• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobilt bredband i husbilen

F

F.d. 24284

Guest
Sv: Mobilt bredband i husbilen

Tänk bara på att om du köper ett USB tv-kort så skall man kunna koppla en vanlig koax kabel(Tv antennkabel) till den så du kan utnyttja en eventuell tv antenn på bilen. Vissa kort har bara möjlighet att använda den lilla medföljande antennen!
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Mobilt bredband i husbilen

Tusen tack från en tacksam Mjölbybo!Då är det bara att kolla runt för att se vilket abonemang som verkar mest kostnadseffektivt. Helst skulle man villa köpa en sådan därringa "donk" och sedan pröjsa de få gånger som man vill nyttja den. Jag är en s.k. återfallsmotorhomare sedan nu i Juli då frugan & Jag köpte husbil igen efter att vi har haft ett par års uppehåll. Det var så att säga ingen ide att ha husbil under våra ungdomars tidiga och sena tonår då de mycket mer gärna vill "hänga" med kompisar är "päronen". Lustigt, va???? Tror att flera av oss känner igen sig!
Som av en slump upptäckte jag den helt fantastiska klubb med dess hemsida som verkligen ger helt otrolig hjälp om man är ute på drift. Hitta ställplatser t.ex. Ja, massor av tips. Då är det ju kanon att ha möjligheten att koppla upp sig för att ladda GPSén.
Ja, kanon helt enkelt
Så tack igen!

Marie-Anne&Anders Bohman i en Knaus Sunliner 650LG som nu i dagarna fick fina Blå-Silver dekaler i pannan samt bak i rumpen. Lite siffror blev det visst också.
 

Maggan o Åke

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
1409
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband i husbilen

hej
telia har kontantkort till sitt mobila men det blir dyrt i längden att inte ha abonemang. och är du i norrland (fjällvärden) och åker så fungerar inget annat än telias mobila och det är lika med telefonerna. testat vårt nu i somma och vi hade kontakt var vi än stog.
maggan o åke
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Internet i Husbil?

Hej Robert - Monika,

E620 är ett PCMCIA modem kort vilket inte betyder att den är dåligt men om jag vore dig så skulle jag satsa på E220 vilket är ett USB modem.

Fördelen med en USB modem (E220) är att det går också att använda i datan hemma, PCMCIA går ej att använda hemma utan hårdvara. M.a.o lite mer omständigt om inte omöjligt då hårdvaran till en hem data inte förekommer mycket i Europa.

Modemen E618 - E620 är på väg att försvinna därför vill dom telebolag göras sig av med fortast möjligt.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Mobilt bredband i husbilen

Mojängen heter Anyse och finns på en sida som heter= Anysee jag var inne på den sidan för att lära och som vanligt fattade jag inte ett dugg.
Sedan hittade jag som av en slump ett annat företag som vad det verkar i mina ögon saluför något liknande= Hauppauge Nordic

Erfarenheter, tips någon?
Vi har köpt Anysee för att vi har Boxerabonnemang hemma och vill kunna ta med Boxerkortet i husbilen och därmed kunna se alla Boxerkanalerna även där.

Det funkar bra där tv-mottagningen är bra - dåligt där man är i TV-skugga bakom t.ex. berg - dvs precis som hemma. Vi har en Tv-antenn på taket som vi grovriktar (försöker titta på hus runt om åt vilket håll dom riktar sina antenner).

Antennkabeln kopplas till Anysee-boxen och boxen kopplas i sin tur till datorn med en USB-kabel. För att hitta TV-sändare måste man göra en kanalsökning varje gång man flyttat sig utanför den förra sändarens räkvidd. Man kan spara sina kanallistor så man inte behöver söka om igen när man återkommer till en plats där man varit tidigare.

Vitsen med Anysee är just att man kan använda Boxerkortet. Om man inte har Boxer finns flera andra digitalboxar som är mycket billigare.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Mobilt bredband i husbilen

Hej.

Några ord om Mobilt bredband och allt utgår från att det är Telia.

Det finns ett par sätt att få kontakt med omvärlden och ansluta sin bärbara PC till Internet.

Det här är tänkt att jag ska försöka förklara enkelt om det nu går…

Alternativ 1:

Köp ett paket med Mobilt bredband och Du får följande:
Ett modem och en installationsanvisning.
Ett SIM-kort som är avsett för datatrafik och som ej går att ringa med.

Köper Du det i Telias butiker får du med dig hem paketet och kan surfa efter installationen som bara tar några minuter. Det går också att beställa på Telias hemsida och paketet kommer då med posten.

Sätt in sim-kortet och anslut modemet till datorn och installationen startar av sig själv. Det tar några minuter. Klicka sedan på den nya ikonen på skrivbordet som heter Mobile Connect och modemet börjar jobba. Sedan är det bara att klicka på Internet Explorer-knappen på skrivbordet för att börja surfa. Det är inte svårare.

