifterna där. Sen är det bara att tuta och köra.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband - maxtaxa

EU har ännu inte infört någon maxtaxa för datatrafik när man rör sig mellan länder. Däremot måste operatörerna meddela sina kunder när surfkostnaden närmar sig 50 euro, vilket motsvarar cirka 445 kronor. Om kunden inte meddelar att man vill fortsätta surfa ska operatören spärra tjänsten när kostnaden når 50 euro-nivån.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

bild-738080.JPG


Min första bild på Norgeresan tagen med iPhone och skickad med hjälp av Net1 dagsurf. Funkar hyfsat!
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband - så blev min lösning.

Hej knarrevik!
Mycket intressant läsning om internet i Husbilen fortsätt!
Jag ser på bilden att du också har "skippat" inre backspegeln!
Mvh.



bild-738080.JPG


Min första bild på Norgeresan tagen med iPhone och skickad med hjälp av Net1 dagsurf. Funkar hyfsat!
 
Toppen