• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mina egna POI har försvunnit i CoPilot

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Efter senaste uppdateringen av CoPilot kan jag inte längre hitta mina egna POI såsom t.ex. HBK-platser.
Listan över POI upptar endast de standard POI som alltid ingår.

Leif Torså
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Ja, det gick åt skogen med det (bl a) i den senaste uppdateringen.
Jag har felanmält till CoPilot för en vecka sedan ungefär, de har tagit till sig/accepterat buggarna och överlämnat dem till utvecklingsavdelningen
  1. Egna poi-samlingar visas inte. Det går dock ändå att lägga upp nya poi-filer, och dialogen för det fungerar som den ska, exakt som tidigare. Och i den dialogen ser man också alla samlingar
  2. Man kan inte söka på både "I närheten" och "Annan ort" i en poi-samling, enbart "I närheten". Varken i CoPilot's standard POI-samlingar eller i ens egna
  3. Röstassistansen fungera inte, i vilket fall inte svenska "Helena"
POI / ikonerna visas fortfarande på kartan (som du ställt in det under inställningar), men det är ju inte särskilt smart att behöva leta resmål o/e lägga upp trips/rutter via kartan.

Jag har inte fått något besked om när det kan vara fixat.
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Ja, det gick åt skogen med det (bl a) i den senaste uppdateringen.
Jag har felanmält till CoPilot för en vecka sedan ungefär, de har tagit till sig/accepterat buggarna och överlämnat dem till utvecklingsavdelningen
  1. Egna poi-samlingar visas inte. Det går dock ändå att lägga upp nya poi-filer, och dialogen för det fungerar som den ska, exakt som tidigare. Och i den dialogen ser man också alla samlingar
  2. Man kan inte söka på både "I närheten" och "Annan ort" i en poi-samling, enbart "I närheten". Varken i CoPilot's standard POI-samlingar eller i ens egna
  3. Röstassistansen fungera inte, i vilket fall inte svenska "Helena"
POI / ikonerna visas fortfarande på kartan (som du ställt in det under inställningar), men det är ju inte särskilt smart att behöva leta resmål o/e lägga upp trips/rutter via kartan.

Jag har inte fått något besked om när det kan vara fixat.
Man undrar ju hur de testar innan de släpper en ny version. Det är väl bara att vänta på en snabb åtgärd.
Leif Torså
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Ja, du har säkert också sett att man kan få tillbaka hela den gamla platssökningsfunktionern med en inställning, t ex mina egna poi-filer:

InkedScreenshot_20210504-073048_CoPilot GPS_LI.jpg Screenshot_20210504-073629_CoPilot GPS.jpg
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Det verkar vara en trend bland de som underhåller navigationsapparna att förenkla och ta bort funktioner som vi användare tycker är nyttiga.
Det naturliga vore att utveckla appen för att ge mera funktionalitet. Kanske är det så att man vill spara pengar genom att minimera kodmassan som skall underhållas.
Sygic har gjort mycket reklam för sin nya version. Jag har testat den och den är nu i det närmaste oanvändbar.

Leif Torså
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Håller helt och hållet med dej. Den har aldrig varit bra, särskilt avseende att hantera våra egna resmål.
I och med den senaste versionen är den katastrofalt dålig, rättare sagt oanvändbar.
Vi kan fortfarande beordra navigering från HBK Husbilsplatser (online). Eller från reseplaneringstjänster som t ex Locus Map (offline).
Men ofta är det snabbare att jobba direkt och enbart i navigatorn. Särskilt när man lägger upp en rutt med flera resmål (här är CoPilot helt överlägsen alla andra nav appar).
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
De flesta navigationsappar har endast funktionalitet för att navigera från befintlig position till ett specifikt mål. Jag vill kunna planera en rutt från valfri startpunkt med ett antal stopp och punkter att passera under vägen fram till målet. Jag har inte hittat någon annan än Co Pilot som klarar detta på ett enkelt sätt.

Leif Torså
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Liten förklaring på ruttplanering i CoPilot .. från en resa genom Moseldalen till Saarburg:
Iofs en lite mer komplex rutt, men för principens skull;

Från startpunkten (grön), normalt där du är, men man kan välja vilken plats som helst (fick inte plats på bild), lägger man till
  • Etappmål (gula), där man vill övernatta eller besöka av annat skäl
  • Vägpunkter (pil uppåt), punkter efter vägen man vill passera - för att tvinga CoPilot att passera just där, t ex om man vill åka en vacker vägsträcka
  • Mitt slutmål (röd) - Dit jag ska som slutmål för rutten
Screenshot_20210507-192444_CoPilot GPS.jpg Screenshot_20210507-192715_CoPilot GPS.jpg

Vägpunkter, etappmål och slutmål väljer man vart och ett
  • Genom att klicka på kartan (särskilt vägpunkterna)
  • Välja husbilsplats från mina poi-filer, t ex HBK Husbilsplatser, eller myLPG om man behöver gsaol, eller ...
  • Eller välja från CoPilot standard pois, tankställen, rastplatser, etc
Starta navigering och köra. Vid etappmål, dagen efter klicka fortsätt rutten, etc.
Men säger någon, jag vill kunna avvika från min planerade rutt när jag känner för det.
Bara att göra så, antingen spontant (CoPilot ansluter sedan till rutten på befallning beroende på var du hamnat), eller planerat genom att lägga in ett nytt resmål i rutten.

Men Leif, jag tror man måste få göra/uppleva detta själv. Prova själv är bästa hjälp.
Men kanske ni ser vad er egen nav app saknar?
  • Sättet att hantera egna poi-filer
  • Ruttplanering
CoPilot är helt outstanding. Se bara integrationen mellan CoPilot standard pois och mina egna, lätt att hitta. Ordning och reda:

Screenshot_20210507-195408_CoPilot GPS.jpg Screenshot_20210507-195437_CoPilot GPS.jpg
 
Senast ändrad:
Toppen