Jag köpte ett Exide premium 70A startbatteri till min gamla Hymer i år.
Elen uppgraderade jag för några år sedan. DC/DC laddare. Stora delar av elen är bytt. Generatorn är dock bara på 50A.
Det nya batteriet kan ta emot laddning på ett helt annat sätt än det gamla.
Den ökade laddnings mottagligheten ökar kraftigt belastningen på remmen till generatorn, speciellt när motorn startas. Remmen slirade och slets ut ganska snabbt. Strömmen var lite över 40-43A när jag mätte med en tångampermätare.
Då var även kylen på.
Jag testade remmar av olika fabrikat. Rengjorde skivorna och spände remmen några gånger ute på rull. Biltemas rem håller bäst, inget jag hade gissat.
I mitt fall blev det lite bökigt med ett bättre batteri.
Efter en del skruvande fungerar det ganska okej.
Ligger man på gränsen av vad generatorn klarar av inkl. drivningen av generatorn
ska man ta sig en funderare. Vilken årstid används bilen. Kan man ladda vid vinteruppställningen. Jag brukar plocka ur batterierna.
Vilket batteri ska man då köpa. Hög startström och laddnings mottaglighet kan skapa problem.
Jag tror inte att det är något problem med nyare bilar med byte av startbatteri.
Mer för de gamla med kilrem.