• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mina husdjur

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Ja jag hade dem ej inne men de gick lösa tills i morse.
Då jag tittade ut såg jag en duvhök trodde jag att det var, men när jag öppnade dörren så satt det en räv och åt på min stora tupp.
Skrämde i väg den med några klappar sedan åkte jag till stan.
När jag kom hem så sa Ragge kolla i hönshuset 4 st kvar levande jo det fanns en till som gömt sig i en buske men minst 10 är döda varav minst 7 har han dragit i väg med, kräk vi ska se om han är lika listig i kväll o i morgon bitti.
För bysse finns det. Det var ju ej så länge sedan jag köpte 11 kycklingar av svarthöns o djungelhöns.
 

Bilagor

  • dead 009.JPG
    dead 009.JPG
    120,2 KB · Visningar: 755

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Mina husdjur

Satt o vakade på räv gjorde jag massvis med gånger o även ringat räv med en före detta roligt var det om det nu var räven eller före detta:twitcy:.
När man satt i laggårn så såg man ju massvis som rörde sig efter stund men det var väl så at man var spänd o trött.På den tiden fick man ju även en slant för skinnen.
Det ända man får nu är väl stryk.:wink:

De döda hönsen ligger utanför dörren i en skottkärra få se om räven varit framme i natt.
Jag såg ju i går kväll att lampan var tänd ett flertal gånger men inte fan trodde jag att det var en räv,jag reagerade i alla fall inte på det trodde det var en katt.
Ha det bra vi syns snart/susanne
 

Lasse-125

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024
Sv: Mina husdjur

:mad:Susanne.Vilken tragedi Jag känner det som om det var min fina tupp och alla dessa vackra hönor som vi vaknade <tillsmmans med på morgnarna..vi sörjer dom . Hoppas att Du skaffar nya tills vi ses igen. Tyvärr,kommer vi inte till Kaxholmen till Nyår. Men vi hoppas attt vi träffas snart ändå.Jag mår bra men har ännu inte fått svar på de prover som de tagit . jag ringer dej när jag får besked.Kramar till ER alla Lasse.Sivan hälsar åxå.:spinny:
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Mina husdjur

Listig var han i morse finns inget i skottkärran.
Gustav hörde något som skrapade i gruset vid halv 6 i morse.Så det var nog räven som drog i väg med dom.Igår 5 hönor idag 2 iförrgår ca16-18.
Inatt försvann ju 3 eftersom de inte vågade gå in i huset i går kväll.Vi får se om de kommer till rätta annars får de 2 som är kvar flyga till himlen så får det bli nya till våren.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Mina husdjur

Har ni inga kor? Dom tar väl inte räven! Här följer en bra beskrivning på kor!

Den här uppsatsen lästes upp i fredags på Rix FM radiokanal. De har sedan blivit nermailade och nerringda då folk ville höra den igen och så gjordes det, men den lades också ut i skrivet format på radiokanalens hemsida.


Uppsatsen är skriven av en okänd mellanstadieelev i vårt land.

Läs och fröjdas över nivån på dagens elever ..

