• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Missnöjd kabe ägare

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Missnöjd kabe ägare

Köp inte grisen i säcken. Köp någon husbil man kan provköra före köpet eller köpeavtalet.

Ett minimikrav är att handlaren har grön skylt! En förutsättning för provkörning.

Eftersom de flesta ( alla) bilar hos handlare är avställda!
 

Diesel 45

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2014
Medlemskap
2024
Sv: Missnöjd kabe ägare

Hej. Tog ut en ny Dethleffs T 6810 husbil i slutet av mars i år och den har åsamkat oss massor av problem så det är nog inte bara Kabe som har fel på sina bilar.
Beställde med massagesängar men hemkommen till bostaden fanns det bara en monterad. Monterad av återförsäljaren vid hemkomst efter semestern.
Gnisslande bromsar som fixades av mig med kopparpasta, plockade isär ett hjul i taget.
Fiat vill inte ta det på garanti. Kylskåpet gick inte att köra på gasol. Åtgärdat av en kylskåpsfirma. Vid körning mellan Österrike och Italien går det plötsligt inte att få in 1-2 och 6 ans växel. Dränkte växlingsmekanismen med CRC 56 och då kom växlarna tillbaka efter några timmars körning. Inga främmande föremål i mekanismen men jag är orolig att felet skall komma tillbaka.Mörkläggningsgardinen framför föraren lossnar från A stolpen. Fixat av ÅF.
Varmluftsutsläpp lossnar och åker ut på golvet vid bromsning. Låsen i locket för vattentanken fungerar inte. Fönstergardinerna vid sängarna bak stannar inte uppe.
Ytterligare flera fel finns även kosmetiska fel finns som jag själv fixar.
Min nästa bil blir en begagnad som jag kan provköra före leverans.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Missnöjd kabe ägare

Finns nog inte många husbilar som visar sig helt felfria vid leverans. Att man däremot får ett professionelt bemötande när man kommer med anmärkningar måste väl vara en självklarhet.
I det här fallet har nog den klagande i alla fall mina sympatier, även om det skulle gälla ett annat fabrikat med motsvarande historik.
 
F

F.d. 24837

Guest
Sv: Missnöjd kabe ägare

Förstår inte inläggen från vissa som fokuserar på märket KABE, den här tråden handlar väl eg om bemötandet från ÅF och Verkstad..
Så fort det skrivs något på nätet om Kabe så blir det ett himla liv från Kabe älskare och dem som tycker att Kabe inte är värda pengarna.
Att Kabe om dom levereras felfria är bättre lämpade för ex vintercamping än de flesta andra fabrikat råder väl inget tvivel om men att man får betala väldigt mycket extra för detta är lika klart. Själv tillhör jag dem som inte på långa vägar tycker att Kabe är en prisvärd vagn/bil men jag tycker absolut att det är en av de mest komfortabla jag upplevt. Som begagnat köp däremot kan jag tycka att Kabe är riktigt bra för de sjunker som en sten i värde första åren, mer än många andra fabrikat. Men som sagt, den här tråden handlar väl inte om Kabe som märke eller dess kvalitet.. Att bemötandet TS har råkat ut för är under all kritik kan väl knappast ens den mest övertygade Kabe anhängaren annat än hålla med om lr?
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Missnöjd kabe ägare

I just detta fallet har jag svårt att angripa någon annan än just KABE

Visar upp en prototyp på mässan 2010 som kallas 780 klar för att testas
våren 2011 av olika tidningar och några leveranser sker.
Under hösten 2011 heter bilen 810 och förmodligen färdigbyggd och enl
Kabes broschyrer 30 cm längre.

Att åf och tekniker har svårt att svara på frågor om bilen under vinterhalvåret
kan jag förstå.

Skulle vara intressant att veta hur många 780 som är ute och rullar, inte många skulle jag tro hur sen andrahandsvärdet på en 780 ser ut kan man ju nästan räkna ut.

Så det som vore justas av Kabe är att erbjuda en 810 mot en skälig errsättning
naturligtvis. Alt 2 är ett återköp

// Kabeägare som kan tänka mig ytterligare en Kabe, men skulle vara försiktig med just
en prototyp oavsett reducerat pris.
 
B

Bergåsen

Guest
Sv: Missnöjd kabe ägare

Viapea: Vad är det du inte förstår?
Du tycker inte att kabe är prisvärda samt att dom har dåligt andrahands värde.
Har du ägt eller bytt in någon kabe?
Tycker du att du höll dig till tråden så som du ser det?

Mvh Jocke
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Missnöjd kabe ägare

Viapea: Vad är det du inte förstår?
Du tycker inte att kabe är prisvärda samt att dom har dåligt andrahands värde.
Har du ägt eller bytt in någon kabe?
Tycker du att du höll dig till tråden så som du ser det?

Mvh Jocke
Det är det domhela tråden handlar om oseriösa svar och tyckande från icke Kabe ägare, det är det som är så tråkigt.
 
