• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

minipc

F

F.d. 2297

Guest
Hej
Provar min minilaptop en Acer one med Windovs XP och det verkar att fungera
Hälsn
Elving
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: minipc

Jag är lite nyfiken på en netbook. Det skulle vara intressant att höra vad du tycker är bättre och ev. sämre. Uppkoppling, skärm, tangentbord och vikt mm. Finns 3G-modem, wlan, bluetooth osv?
 
F

F.d. 2297

Guest
Sv: minipc

Det är inbygt 3G modem bara att sätta in kortet, den har ganska stora tangenter som var viktigt för mig. Kommer att använda tv i husbilen som skärm när fler vill titta.den har 1GB ramminne och är tillräkligt snabb
Hälsn
Elving
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: minipc

Jag letar efter något liknande. Min önskan är 12V och utan hårddisk.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.268
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: minipc

Det finns ganska mycket skrivet om dessa små datorer här: http://www.husbilsklubben.se/forums/t28900/

Det var ett tag sedan jag läste men jag vill minnas att det inte är så bra att koppla dem direkt på bilens 12V-system. De är tydligen känsliga för överspänning och det kan ju vara betydligt högre än 12V vid till exempel fulladdat batteri eller vid batteriladdning.
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: minipc

Jag har en HP minipc med en 230V laddare som ger 19,5V och 2,05A ut.
Undrar nu om någon vet om det går att köra den från bilens 12V system, på ett säkert sätt, med någon slags omvandlare?
Tar tacksamt emot alla förslag och synpunkter.
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: minipc

Jag har en HP minipc med en 230V laddare som ger 19,5V och 2,05A ut.
Undrar nu om någon vet om det går att köra den från bilens 12V system, på ett säkert sätt, med någon slags omvandlare?
Tar tacksamt emot alla förslag och synpunkter.

Hej.

Har också HP:s mini PC. Var på jula och kikade på omvandlare 924-570 (sid: 348) men hade inte sladden med, så jag vart osäker på om den minsta adaptern verkligen var liten nog.

Någon som vet ??????


Peter.
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: minipc

Kan detta vara något som är användbart? Någon som har provat?
399:- på Kjell & Company



44445.jpg

12V laddare för minilaptop
Passar de flesta märkena Smart system där valet av kontakt ser till att det blir rätt spänning. Leveras med 8 olika pluggar som passar minilaptops från Asus, Sony, HP, Dell, Compaq, Acer, Samsung, Fujitsu Siemens, IBM, Lenovo och LG. Utspänning 9,5 till 20 V beroende på val av kontakt. Max 40 W. 12-15 V in via cigg-plugg.
 
Senast redigerad av en moderator:

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: minipc

Jag har iof en Acer minidator och en liknande från Clas O, men det funkar kanon, kolla bara att kontakten passar till datorn, min sambo har en Asus minipc, men där passar inte någon av propparna.//Tommy
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: minipc

Kan detta vara något som är användbart? Någon som har provat?
399:- på Kjell & Company



44445.jpg

12V laddare för minilaptop
Passar de flesta märkena Smart system där valet av kontakt ser till att det blir rätt spänning. Leveras med 8 olika pluggar som passar minilaptops från Asus, Sony, HP, Dell, Compaq, Acer, Samsung, Fujitsu Siemens, IBM, Lenovo och LG. Utspänning 9,5 till 20 V beroende på val av kontakt. Max 40 W. 12-15 V in via cigg-plugg.

Passar ej nyare Dell, har en Studio 15 och denna modell är försedd med en riktigt grov kontakt som inte ngn av de medföljande pluggarna passar.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: minipc

Jag har en HP minipc med en 230V laddare som ger 19,5V och 2,05A ut.
Undrar nu om någon vet om det går att köra den från bilens 12V system, på ett säkert sätt, med någon slags omvandlare?
Tar tacksamt emot alla förslag och synpunkter.

Jag använder en sån för mini HP den fungerar bra.

Hälsningar
Leif
 

Bilagor

  • DSCN2986.JPG
    DSCN2986.JPG
    1,8 MB · Visningar: 4
  • DSCN2988.JPG
    DSCN2988.JPG
    1,7 MB · Visningar: 6
G

Göran & Carola

Guest
Sv: minipc

Var har du köpt den, och till vilket pris?

Mvh / Göran
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: minipc

Samtidigt jag köpte pc fick jag den, priset tror jag var runt 30 €.
Platsen var JNT Jakobstad de bästellde den nånstans var bekymmer med den smala stöpseln till HP. Du kan föstora bilden så får du märkrke/fabrikat, den fungerar bra har inte 220 laddaren med i bilen alls.

Mvh
Leif
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: minipc

Vilken HP mini har du? Var in på EET Nordic och kollade på din angivna adapter, och där fanns inte min modell 210 med (se nedan), så jag vågar nog inte chansa på att kontakten passar min pc.



MicroBattery DC Adapter 19V 1,58A Black
Dc tip(4.0*1.7)
missing.png

Varunr:MBC1204 EAN/UPC: 5704327683452 Lagerstatus: 10+ i lager, 25+ i fjärrlager (3 veckor från orderdatum)
Pris: 319,00 SEK
exkl. moms





Kompatibel med
 
F

F.d. 52979

Guest
Sv: minipc

Kan detta vara något som är användbart? Någon som har provat?
399:- på Kjell & Company



44445.jpg

12V laddare för minilaptop
Passar de flesta märkena Smart system där valet av kontakt ser till att det blir rätt spänning. Leveras med 8 olika pluggar som passar minilaptops från Asus, Sony, HP, Dell, Compaq, Acer, Samsung, Fujitsu Siemens, IBM, Lenovo och LG. Utspänning 9,5 till 20 V beroende på val av kontakt. Max 40 W. 12-15 V in via cigg-plugg.


Var inne på Kjell o Compani, Har köpt en Lenova, vill kunna ladda i bilen, de ville se vilken typ av laddare som följde med datorn. Ingalill
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: minipc

Vilken HP mini har du? Var in på EET Nordic och kollade på din angivna adapter, och där fanns inte min modell 210 med (se nedan), så jag vågar nog inte chansa på att kontakten passar min pc.



MicroBattery DC Adapter 19V 1,58A Black
Dc tip(4.0*1.7)
missing.png

Varunr:MBC1204 EAN/UPC: 5704327683452 Lagerstatus: 10+ i lager, 25+ i fjärrlager (3 veckor från orderdatum)
Pris: 319,00 SEK
exkl. moms





Kompatibel med


Jag har en Mini 700

/Leif
 

Westman

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
2541
Medlemskap
2022
Sv: minipc

Jag har en Asus eee 1005 och Teknikmagasinet har nu en 12 voltsladdare som funkar på denna (ger 19V in)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.268
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: minipc

Jag köpte två stå stycken omvandlare 12 > 19V på eBay.de till min eee 1005HA. Vill minnas att de kostade ca 150 SEK per styck. Funkar helt perfekt.
 
Toppen