- - - - - - -

>
>>
> Nyttan med Kon
>
> Kon är ett husdjur... Men den finns också utanför huset. Och den
> lever ofta på landet, men den kommer också in till staden, men bara
> när den skall dö. Men det bestämmer den inte själv.
>
> Kon har sju sidor... Den översta sidan - Den nedersta sidan - Den
> främre sidan - Den bakre sidan - Den ena sidan - Den andra sidan -
> Och den invändiga sidan.
>
> På den främsta sidan sitter huvudet... Och det är för att hornen
> skall ha något att sitta fast på. Hornen är av horn och dom är bara
> till prydnad. Dom kan inte röra på sig, men det kan öronen. Dom
> sitter på sidan av hornen. Kon har två hål framme i huvudet. Dom
> kallas ko-ögon. Kons mun kalles mule. Det är nog för att den säger mu.
>
> På den bakersta sidan sitter svansen... Den använder den för att
> jaga bort flugor med, så att dom inte ramlar ned i mjölken och
> drunknar.
>
> På den översta sidan - Och den ena sidan - Och den andra sidan, är
> det bara hår... Det heter ko-hår och har alltid samma färg som kon.
> Färgen på kon heter kulör.
>
> Den nedersta sidan är den viktigaste för där hänger mjölken. Och
> när mjölkerskan öppnar kranarna så rinner mjölken ut. När det åskar
> så blir mjölken sur... men hur den blir det har jag inte lärt mig
> ännu.
>
> Kon har fyraben... Dom heter ko-ben. Dom kan också användas till
> att dra ut spikar med.
>
> Kon äter inte så mycket, men när den gör det äter den alltid två
> gånger. Dom feta korna ger helmjölk. När kon är dålig i magen ger
> den ost. I osten är det hål. Men hur den gör hålen har jag inte
> heller lärt mig ännu.
>
> Kon har gott luktsinne... Vi kan känna lukten av den på långt håll.
> Kons valpar heter kalvar. Kalvens pappa heter tjur, och det gör
> kons man också. Tjuren ger inte mjölk och är därför inte ett däggdjur.
>
> Den som kommer och hämtar kon när den blir gammal heter ko-fångare.
> Den sitter ofta framme på bilar. Så blir kon slaktad, man häller
> mjölken i tetror som vi kan köpa i affären. Kons fyra ben skickas
> till snickaren. Det kallas återanvändning.
>
> Som man kan se är kon ett nyttigt djur. Och därför gillar jag kon
> väldigt mycket.
>
> Lärarens kommentar: Jag har aldrig läst något liknande!

Jappe (född vid en gata)
 
B

Boxer

Guest
Sv: Mina husdjur

Jag har en gammal sönderläst bok hemma som heter Stilblommor och Grodor av signaturen Purre. Den innehåller bl.a. skoluppsatser.
Det verkar som Radio Rix har snott valda delar ur denna bok och stuvat om texten, många formuleringar är med men omstuvade, kanske av uphovsrättsskäl vad vet jag.
Här är orginalet så får ni bedömma själva, jag tycker det verkar vara en fräck stöld. Boken är utgiven första gången 1934 så inte är det dagens elever som skrivit.

Kon är ett däggdjur och ett husdjur. Hon har sex sidor: höger och vänster, fram och bak, ryggsida och buksida. Bakom allt har hon en svans, på vilken hon har en tofs. Med den jagar hon flugor, så att de ej falla i mjölken. Framtil är huvudet, så att hornen kunna växa fram på det och för att munnen skulle få plats. Hornen användes till att stånga med, munnen till att böla med. Under kon hänger mjölken, När människorna draga i den kommer den ut. Det blir aldrig slut på mjölken.
Kon har fint luktsinne. Man luktar henne på långa vägar. Det är kon som gör den fina lantlukten.
Mannen till kon är oxen. Han ser ut som kon, men har ingen mjölk. Därför är oxen heller inget däggdjur. Oxe är sett själlsord. Kon får varje gång en kalv. Varför den inte får mer vet jag inte. Kon äter inte mycket. När hon ätit äter hon det igen, tills hon blir mätt.

/Boxer legetimerad besservisser.
 
Senast redigerad av en moderator:
B

Boxer

Guest
Sv: Mina husdjur

Det är en underbar bok om huset skulle brinna skulle jag nog rädda den före fotoalbummen.
Jag måste bara ta en till. En flicka har blivit hemskickad från skolan med hälsning från fröken att han borde tvätta både sej och kläderna för att hon luktade hemskt illa. Mamman skickade tillbaka följande lapp:

Jag trodde att skolan var en upplusningsanstalt och inte en tvetinrättning, och min dotter e inte till att lukta på, och om fröken luktar på min dotter en gång te så ska jag sega till min man att han ska ställa om att fröken inte blir fröken en dag längre.
 
Senast redigerad av en moderator:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Mina husdjur

Vår hemmagjorda rävfälla FUNGERADE men inte på räv utan på mård.
Luckan var stängd så Ragge fick komma o kolla då låg en mård 1m ifrån oss i hönshuset o sov(mätt).Nu har jag täppt till skottgluggen med en handduk tillräckligt tror jag i alla fall.
Nu är det bara att vänta på grannen skytten.Ja de tar ju också hönor så dem måste jag få bort om jag skall köpa höns igen.
Men :D hur kan man vara så feg o inte gå in o kolla själv:D/susanne
Det var en iller
 
Senast ändrad:
Toppen