• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobil ac

Lasseopling

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
34780
Medlemskap
2024
Hej är det någon som har eller har provat mobil ac i husbil, den modellen med en ute och en innedel, funkar det? Blir det någon kyla?
Lasse
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det man också kan fundera på, är var man gör av 20 kg AC-anläggning när man flyttar bilen/husvagnen.
Jag tar för givet att den inte kan hänga kvar i ett fönster.

Man ställer den i garaget, duschen, under bordet eller något annat ställe där den får plats. ;)
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Man ställer den i garaget, duschen, under bordet eller något annat ställe där den får plats. ;)
Du måste köpa en sån och sedan återkoppla här på sidan! Jag har för första gången på 20 år ett campingfordon utan AC. Tänkte klara mig med mina fläktar. En Maxxfan DeLuxe i taket och lite småfläktar. Men en splittad AC är onekligen intressant! Så vi inväntar med spänning Montreals test! :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Du måste köpa en sån och sedan återkoppla här på sidan! Jag har för första gången på 20 år ett campingfordon utan AC. Tänkte klara mig med mina fläktar. En Maxxfan DeLuxe i taket och lite småfläktar. Men en splittad AC är onekligen intressant! Så vi inväntar med spänning Montreals test! :)

Varför skulle jag göra det? Jag har också takfläkt som fungerar utmärkt, och har absolut ingen böjelse att åka söderut
under sommarhalvåret!:wideeyed:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det verkar som de har ett COP värde som är det sämsta som jag någonsin sett på något kylande.
Jag kikade på liknande i campingshopen.se i somras som hade något bättre värden, ca. COP 2,5.

Men de här, 400W in och 760W ut........ Nu finns det ju både COP och SCOP och EER men strunt samma. Det blir väl COP 1,9 och brukar väl vara 4,5 på skapliga pumpar även på kyla.
Inte mycket bättre än en fläkt med några isbitar på en bricka bakom som luftavkylning.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det verkar som de har ett COP värde som är det sämsta som jag någonsin sett på något liknande. Jag kikade på dem i butiken i somras.
400W in och 760W ut........ Nu finns det ju både COP och SCOP och EER men strunt samma. Det blir väl COP 1,9 och brukar väl vara 4,5 på skapliga pumpar även på kyla.
Inte mycket bättre än en fläkt med några isbitar på en bricka bakom som luftavkylning.

M.v.h. JANKRO.

Av ren nyfikenhet, vad är COP på en tak-ac?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag la till lite på förra inlägget.....
Måste nog läsa på lite bättre på de takmonterade, men har kollat för länge sedan och då tror jag att det "bara" var 2,5 och kanske uppåt 3. Vilket kanske är skapligt, i alla fall på strömmen från en stolpe med fast avgift.
"Riktiga" och fina pumpar ligger väl ibland på 5 nu för tiden. Stoppa in en krona och få ut fem.
Måste kolla bättre så jag inte ljuger, måste tyvärr iväg ett tag.

M.v.h. JANKRO.
 

jochen95

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
37325
Medlemskap
2024
Någon här som har erfarenhet av denna Mestic enhet, är den lika klen som den ni pratat om?

 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Jag hade en portabel AC med inne- och utedel. Efter en resa fick jag nog, att baxa + 20 kg från garaget och hiva ut o in genom rutan var inte alls kul. Den tog också en hel del plats. Jag kan inte rekommendera den typen, men alla är ju olika :) Skulle jag satsa på AC igen (vilket jag nog inte gör) skulle jag köpa en inbyggnadsmodell för att montera t ex i garaget.
Minns inte vad min modell hette (beställde från Holland) men såg ganska exakt ut som denna:
Arctus Nordic Caravan Ac
 
Toppen