• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobilt bredband Kroatien

S

STJ1973

Guest
Mitt första inlägg här. Har fått mycket matnyttig info via forumet så jag tänkte att det är dags att jag också bidrar. Sitter nere i Kroatien med en kall Karlovacko och en massa fri tid.

Jag tänkte jag skulle dela med mig av mina erfarenheter gällande kontantkort för mobilt bredband i Kroatien. Jag köpte ifjol en box innehållande ett USB-modem laddat med ett antal Kuna. Jag valde VIPNET (Vodaphone) eftersom jag sett i mobilen att jag oftast hade bäst teckning med denna operatör. Jag vill minnas att jag betalade 150 Kuna (kan ha varit 300 Kuna och att man fick använda 150) för paketet. När man stoppar i stickan installeras automatiskt programmet som hanterar uppkopplingen. Efter anslutning till nätet kommer man till sin egen "kontosida" hos operatören när man startar webläsaren(Vip - Sve zbog vas). Här kan man se hur många Kuna man har kvar på kontot samt hur mycket det motsvaras av i datamängd. Sidan finns på englelska och Kroatiska. Man kan också via denna sida välja att köpa "options" som innebär att man för en summa pengar köper ett givet antal Mb. Genom att göra detta blir varje Mb mycket billigare. Se nedan.

Each purchase of data Option will be charged from your Vipme Internet account.

Option 50 MB 15,00 kn

Option 300 MB 35,00 kn
Option 1 GB 55,00 kn

Each bought Option is valid for 30 days. The MBs you don't spend can't be used after 30 days have expired, unless you buy an additional Option. In case of buying an additional Option, all the MBs from the old Option will be added to the newly bought Option, which can then be used in the following 30 days.


To see the balance of remaining MB on your account and the validity date of the Option go to link "Account balance" on this web site.

After spending the traffic package in the bought Option, you will continue to pay all the additional traffic using the regular tariff model at the price of 1,00kn/MB. Sending SMS is not included in the Option package.

Man använder alltså det saldo man har på kontot för att köpa options. Det är alltså en god idé att köpa en voucher samtidigt som man köper USB-stickan för att ha tillräckligt för att köpa ett lämpligt "option". Modem för denna och övriga operatörer finns att köpa i nästan alla kiosker. Jag har sett Tele2, T-mobile och en till operatör jag inte kommer ihåg namnet på.

Behöver man fylla på sitt konto är det väldigt enkelt, antingen knatar man iväg till närmsta kiosk eller bankomat och köper en voucher på lämpligt belopp. På vouchern finns en kod som man knappar in på kontosidan och sedan är det bara att använda slantarna till att antingen köpa ett paket med Mb eller köpa löpande Mb.

Överkurs: Om man vill kan man sedan plocka ur SIM-kortet ur USB-stickan och sätta in i sin Android/Iphone för att använda denna som trådlös router (tethering). Genom detta förfarande kan man då både surfa på mobilen och valfritt antal andra smartphones/laptops. Man behöver dock ändra APN till data.vipnet.hr i mobilen för att den ska koppla upp sig mot nätet som en dataenhet istället som en vanlig telefon. Man behöver förstås en annan telefon för sitt vanliga SIM om man vill kunna fortsätta ta emot samtal :yes:
 
F

F.d. 50004

Guest
Sv: Mobilt bredband Kroatien

Hej. har ett vodaphone modem med kontantkort köpt i tyskland,tror du detta går att fylla på med pengar i croatien eller måste man köpa nytt där? reser ner om 2veckor.
 
S

STJ1973

Guest
Sv: Mobilt bredband Kroatien

Jag har tyvärr ingen aning. Testa ta med det och surfa in på kontosidan som jag länkade. Kommer du in på den gissar jag att det går att ladda med voucher.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Mobilt bredband Kroatien

Jag köpte ett Tmobil-SIMkort som funkade på alla obundna modem/telefoner. Det där med att låsa ett modem, plattor eller en telefon är ett ofog och ställer bara till problem när man byter land.
 
S

STJ1973

Guest
Sv: Mobilt bredband Kroatien

Ja, det är ett jädra ofog med alla dessa låsningar. Vad fick du betala för ett SIM-kort? Jag letade runt men hittade bara SIM i kombo med USB-sticka.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Mobilt bredband Kroatien

20 Kn för simkort och 500 Mb (ej tidsbegränsat)

50 Kn per 500 Mb (ej tidsbegränsat)
75 Kn per 1 Gb (ej tidsbegränsat)

1 Kn ~ 1 Kr
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Mobilt bredband Kroatien

Jag köpte ett Tmobil-SIMkort som funkade på alla obundna modem/telefoner. Det där med att låsa ett modem, plattor eller en telefon är ett ofog och ställer bara till problem när man byter land.

Hej!

Exakt vad jag letat efter där nere!
På deras hemsida redovisades ett antal försäljningsställen. De var ju inte så många.
Köpte du SIM-kortet på ett sådant ställe eller finns det även på andra platser?

Roadglider
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband Kroatien

Det finnes på forumet en beskrivelse på hvordan en låser opp Huawei modemer. Dvs. hvor en kan taste inn IMEI nummer og få den 8-siffer koden som fjerner opperatørsperren. Har fungert på alle de utgavene jeg har testet på, selv om de som er merket Vodafone måtte jeg legge inn annen firmware på før opplåsing - V har fjernet dialogboksen som spør om opplåsningskode og erstattet den med en melding om feil simkort.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Mobilt bredband Kroatien

Hej!

Exakt vad jag letat efter där nere!
På deras hemsida redovisades ett antal försäljningsställen. De var ju inte så många.
Köpte du SIM-kortet på ett sådant ställe eller finns det även på andra platser?

Roadglider

Jag köpte mitt SIM-kort i ett litet köpcentra mellan gamla Dubrovnic och campingplatsen i Dubrovnic. Fick känslan av att det gick att köpa i var och varannan kiosk. Fråga på stan.
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Mobilt bredband Kroatien

Det finnes på forumet en beskrivelse på hvordan en låser opp Huawei modemer. Dvs. hvor en kan taste inn IMEI nummer og få den 8-siffer koden som fjerner opperatørsperren. Har fungert på alle de utgavene jeg har testet på, selv om de som er merket Vodafone måtte jeg legge inn annen firmware på før opplåsing - V har fjernet dialogboksen som spør om opplåsningskode og erstattet den med en melding om feil simkort.

Här hittar du program för att låsa upp modemet.

LÃ¥s upp Huawei modem gratis hemma med kodgeneratorn | MobilaBredband.se
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Mobilt bredband Kroatien

20 Kn för simkort och 500 Mb (ej tidsbegränsat)

50 Kn per 500 Mb (ej tidsbegränsat)
75 Kn per 1 Gb (ej tidsbegränsat)

1 Kn ~ 1 Kr

Hej där!

Sitter för tillfället på Pag i Kroatien och försöker få vårt nyinköpta T-mobil sim-kort att fungera. Samma, som du köpte, Har ett obundet Huawei E 367 modem, men kommer bara till en sida hos T-mobil HR. Stopp där pga av språket och säljaren ser frågande ut och rycker bara på axlarna helt ointresserad av det hela. Har Du något tips??

Roadglider
 
Toppen