• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Minneskort komunicerar ej med datorn!??

Hannibal

HBK Medlem
Inlägg
293
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030
Hej.
Jag köpte ett 4GB SD HC kort till vår kamera, funkar bra där.
Men nu efter våra tre veckors resa i Tyskland och Frankrike, skulle jag lägga in
bilderna i datorn, med kortläsaren som sitter där.
Men den reagerar inte,får ingen kontakt.

Provar med det gamla 1GB SD 80x kortet,samma fabrikat(Transcend) inga problem.

Hur skall jag göra för att få in korten i datorn?
Är ju sugen på att se om något kort blev bra!

Är det "HC" som datorn inte känner igen?
Stephan
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Minneskort komunicerar ej med datorn!??

Det er mulig at driveren ikke gjennkjenner 8GB kortet. En nødløsning er kabelen til kameraet og bruke dette som kortleser. Prøv også om det finnes driveroppdateringer, prøv først med windows update og egendefinert oppdatering. Hardware drivere blir ikke automatisk installert, så du må velge til disse.

Forskjellen på SD og SDHC er best beskrevet i http://www.kingston.com/channelmarketingcenter/flash/literature/MKF_1527_What_Is_SDHC.pdf - her ser en at eldre kortlesere ikke kan lese SDHC, de er ikke raske nok!
 

M&J-H

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
2376
Medlemskap
2024
Sv: Minneskort komunicerar ej med datorn!??

Jag har haft samma problem med 4 gb sdhc kort läser inte i min bärbara dator, svårt att få kontakt med kortet i en extern kortläsare och i min garmin är det problem att läsa till och från GPS när den är inkopplad med kabel till dator, men hemma i kortläsaren som sitter i min stationära dator där fungerar det utmärkt att skriva till och från.
Jag har lagt kartuppdatering på kortet och det fungerar utmärkt, anledning till att den inte läser kortet kan vara snabbheten på kortet och kortläsaren som inte klarar av den hastigheten.
Jan Erik
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Minneskort komunicerar ej med datorn!??

De tidlige SD spesifikasjonene definerte bare kort opp til og med 2 GB, så er leser/driver satt opp for dette så klarer den ikke SDHC som starter på 4 GB.
Hastigheten kan også være et problem SD ble tilleggs spesifisert for hastigheter opp til en verdi, SDHC er definert i 3 klasser med definert minste hastighet.
 

Iréne och Kjelle

HBK Medlem
Inlägg
521
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
1305
Medlemskap
2024
Sv: Minneskort komunicerar ej med datorn!??

HC behöver en speciell kortläsare, prova med att ansluta kameran till datorn via en lämplig sladd, eller skaffa en läsare för HC, jag fick en med till mitt kort. /Kjelle
 

Hannibal

HBK Medlem
Inlägg
293
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030
Sv: Minneskort komunicerar ej med datorn!??

HC behöver en speciell kortläsare, prova med att ansluta kameran till datorn via en lämplig sladd, eller skaffa en läsare för HC, jag fick en med till mitt kort. /Kjelle

Yes!
Detta fungerade, att ansluta kameran till datorn.
Har haft stora problem i övrigt med datorn.
Den krigade med olika brandväggar och spionförhindrare!
Avinstallerade allt sådant, och nu funkar datorn igen med normal fart!
Tack för tipsen.
Stephan
 
Toppen