• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobilt bredband i Norge

F

F.d. 55451

Guest
Sv: Mobilt bredband i Norge

............ Vad ska jag med 32 Mb i stan när jag står i skogen och har 0,5 Mb i praktiken. I stan finns ju WiFi med dubbla hastigheten............
:D

Meeen - det er da bettre end ingen dekning langs vägen - som det er en stor del med 3 i Danmark.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Mobilt bredband i Norge

Det är väl dags för en helomvändning igen!

Eftersom mitt mobila bredbandsabonnemang hos 3 har gått ut så kanske jag skulle skaffa Net1 i stället. På så sätt blir ju Norge "nåbart" och det var ju dit jag planerade en liten tripp i juni initialt. Täckning i hela Skandinavien låter väldigt trivsamt, tycker jag! Här i obygden där jag bor så fungerar 3 dessutom ganska dåligt, faktiskt.

Surfabonnemanget till androidluren kan jag nog använda som modem till datorn i större städer där Net1 påstås ha sämre täckning än övriga operatörer!

Kiggigt va!?

Jappe
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Mobilt bredband i Norge

Dessutom kan man koppla telefonens WfFi in till Net1 routern. Bra vid synkningar och ladda ner program till telefonen.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Mobilt bredband i Norge

Frågan är vad det är för skillnad på de olika paketen! Modemet i kraftpaketen ser väldigt stor ut med flera spröt. Var placerar man ett sådant åbäke i en plåtis?

Jappe
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Mobilt bredband i Norge

Frågan är vad det är för skillnad på de olika paketen! Modemet i kraftpaketen ser väldigt stor ut med flera spröt. Var placerar man ett sådant åbäke i en plåtis?

Jappe

Vi har vårt i ett skåp i bilen, Funkar bra. Finns ju tre-fyra olika antenn-alternativ också. Det går att ställa Modemet/routern var som helst då det finns inbyggda batterier som räcker ett tag. Bra hemma eller som jag på jobbet (löneutbetalning) om det blir strömavbrott eller teleavbrott.

Samtliga antenner går att fälla så den får plats i handskfacket under transport. Det är ju antennerna som gör att räckvidden är 12 mil.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband i Norge

Surfabonnemanget till androidluren kan jag nog använda som modem till datorn i större städer där Net1 påstås ha sämre täckning än övriga operatörer! Kiggigt va!? Jappe

Vilken operatör har du på mobilen? Du kanske inte behöver något annat?

Är du medveten om att du låser dig till 24 månader med dålig hastighet och dålig täckning om du tecknar dig för Net1?

Tidningen Mobil har testat de olika operatörernas täckning, i södra Sverige var Net1 en katastrof.

Om man läser Net1:s årsredovisning är de på ruinens brant, det behövs nog 2 Antonov för att rädda det företaget. Finns på ratsit.se.

  • Bokslutsposter 2009
  • Bokslutperiodens längd: 12
  • Omsättning: 74 940
  • Resultat efter avskrivningar: -106 379
  • Resultat efter finansnetto: -107 190
  • Årets resultat: -107 101
  • S:a omsättningstillgångar: 48 248
  • S:a anläggningstillgångar: 53 587
  • S:a kortfristiga skulder: 67 142
  • S:a långfristiga skulder: 26 000
  • Aktiekapital: 5 610
  • S:a eget kapital: 8 693
  • Obeskattade reserver: 0
  • Balansomslutning: 101 835
  • Antal anställda: 32
  • Nyckeltal 2009
  • Kassalikviditet (%): 53,1
  • Soliditet (%): 8,5
  • Vinstmarginal efter finansnetto (%): -143,0
  • Lönekostnad per anställd och år: 478,6

Belopp anges i KSEK
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband i Norge

Så ska man köra i Norge Sverige och Danmark så räcker Net1's 3 Mb med total täckning över hela Skandinavien mer än väl. Billigast blir det också. Tänk att kunna surfa på iPaden var som helst, med Net1.

Jag har Tele2:s kontantkort i iPaden och betalar max 3 kr/dygn de dagar jag inte är uppkopplad via WiFi. Simkortet får du gratis, sedan kan man ladda det med tex 75:-, räcker i 25 dagar. Visserligen max 100 Mb/dygn vilket blir 3 GB/mån men det räcker långt. Laddar man kortet med minst 150 kr surfar man gratis en månad vilket blir 30+50=80 dagar sammanlagt. Det vet varenda tysk som kommer hit på sin semester.
 
Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Mobilt bredband i Norge

I helgen ska jag få testa Tre's nya modem som även funkar på 900Mhz-bandet. Vi får se om det kanske funkar utanför tätorterna där ju vi befinner oss med vår husbil. Men jag kan aldrig för mitt liv tro att det skulle funka lika bra som Net1 som ligger på 450 MHz-frekvensbandet.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Mobilt bredband i Norge

Frågan är vad det är för skillnad på de olika paketen! Modemet i kraftpaketen ser väldigt stor ut med flera spröt. Var placerar man ett sådant åbäke i en plåtis?

Jappe
Om du kan tänka dig en yttre antenn så behövs inte de långa antennspröten - bara de korta som sänder trådlöst i bilen. Spröten är dessutom fällbara. Vi har lagt vår router i ett överskåp. Öppnar bara skåpluckan när någon surfar.
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Mobilt bredband i Norge

Knarrevik !!!!!

Jag bruger Net1 och har däkning i 3 lande, bedre speed end med adsl modem i telejacket.

