• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Minska tryck i kran

Mikate

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28950
Medlemskap
2024
Kranen i vår toalett har på tok för högt tryck vilket medför att vi alltid får vatten på golvet. Finns det något man kan göra för att minska trycket till kranen? Det är en Adria Matrix och pumpen är en Shurflo. Blandaren är en standard typ ”Capri”.

Jag tänker att det borde gå att strypa vattenmängden på något sätt?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.805
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Kranen i vår toalett har på tok för högt tryck vilket medför att vi alltid får vatten på golvet. Finns det något man kan göra för att minska trycket till kranen? Det är en Adria Matrix och pumpen är en Shurflo. Blandaren är en standard typ ”Capri”.

Jag tänker att det borde gå att strypa vattenmängden på något sätt?
Det går att sänka trycket på kranen. På pumphuset sitter en ställskruv som man skruvar på för att ställa trycket. Onödigt att ha för högt tryck då det frestar på hela vattensystemet
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.805
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Tack för snabbt svar, ska kika på den.
Låt en kran vara öppen medan du skruvar så ser du hur flödet förändras. Sen kan du stänga och öppna och se hur den fungerar. Finjustera sen med stängd kran och prova till du är nöjd. Viktigt är att pumpen stannar när kranen är stängd, så den inte står och går. Kan vara någon sekund fördröjning när du stänger kranen till pumpen stannar. Den stannar när det inställda trycket uppnåtts.
 

Mikate

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28950
Medlemskap
2024
Låt en kran vara öppen medan du skruvar så ser du hur flödet förändras. Sen kan du stänga och öppna och se hur den fungerar. Finjustera sen med stängd kran och prova till du är nöjd. Viktigt är att pumpen stannar när kranen är stängd, så den inte står och går. Kan vara någon sekund fördröjning när du stänger kranen till pumpen stannar. Den stannar när det inställda trycket uppnåtts.
Kom precis på…jag har ett expansionskärl kopplat i systemet. Är det något jag bör tänka på där?
 

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2024
Kranen i vår toalett har på tok för högt tryck vilket medför att vi alltid får vatten på golvet. Finns det något man kan göra för att minska trycket till kranen? Det är en Adria Matrix och pumpen är en Shurflo. Blandaren är en standard typ ”Capri”.

Jag tänker att det borde gå att strypa vattenmängden på något sätt?
Der går väl att ställa flödet med kranen.
Om du stryper trycket påverkar det väl
också flödet till diskhon och toalett.
 
Toppen