• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Missfärjad och matt plastkåpa

F

F.d. 54010

Guest
Min Caravan CI från 2008 är utrustad med en stor plastkåpa som tak över förardelen. Kåpan har nu blivit missfärgad (gulflammig) och helmatt på ytan. Har försökt få den ren och blank med globex och vax, men det har inte fungerat. Har du upplevt något liknande och hittat en lösning som du vill dela med dig av?
Tack på förhand
//Fredrik med en nästan helt blänkande husbil
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Missfärjad och matt plastkåpa

min taklucka i båten var alldeles matt jag polerade med maskin i vit rubbing blev som ny mvh håkan
 
F

F.d. 54010

Guest
Sv: Missfärjad och matt plastkåpa

Tack Håkan. Är luckan yelcoatspacklad?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Missfärjad och matt plastkåpa

Har ved noen anledninger benyttet rensende vax for båt på slike gule karosseridetaljer. Det er mye skitt som skal erstattes med vax før plasten er hvit igjen, men når det er gjort så holder det gjerne i noen år uten nevneverdig vedlikehold. Forrige husbil vi hadde var ett år da vi kjøpte den og allerede noe gul, forsøkte alle kjente bilmiddel første året - null virkning. Snublet over en flaske hos biltema av rensende båtpolish 1 liter til en billig penge - ok, kunne jo forsøke. Voksen forsvant inn i gelcoaten og kluten ble mørk grå. Etter noen runder kunne jeg se at bilen var blitt mye blankere og hvitere. Den gangen var bilen 2 år og fikk 4 eller 5 runder med den grå grøten. Året etter forsvant en dekal som var blitt klistret på før jeg fikk bilen, og orginalfargen og glansen ble synlig - pån igjen med ny runde og forskjellen ble nesten borte!

Etter dette fikk den en behandlig hvert år til den var 9 år og vi byttet bil, 2 år senere ble jeg kontaktet med spørsmål om hva jeg hadde gjort for å få nesen hvit slik at den ikke trengte noen behandling :D:D

:mad::mad: Dagen middel hos biltema med samme namn er ikke like bra.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Missfärjad och matt plastkåpa

du kan höra med en båtaffär om du har gula fläckar i plasten hur du skall göra,jag hade gulafläckar vid vattenlinjen på båten men jag polerade med vit rubbing och en polermaskin,du kan även använda autosol pröva lite förhand mvh håkan
 
Toppen