Alternativ 2:

Du kan också surfa genom att använda Telias surfzoner med ditt abonnemang om datorn har trådlöst nätverkskort (WLAN). Då använder man inte modemet för Mobilt bredband. Det flesta moderna bärbara datorer har idag denna möjlighet. Inloggningsuppgifter till Telias surfzoner finns i de handlingar Du får av Telia.

När man surfar på Telias surfzoner, som man hittar genom att söka efter trådlösa nätverk i datorn, skriver man bara in användarnamn och lösenord. Man ska inte ha för stor tilltro att finna dessa surfzoner men de finns bland annat på en del campingar. Då ska man inte köpa något betalkort av campingen för att surfa. Man använder bara sina inloggningsuppgifter.

För att slippa skriva in dessa varje gång kan man skriva in dem i ett Word-dokument och hämta dem därifrån genom att kopiera och klistra in.

Se denna film från Telia som mycket tydligt åskådliggör hur man kommer igång:
http://www.telia.se/privat/kundservice/support/mobilt/supportmobiltbredband/kig.page

Jag kanske också ska nämna att det finns både modem och PC-kort för att ansluta till Internet.
Modemet är mest allsidigt. Man kanske vill ansluta till en annan dator, barn eller barnbarn vill kanske låna modemet och USB-anslutningar finns i alla datorer.

Det finns många olika prisalternativ och kompletterar Du med mobilt bredband till redan befintligt ADSL så kostar det idag 149:- /månad hos Telia.
Trafik upp till 5GB/månad och det kommer ingen normal användare upp i.
Fakturaavgiften är på 19:- /månad kan trollas bort genom E-faktura.

Telia tillhandahåller också ”Säker Surf”. Har du inte brandvägg och ett virusprogram rekommenderar jag att man installerar detta. Att vara på Internet eller kolla E-post utan skydd är minst sagt obegåvat…
Det finns många olika brandväggar och virusprogram. En del är gratis att ladda hem från nätet medan andra får man betala för. Det viktigaste är att man skyddar sig och minst en gång i veckan ser till att det är uppdaterat.

För att kolla vilken hastighet man är uppkopplad med kan Du klicka här: http://www.bredbandskollen.se/

E-post:

Den bärbara PC:n funkar på precis samma sätt som hemma. Starta ditt E-postprogram och gå in under Verktyg och skapa samma E-postkonto som Du har i din stationära dator. När du är uppkopplad så hämtar Du bara din post som om Du hade varit hemma. Varje gång Du hämtar E-posten tömmer Du servern från post. Har Du hämtat från den bärbara kan Du inte hämta posten en gång till den stationära datorn. Det finns en möjlighet att göra en inställning så att en kopia sparas på servern men det rekommenderar jag inte.

Gör istället följande om Du bara vill kolla din E-post men inte vill hämta den från servern:

Logga in på denna sida: https://webmail.telia.com/cp/ps/Main/login/Login?d=pne.telia.com
Skriv in användarnamn och lösenord. Då kan Du se vad Du har för post och välja vad Du vill göra med den. Du kan svara på post, slänga mail osv. Mailen kan ligga kvar på servern och hämtas från bärbar eller stationär dator senare.

Dessa inloggningsuppgifter kan man också skriva in i ett Word-dokument och hämta dem därifrån genom att kopiera och klistra in. Det underlättar…

Det finns naturligtvis mycket info att hämta på Telias sidor och jag har medvetet utelämnat info som inte har någon betydelse för att komma igång att surfa med Mobilt bredband.

Telias modem är operatörslåst och fungerar bara med Telias Sim-kort i 12 månader. Därefter kostar det 300:- att låsa upp. Kolla också på dina handlingar som Du får av Telia att Sim-kortet är spärrat för Utlandsroaming. Då får Du inga obehagliga kostnader vid gränserna.

Det finns förutom Telia flera andra aktörer som använder 3G.

ICE.net är ett annat bolag som använder det gamla 450-nätet.

Vad som är bäst får användaren själv avgöra utifrån sina egna behov.

Detta är inte skrivet för att göra reklam för Telia och har inte ambitionen att svara på alla frågor om Mobilt bredband. Principen är den samma oavsett operatör.

Hälsningar
Knausen
 
Senast redigerad av en moderator:

NIESMANNEN

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
2277
Medlemskap
2025
Sv: Mobilt bredband i husbilen

Bra Knausen!
Kan du göra en lika lättfattlig information om hur man använder sin bärbara i Europa utan att bli ruinerad? Vilken utrustning behövs?
Det har skrivits många artiklar om detta, men ingen som är tillräckligt begriplig för min del.

MVH
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Mobilt bredband i husbilen

Knausen,

När jag var I Sverige i somras informerade Telia mig att jag kunde surfa på ett relativt billig sätt genom att skicka ett SMS till 4466 med texten veckosurf.
Kostar SEK 99 för en vecka vilket är ett hygglig bra pris på för oss som inte bor i Sverige och vill surfa lite, givetvis måste man redan ha ett icke låst modem. Telia's erbjudandet gäller endast för uppladdbara kort.
 

horsabecksgard

FD HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
2887
Medlemskap
2021
Sv: Mobilt bredband i husbilen

Hej Kell A!