F

F.d. 24837

Guest
Sv: Missnöjd kabe ägare

Viapea: Vad är det du inte förstår?
Du tycker inte att kabe är prisvärda samt att dom har dåligt andrahands värde.
Har du ägt eller bytt in någon kabe?
Tycker du att du höll dig till tråden så som du ser det?

Mvh Jocke

Rycker man ord ur sitt sammanhang så,, läs HELA mitt inlägg och läs vad det står...
På svar om Kabes andrahandsvärde så har jag följt annonsmarknaden väldigt noga då jag själv varit intresserad av att köpa både husvagn och husbil de senaste åren och varit å kikat på många. Men än så länge har jag bestämt mig för att hyra tillsvidare. Men det som slog var bla att jag kunde köpa ex en bara lite drygt år gammal Kabe Smaragd husvagn för 100.000 kr under nypris, och då var den i toppskick med neutrala färger. Att jämföra med vad man får vid inbyte mot en ny svindyr hos en handlare i Sverige är inte korrekt sätt att värdera på, det är först när du byter tillbaka mot rena pengar som du får korrekt värde.
Dvs när du säljer den ex på Blocket.
Ang prisvärdhet är det väldigt subjektivt, för MIG är inte Kabe prisvärd och det var vad jag skrev. Personligen tycker jag att speciellt Kabes husbilar är sjukt överprissatta nya. Du får ju en större helintegrerad med samma utrustning om man väljer ett annat fabrikat. Men det är min personliga åsikt som jag dock delar med väldigt många andra.

Men tråden handlar fortfarande om bemötandet som TS fått av ÅF och Verkstad och det är sjukt dåligt, sen håller jag iofs inte med om att TS borde få byta till en 810:a, han köpte ju en 780 och visste att det var en prototyp. Men att han borde få häva köpet är klockrent, dom har väl haft sina 3 försök att fixa felen för länge sen.
 

Gert och Helen

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
9489
Medlemskap
2024
Sv: Missnöjd kabe ägare

Min åsikt är att det är väldigt högt andra handsvärde på Kabe när man läser annonser eftersom vi också länge har letat efter en husbil,att köpa.
 
F

F.d. 24837

Guest
Sv: Missnöjd kabe ägare

Min åsikt är att det är väldigt högt andra handsvärde på Kabe när man läser annonser eftersom vi också länge har letat efter en husbil,att köpa.
Jämför du med nypriset på dessa då eller med vad andra likvärdiga kostar?
Sen vad folk begär är en sak av vad dom får en annan, det går att pruta rätt duktigt om man inte ringer på en helt nyutkommen annons. Husbilar och vagnar springer inte sin väg så man kan ha gott om is i magen som köpare.
Men är det husbil ni ska ha så varför inte kika i Tyskland och spara 100.000 kr.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Missnöjd kabe ägare

Rycker man ord ur sitt sammanhang så,, läs HELA mitt inlägg och läs vad det står...
På svar om Kabes andrahandsvärde så har jag följt annonsmarknaden väldigt noga då jag själv varit intresserad av att köpa både husvagn och husbil de senaste åren och varit å kikat på många. Men än så länge har jag bestämt mig för att hyra tillsvidare. Men det som slog var bla att jag kunde köpa ex en bara lite drygt år gammal Kabe Smaragd husvagn för 100.000 kr under nypris, och då var den i toppskick med neutrala färger. Att jämföra med vad man får vid inbyte mot en ny svindyr hos en handlare i Sverige är inte korrekt sätt att värdera på, det är först när du byter tillbaka mot rena pengar som du får korrekt värde.
Dvs när du säljer den ex på Blocket.
Ang prisvärdhet är det väldigt subjektivt, för MIG är inte Kabe prisvärd och det var vad jag skrev. Personligen tycker jag att speciellt Kabes husbilar är sjukt överprissatta nya. Du får ju en större helintegrerad med samma utrustning om man väljer ett annat fabrikat. Men det är min personliga åsikt som jag dock delar med väldigt många andra.

Då har du jämnfört dåligt, du hittar ingen större helintigrerad med samma utrustning,
du httar ingen sådan med vattenburen golvvärme och knappt med vatten buren värme så det där med prisvärdheten på Kabe får du nog tona ner om du skall vara trovärdig,


ha det bra så syns vi kanske någonstans så vi kann jämn föra utrustning.





Men tråden handlar fortfarande om bemötandet som TS fått av ÅF och Verkstad och det är sjukt dåligt, sen håller jag iofs inte med om att TS borde få byta till en 810:a, han köpte ju en 780 och visste att det var en prototyp. Men att han borde få häva köpet är klockrent, dom har väl haft sina 3 försök att fixa felen för länge sen.[/qu
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Missnöjd kabe ägare

BeRoka, vatnburen varme har vært standard i N+B husbilar siden 1981.

