• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobil ac

Lasseopling

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
34780
Medlemskap
2024
Hej är det någon som har eller har provat mobil ac i husbil, den modellen med en ute och en innedel, funkar det? Blir det någon kyla?
Lasse
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Inte just en sådan men det bör funka. I husvagnen hade vi en vanlig portabel med frånluft. Den stod på toan med utloppet genom takluckan och det fungerade godkänt. Ingen lösning som jag skulle rekommendera idag men då fungerade det till belåtenhet.
 

Lasseopling

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
34780
Medlemskap
2024
Med tanke på hur många begagnade det finns till salu på Blocket så måste det väl finnas några som har eller har haft sådan ac som kan delge om det fungerar eller ej, det är det jag vill veta
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Man kan undra vad som gör att dessa är till salu.

Behöver man AC, (ja det gör man) så är mitt råd att montera en något överdimensionerad tak AC.
Instämmer.
På min gamla husbil sitter en original monterad tak-ac, en Dometic B1901.
Den får kämpa rätt hårt för att sänka innetemp. en het sommardag.
Den går som den ska, vet inte effekten på den, tror det är en rätt liten modell.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Kompressordelen vilar mot yttervägg. Borde bli mycket vibrationer och buller från den...
Nej det gör det inte. Kompressorn sitter i innedelen. I utedelen sitter bara ett batteri och en fläkt.
De är troligen effektivare än motsvarande tak-ac men innedelen bullrar mer än takvarianten.
Sedan har man ju begränsad plats i bilen och den är ju rätt stor....
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nej det gör det inte. Kompressorn sitter i innedelen. I utedelen sitter bara ett batteri och en fläkt.
De är troligen effektivare än motsvarande tak-ac men innedelen bullrar mer än takvarianten.
Sedan har man ju begränsad plats i bilen och den är ju rätt stor....

Det trevliga med den är ju att man kan lämna den hemma större delen av året och slippa släpa på onödig last under 10-11månader.
Men det är ju en AC med liten effekt, så om man avser att åka till Kroatien eller Spanien mitt i sommaren och vill hålla husbilen konstant
på 20 grader är det säkert fel utrustning. Däremot om man vill kyla ned och avfukta ett begränsat utrymmen t.ex. före sänggående bör det fungera bra.
 
Senast ändrad:
Toppen