Ser mycket bra ut. Hur har du fått till det här? Vad använder du för bord? Är det lätt att plocka fram/ta bort?


Många frågor blev det.


bil8.gif
Kerstin
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Mobilt bredband i husbilen

funderar på att byta till mobiltbredband från 3. är det någon som kan svara på om det är något att satsa på?
:)
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Mobilt bredband i husbilen

Hej.

Ska Du slopa ditt vanliga bredband och bara köra mobilt? Kolla i så fall hur du löser din E-mail så du blir nöjd.

Ska Du komplettera med mobilt bredband så kolla att Du får bra hastighet där du mest kommer att använda det.

/Knausen
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband i husbilen

Jag bytte till mobilt bredband i somras och tycker att det fungerar mycket bra (i Sverige). Jag la upp ett par mailkonton i Gmail.com som jag funnit fungerar bra. Jag kan logga in på en användare (mailadress) och länka de övriga dit. Sedan kan jag skicka mail från denna adress men välja någon av de övriga adresserna som avsändare.

Däremot har jag kvar det gamla bredbandet en tid för att ha tillgång till den gamla emailen så att jag under en tid kan ändra alla dessa ställen som jag köpt programvaror mm från till den nya adressen. Det dimper då och då ner ett mail där som jag då kan kontakta och meddela den nya adressen. Nu, efter snart ett halvår, är det nog läge att säga upp det gamla bredbandet och därmed också den gamla mailadressen.

Någonstans har jag läst att det skulle kunna vara möjligt att behålla den gamla mailadressen och få mail till den vidaresänd till den nya adressen. Jag har dock inte forskat vidare i detta så jag vet inte om det funkar eller om det är möjligt hos alla bolag.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband i husbilen

Angående vilket bolag som är bra eller dåligt har jag ingen uppfattning. 3 har fördelen att du kan surfa till samma kostnad även i Danmark. Dessutom trr jag att du kan få det på öppet köp någon vecka för att testa.

Själv valde jag Telia efter att först ha tjatat mig till att få det på öppet köp. Här ute på landet kan det vara lite si och så med täckningen mellan olika bolag. Därför ville jag se att det fungerade där jag bor. Det är ju viktigast att det fungerar hemma i bostaden där åtminstonne jag surfar mest. Sedan ser jag möjligheten att kunna använda det i bilen som en bonus.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Mobilt bredband i husbilen

Jag har "lagt ner" både Teliaabonnemanget med fast telefoni (23/12) och ADSL-bredbandet och kör nu enbart med mobilt telefonabonnemang och mobilt bredband från Tele 2 och är mycket nöjd, sparar mycket pengar.

Epostadressen hos Spray lade jag in under Otlook Express vilket gjorde att det gick snabbare och enklare samtidigt som jag slapp all reklam!

Hade jag vetat, så hade gjort det här för länge sedan. OBS! Detta fungerar bra där jag bor, betyder inte att det fungerar lika bra överallt, men det skadar ju inte att pröva!

Eftersom rubriken på den här tråden är Mobilt bredband i husbilen, så vill jag tillägga att detta har fungerat utmärkt även i husbilen, förvånansvärt bra faktiskt.

Jappe
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband i husbilen

Just det, reklam. Har hittills inte fått ett enda reklammail, inte heller sett någon reklam i själva Gmail. Mycket nöjd med detta.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Mobilt bredband i husbilen

En fördel med Gmail är att man kan Hämta e-post från andra konton.
Du kan hämta e-postmeddelanden (nya och gamla) från upp till fem andra e-postkonton och samla dem i Gmail.

Personligen uppskattar jag att hämta posten med hjälp av ett E-postprogram typ Outlook. Jag vet inte om det är möjligt med Gmail, men det vet säkert någon här...

/Knausen
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband i husbilen

Kom just på en nackdel med det mobila bredbandet och det är om man har flera datorer. Då måste jag koppla ner bredbandet och fysiskt koppla loss "antennen" för att sedan koppla in den på en annan dator. Det tycks inte vara möjligt att koppla den via en router, inte den jag har hemma i alla fall.

Men det finns kanaske speciella routrar som det mobila bredbandet kunde kopplas till?
 
F

F.d. 55334

Guest
Sv: Mobilt bredband i husbilen

Jaha, nu svarar jag på något som jag inte behärskar - till glädje för vissa hoppas jag- . Jag bor mitt ute i skogen, Telias fasta nät fungerar MYCKET dåligt. Men jag har många år kört datorn över mobilen - DYRT - men sedan ett par år med mobilt bredband - billigare minst sagt - och det fungerar bra. Sambon som inte kommer ut med det fasta nätet har frågat en synnerligen kunnig dataperson/jag vet vem det är, högsta betyg/ som sagt att med en switch till min uppkoppling/dator/ vad vet jag/ skulle han kunna komma ut på nätet.
 
Toppen