For N+B Flair fra 1994 frem til i dag har standard vært oppvarmet rum mellom yttre og indre gulv, en har da alltid et lunt ikke brennvarmt gulv - helisolerte vegger uten treramme. Isolerglass i alle side og bakfönster, med unntak av de få alkovemodellene som ble produsert 1994 til 2000. For alkovemodellene var det vegg og dør mellom førerhytten og bodelen, for de integrerte er dagens standard en isolert rullevegg innenfor frontruten - på de tidligste modellene var dette en opsjon og standarden et draperi av samme type som på kabe.
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Missnöjd kabe ägare

Som icke Kabe ägare kan jag tycka att 40 fel är väl inte så mycket att oja sig för. Det är helt normalt i husbilsbranschen
Hmm, hade jag läst liknande som ovan INNAN vi köpte vår husbil, hade jag aldrig vågat köpa en!
Nu köpte vi en ny Adria förra våren som vi nu haft i två somrar och kört ca 1000 mil, och (ta i trä...) inte haft ett enda fel på den hittills!
Det är inget som jag är förvånad över, det är väl så det ska vara, får man hoppas?
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Missnöjd kabe ägare

Hmm, hade jag läst liknande som ovan INNAN vi köpte vår husbil, hade jag aldrig vågat köpa en!
Nu köpte vi en ny Adria förra våren som vi nu haft i två somrar och kört ca 1000 mil, och (ta i trä...) inte haft ett enda fel på den hittills!
Det är inget som jag är förvånad över, det är väl så det ska vara, får man hoppas?

Du har så rätt geva, det äså det skall vara jag köpte en Kabr för 4 år sedan och det enda felet där varit på den markis boxen stängde int riktigt i ena hörnet,jag på pekade det på servicen hoss återfförsäljaren dom skulle medela Kabe det var på hösten det var inget fel som störde utanman kunde leva med det jag hade glömt alltihop på våren ringde återfösäljren om jag hade lust att åka upp till tenhult så skulle dom åtgärda markisen, och det gorde vi när vi komm dit så kände vi oss som kungar vi blev bjudna på fika efter en timma satt där en helt ny markis på bilen jag kunde knappt tro det var sant,

vi har haft bilen i 4 sommrar nu, och när man läst om diverse fel på bilar här på forumet så letar jag forffarande efter fel men bilrackaren vill inte avslöja några fel hur jag än letar allt är frid och fryd efter dessa år.
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Missnöjd kabe ägare

Det är bättre att skriva lite info på husvagnsforum det är fler som läser där,vet dom som skrivit där och det har fått genomslag hos återförsäljare.
 
F

F.d. 25491

Guest
Sv: Missnöjd kabe ägare

Stackars er, jag tycker så synd om er, om alla som drabbas av såna här saker. Det kan ju faktiskt förstöra så mycket av drömmar och sinnesfrid framförallt. För några veckor sedan var det Bürstner som var i skottgluggen och bedömdes som den värsta skitbil som sett dagens husbilsljus och säkert är det så också och Dethleff är världens otätaste husbil är kända för sina fuktskador osv.
Tyvärr är det väl så att vi alla får känna av branchens krav på snabba pengar och höga vinstmarginaler och med det kommer måndagsexemplaren.
Jag tackar för att du delar med dej av din historia eftersom vi länge önskat oss just en Kabe som vi ännu inte haft råd med men nu kan jag faktiskt känna mej ganska nöjd med den husbil vi har som faktiskt inte krånglat något större, det som varit har berott på oss själva och vår försäljare har varit väldigt tillmötesgående och hjälpsam.
Trodde ju faktiskt att Kabe var husbilarnas rolls roys, men där ser man, det gäller tydligen att se upp med alla märken.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Missnöjd kabe ägare

Stackars er, jag tycker så synd om er, om alla som drabbas av såna här saker. Det kan ju faktiskt förstöra så mycket av drömmar och sinnesfrid framförallt. För några veckor sedan var det Bürstner som var i skottgluggen och bedömdes som den värsta skitbil som sett dagens husbilsljus och säkert är det så också och Dethleff är världens otätaste husbil är kända för sina fuktskador osv.
Tyvärr är det väl så att vi alla får känna av branchens krav på snabba pengar och höga vinstmarginaler och med det kommer måndagsexemplaren.
Jag tackar för att du delar med dej av din historia eftersom vi länge önskat oss just en Kabe som vi ännu inte haft råd med men nu kan jag faktiskt känna mej ganska nöjd med den husbil vi har som faktiskt inte krånglat något större, det som varit har berott på oss själva och vår försäljare har varit väldigt tillmötesgående och hjälpsam.
Trodde ju faktiskt att Kabe var husbilarnas rolls roys, men där ser man, det gäller tydligen att se upp med alla märken.

Burstner och detlefs var där ingen som komenterade för däras fel orsak till det vad, jo dom vär ite svensktillverkade dom vill folk ha kvar på marknden, så enkelt är det.
 
F

F.d. 24837

Guest
Sv: Missnöjd kabe ägare

Burstner och detlefs var där ingen som komenterade för däras fel orsak till det vad, jo dom vär ite svensktillverkade dom vill folk ha kvar på marknden, så enkelt är det.

Du skriver lite obegripligt men Burstner har fått på tafsen ordentligt i en annan tråd nyligen, en tråd som stängts ner för att Burstner som det heter "ska få arbetsro"...
 
Toppen