Du henviser til en test, som åter och ÅTER, har brugt net1's USB modem, som inta kan sammenlignes med D35 routeren.

Vi er efterhånden en del af Hbk's medlemmer der har Net1 med D35 routeren, och tror vi alle er nöjda, om du läser diverse indläg i forummet.

Rigtigt, vi har inta högsta hastighed som 4G, men vi har däkning, inta bare i storbyer, men i 3 lande, vi er on-line det er det vigtigste :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband i Norge

Knarrevik !!!!!

Jag bruger Net1 och har däkning i 3 lande, bedre speed end med adsl modem i telejacket.

Du henviser til en test, som åter och ÅTER, har brugt net1's USB modem, som inta kan sammenlignes med D35 routeren.

Vi er efterhånden en del af Hbk's medlemmer der har Net1 med D35 routeren, och tror vi alle er nöjda, om du läser diverse indläg i forummet.

Rigtigt, vi har inta högsta hastighed som 4G, men vi har däkning, inta bare i storbyer, men i 3 lande, vi er on-line det er det vigtigste :)

Varför skall man skaffa ert dyrt abonnemang för att resa 2 veckor till Norge?
De veckorna kostar nästan 5500:- (229x24) för ett nät som knappast överlever om det inte blir uppköpt av någon med väldigt gott om pengar.

Använder man sig av WiFi i Norge och ett billigt alternativ i Danmark och Sverige (kontantkort utan bindningstid) så får man bättre täckning och snabbare nät och som redan nämnts snart 4G. Eller så kan man använda sitt 3-abonnemang i Danmark utan extra kostnad.

PS! Reser man till Tyskland köper man Aldikort för € 7,99 som gäller en månad.
Både kontantkort och Aldikort stoppar man i telefonen som får agera bärbar WiFi-hotspot,
så skaffa aldrig operatörslåsta telefoner.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Mobilt bredband i Norge

Knarrevik
I nogen omfang, forstår jeg dig.
Jeg vil ej heller betale for dårligt geografisk dækkende abonnementer som kan anvendes i hele i Skandinavien - nå jeg kan anvende TDC eller CBB i Danmark til 49,- kr / måned.
Da vil jeg hellere betale begrenset for den tid jeg opholder mig i andre lande, ved at købe eksempelvis hos Aldi for en måned i Tyskland.
Carnival kommer ofte til Danmark og har så et andet behov for abonnement, og i Sverige og Norge er der nok brug for lidt mere individuelle løsninger grundet geografiske dækninger.
Jeg tror ikke man generellt kan sige hvad som er bedst i Sverige og Norge.
Såvel som indredning av husbiler skal valget tilpasses behov.

Derfor er der behov for lettere at kunne overskue alle mulighederne og for husbiler peke ut' hvad der bruk for.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband i Norge

Det er bra for oss som har valgt å bruke ICE.NET i Norge eller Net1 i Sverige at mange tunge nettbrukere er skeptiske - slik at vi andre får beholde hastigheten. Største svakhet med 450 MHz løsningen er de store områdene som er dekket av hver basestasjon. Blir det for mange brukere på et sted så er det ikke båndbredde nok - typisk for byområder.

Min erfaring etter 3 år med ICE.NET er brukbar dekning, men tregt i nærheten av byer. Også dekning i områder hvor alle mobilnett på 2G og 3G er helt borte. Om dere sier at jeg da har feil operatør for 3G så er svaret roaming med utenlandsk telefon. Kjører med både norsk og svensk mobiltelefon og kan lett se hvilken operatør som er sterkest der det er signal.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Mobilt bredband i Norge

Det är ju enkelt att kolla. Det är bara att åka upp till Kasebacken vid Älgsjön, ta med alla 3G modem som finns och konstatera att det är bara Net 1 som fungerar.

Jag förstår att de som bara åker omkring i städer, på motorvägar och sen tar in på campingar inte behöver ett i alla lägen fungerande bredband. Jag tror inte ens 3G behövs för det finns ju WiFi i städer och på campingar. På motorvägen behövs det ju för iPaden och kartprogrammen.

Åk nu ut och kolla i verkligheten och sitt inte inne och räkna med teoretiska modeller.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband i Norge

För Knut och Carnival som ofta åker över gränserna kan Net1 vara en brukbar lösning men för oss andra som endast sporadiskt besöker Danmark och Norge blir det ett väldigt dyrt alternativ som dessutom är låst i 24 månader. Sedan finns säkert de i glesbygd som inte har något annat val.
 

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: Mobilt bredband i Norge

Det är ju enkelt att kolla. Det är bara att åka upp till Kasebacken vid Älgsjön, ta med alla 3G modem som finns och konstatera att det är bara Net 1 som fungerar.

Jag förstår att de som bara åker omkring i städer, på motorvägar och sen tar in på campingar inte behöver ett i alla lägen fungerande bredband. Jag tror inte ens 3G behövs för det finns ju WiFi i städer och på campingar. På motorvägen behövs det ju för iPaden och kartprogrammen.

Åk nu ut och kolla i verkligheten och sitt inte inne och räkna med teoretiska modeller.

Om vi som besöker campingar, åker motorvägar och bor i stan inte behöver ett fungerande internet, varför behöver då övriga?

Net1 var ganska under isen för några år sedan vad gäller det ekonomiska, vilket krävde en rokard och ny ägare om jag minns rätt.
Anar att det återigen faller ihop ekonomiskt!
 
Senast ändrad:
Toppen