• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mjukare gång?

F

F.d. 58560

Guest
Sv: Mjukare gång?

Hej igen!

Nu har vi varit hos Alvesta Bilservice och bytt framfjädrar. Bilen är ca 6-7 cm högre fram och går underbart även på sämre vägar.
Faktura:
Byte till Lesjöfors förstärkta framfjädrar
Justering av ljusbild
Byte av växellådsolja
Smörjning av bakaxel ALKO-Chassie
Montering av stänkskydd bak (inköpta hos Hymer Center).

Total kostnad material och arbete slutade på 6255:- inkl moms.
Vi är jätte nöjda! :applaus:

Vill också passa på att säga att vi har haft en hel del kontakt med Hymer Center i Örebro ang reservdelar m.m. Vi har fått ett kanon bemötande av både reservdelslagret och verkstad. Detta trotts att vi inte köpt bilen där.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Hej Dennis

Skall också byta framfjädrar på min bil inom en månad och har talat med Bossings. Dyrt !!
En fråga: Varför valde du Alvesta Bilservice när Dohini var ännu billigare.
Var det någon kvalitetsskillnad eller något annat som avgjorde valet ?

Alf Zell

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2025

Bytte ni inte stötdämpare när fjädrarna byttes.
Behöver man inte göra det. Vår Hb har gått 10000 mil tror att även dämparna börjar bli trötta..
Har fått ett pris på byte av framfjädrar (Lesjöfors) stötdämpare och "lager" totalt med arbetet. 7000:-

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2025

Biltjänst i Torsby 0560-10573. De har servicen på Fiatbilar o lastbilar.
Kunnig och bra personal. Har också bytt kamrem med spännare där.
"Sjyssta priser".
Lycka till!

F

F.d. 58576

Guest

Hej!

Vi funderar på att byta fjädrarna i framvagnen på våran Hymer B 614 SL 2007. Är det någon som har gjort detta och hur blev resultatet? Vi tror att det blir mjukare gång med fjädrar som är anpassade för just den vikt, som framvagnen har på olika bilar. Om ni har gjort detta, var gjorde ni det? och vad kostade det? Tacksam för alla svar och har någon andra idér, så tar vi gärna emot dessa också.:msn_idea:

Hej!
Har Ni tänkt på att BILTEMA har något som heter Gummimellanlägg! Satsen består av 6 st "bitar"att trycka in 3st på vardera sida i spirqalfjädrarna.Ett billigt sätt att "spänna" upp trötta fjädrar.Pris 39,90 art.34-1710.

Mvh. Avo o Laila

F

F.d. 58560

Guest

Hej Alf!

På Dohini vet jag inte vilka fjädrar det skulle ha handlat om men på ABS vet jag att de använder Lesjöfors. Jag tycker också att jag fick mycket utförlig beskrivning av hur jobbet skulle gå till och vad man gjorde vid bytet. Kändes tryggt och bra helt enkelt, och så jobbar de med Fiat service också. Jag har också lärt mig den ibland dyra läxan, att inte stirra mig blind på det lägsta priset. Man skall känna sig trygg i sitt val av verkstad. Behöver jag säga att de är kanon att samarbeta med på ABS i Alvesta.

F

F.d. 58560

Guest

Hej Eva och Sven-Uno!

Vår bil har gått något över 4000 mil och det var egentligen inget fel på vare sig fjädrar eller dämpare, men som ni kanske känner till så är helintegreade bilar något framtunga och vill gärna "doppa nosen" i backen. Vår tanke med bytet var för att få bilen mer i våg och naturligtvis en mjukare gång.....och det fick vi!! Luftfjädring med automatisk nivåkontroll var tyvärr för dyrt.......det är ju kul att sitta och fika någon annanstans än på parkeringen hemma!

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2025

Vi har en alkovbil och de vill också doppa nosen framtill. När bilen parkerades i höstas lyfte jag upp framdelen och satte under pallbockar. När jag då var inne i hb var det inget "gnäll" från bakfjädrarna. Hoppas nu att dessa bladfjädrar blir tysta efter fjäderbytet fram.

F

F.d. 53059

Guest

Alvesta Bilservice bytte framfjädrarna idag på vår Burstner Argos. Helt en annan bil att köra efter detta. Mjukare och ännu stabilare gång. Bifogar bilder före och efter bytet.

Tack till Dennis & Kerstin för tipset om Alvesta Bilservice. Bra bemötande och rimliga kostnader. Var värt att åka 28 mil tur och retur.

mvh Johan

Bilagor

• Fjäderbyte före hela bilen.jpg
    Fjäderbyte före hela bilen.jpg
    1,8 MB · Visningar: 5
  • Fjäderbyte efter hela bilen.jpg
    Fjäderbyte efter hela bilen.jpg
    1,8 MB · Visningar: 7
  • Fjäderbyte före.jpg
    Fjäderbyte före.jpg
    1,6 MB · Visningar: 6
  • Fjäderbyte efter.jpg
    Fjäderbyte efter.jpg
    1,5 MB · Visningar: 6
J

Jarn

Guest

Tack Dennis för tipset och telefonsamtalet.

Nu är min nya helintegrerade husbil också försedd med förstärkta framfjädrar som
jag fick monterat hos Alvesta Bilservice.

Bilen blev nu 5 -6 cm högre fram och mera fjädringsväg tillgänglig.

Toppen