• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

mobiloperatör

Anki o Claes 950

FD HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
950
Medlemskap
2022
Vilken mobiloperatör ska man välja som har bäst täckning om man ska ut i Europa.
Ev kan kan det bli en sväng till Marocko 2014 om vi vågar. Har idag telenor som
mobiloperatör samt telia till datorn vilken operatör är bäst gärna med motivering
för och emot
Mvh Claes
:yes:

F

F.d. 55451

Guest
Sv: mobiloperatör

Hej
När räser ni ?

Kanske fogg roamingfree / gränslös till den tiden ?

Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det spelar ingen roll vilken svensk operatör du väljer, vid roaming väljs den utländska med bäst täckning.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Använd inte svenska simkort i Europa/Afrika för då blir du ruinerad. Lokala kort gäller, inte alltid så lätta att hitta men med normala priser.

Jappe

F

F.d. 29925

Guest

"Normala" telefonsamtal går nog att hantera till ett överkomligt pris om man inte "pratar väder" utan väsentligheter. All datatrafik med svenska operatörer utomlands blir rena katastrofen rent ekonomiskt. (Med ett undantag om man har 3. I Danmark t.ex. gäller samma regler som i Sverige. Finns fler länder kopplade till 3.)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

For data finnes det nå et selskap som har dekning i ele Europa til samme pris, men prisen er endel for høy - Fogg må få i orden sine avtaler!

De som har roaming til fast pris i Europa, USA, Hong Kong og Australia er globalgig.com.

F

F.d. 52943

Guest

Europasim.com har ett kort som funkar i europa till fast pris. Inte så billigt (3€ per uppkopplad dag) och bara 50 mb data per dag. Vet inte om det funkar utanför Europa.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Globalgig sitt kort har flere alternativer, men dekker pr. i dag 36 land rundt om i verde - de fleste land i Europa er med. Prismatrisen finner dere på Globalgig – Mobile broadband with no data roaming charges.

For meg er de Australske prisene vesentlig mer spennende Plans - Jetsetter - Globalgig - Low cost mobile broadband data in the US, Australia, England, Scotland, Wales, Ireland and Hong Kong under halve prisen! Selv AUD 0.05 pr MB i overforbruk er ikke galt. Skal en være spesiellt sparsom kan en der bruker Plans - Flexi - Globalgig - Low cost mobile broadband data in the US, Australia, England, Scotland, Wales, Ireland and Hong Kong varianten hvor en bare betaler for virkelig forbruk.

Ser ut som USA prisene er omlag som Europa Globalgig – Mobile broadband with no data roaming charges.

Noe som står med liten skrift nederst i de europeiske/globale prislistene er at etter en eventuell kontraktsperiode kan en velge å gå over på en pay as you go plan med samme kostnadene som den Australske Flexi planen!

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Intressant. Det är bara den initiala kostnaden som är hög. Frågan är om det räcker med en månad för 19£ för att sedan kunna gå över till Pay per MB, £3.50 per month plus the 4p/MB charge? 4p blir väl ungefär en femtioöring vilket skulle ge ungefär 500 kronor per GB. Det finns värre, mycket värre operatörer!

Jappe

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Skulle holde med korteste kontrakt på laveste nivå.
Prisen på lommerouteren er heller ikke helt gal om en tar den med - på den Australske siten er det gjort et poeng av at den ikke er låst til deres eget simkort. Har sendt en fråge til den Australske avdelingen om de har samme dekning som de andre - regner med det, for det var de som startet det hele for ett år siden.

saxtorp

HBK Medlem
Kommun
Saxtorp
HBK-Nr
2114
Medlemskap
2025

Hej!
Vi har varit i Marocko två gånger och ska dit igen. Så jag jag tycker visst att ni ska våga. När det är nåt okänt är det klart att man undrar om man ska våga. Men vi gjorde det. Men håll hastigheten. Det finns massor av poliser. Vi kopplade upp oss på Mc Donalds och Marjan i Agadir. Även i Spanien fungerade det bra utanför Mc Donalds. På campingarna i Marocko finns också wi-fi och det fungerar bra och kostar inte mycket. Och jag tycker marockanerna är duktiga på det där med data. De ordnar det mesta.

Anki o Claes 950

FD HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
950
Medlemskap
2022

Hej!
Vi har varit i Marocko två gånger och ska dit igen. Så jag jag tycker visst att ni ska våga. När det är nåt okänt är det klart att man undrar om man ska våga. Men vi gjorde det. Men håll hastigheten. Det finns massor av poliser. Vi kopplade upp oss på Mc Donalds och Marjan i Agadir. Även i Spanien fungerade det bra utanför Mc Donalds. På campingarna i Marocko finns också wi-fi och det fungerar bra och kostar inte mycket. Och jag tycker marockanerna är duktiga på det där med data. De ordnar det mesta.

Friskt vågat ute är halva vunnit. vi flyttar ut i husbilen siste juli, hustrun tar förtidspension nästa sommar då kommer vi med säkerhet att fara till Marocko
Mvh Claes

Toppen