anders.ekdahl
HBK Medlem
Nu har jag äntligen tagit mitt C1-körkort och får lov att köra vår husbil som vi valde att väga upp till 3850 kg vid köp. Så jag tänkte passa på att beskriva det för dem som kanske funderar på att ta C1. För dem som inte vet så får man med C1-körkort köra lastbilar och personbilar men inte bussar som väger upp till 7,5 ton. I praktiken är det skåpbilar det handlar om.
Jag skrev in mig på Erikssons Trafikskola där jag hade köpt ett C1-paket med fem lektioner och fordon till uppkörning. Kostade 7500 kr. Sökte samtidigt om körkortstillstånd genom att först genomgå läkarundersökning. Var en alldeles för lång väntetid för vad jag var beredd att vänta så jag bokade hos Capio vilket jag tror kostade strax under två tusen. Efter att jag fått mitt tillstånd så bokade jag tillsammans med Erikssons Trafikskola in uppkörning, och sen lektioner dagarna innan uppkörning och teoriprov några veckor innan. Har under hela processen varit ca en månads väntetid på tider för uppkörning.
Hos Erikssons Trafikskola får man tillgång till teori via Körkortsboken (Körkortsboken) och den skulle jag säga är ganska bra, men det är lätt att bli för bekväm med deras testfrågor så jag valde att köpa tillgång till Körkortonline.se – körkortsteori & körkortsfrågor också. Det skulle jag absolut rekommendera att göra, och sen öva testproven på Körkortsboken och Körkort Online tills man har alla rätt eller nästan alla rätt på alla testprov man tar. På Körkortsboken hade jag C1-frågor men på Körkort online är det bara B-frågor. Men teoriprovet är till 90% B-frågor.
När det var dags för teoriprov gick det på första försöket för min del. Hade alla rätt utom en fråga där jag fick lite hjärnsläpp. Jag hade pluggat väldigt mycket, och så här i efterhand hade jag inte behövt plugga så mycket som jag gjorde men jag ville hellre vara på säkra sidan.
Sen gick det några veckor och det var dags för första körlektionen med en Mercedes Sprinter, en klassisk skåpbil på 5-6 meter. En dubbel-lektion på en fredag, och sen hade jag uppkörning på tisdag i veckan därpå. Låter inte så smart kanske du tänker, och helt rätt har du i det. Lektionerna i sig gick bra, men när det väl blev tisdag misslyckades jag med uppkörningen helt enkelt för att jag inte hade kört tillräckligt mycket med den bilen. Jag föll på att jag inte accelererade ordentligt, vilket jag så här i efterhand känner var för att jag körde som att jag satt i min vanliga bil där man kommer upp i hastighet mycket snabbare. Hade jag varit van att köra husbil hade det säkert gått på första försöket.
Så det blev att boka ny uppkörning en månad senare och så tog jag en dubbellektion dagen innan utöver den uppvärmingslektion man har med trafikskolan precis innan uppkörningen. Innan dess passade jag på att köra så mycket som möjligt med min personbil och försöka köra som att jag körde en skåpbil. När det sen blev dags för lektion igen kändes det direkt mycket bättre. Jag hade funderat mycket på feedbacken jag fick efter uppkörningen och anpassat min körning därefter. Och när det sen blev dags för uppkörning dagen efter gick det väldigt mycket bättre, klarade det utan någon anmärkning trots en hel del nervositet eftersom jag inte var det minsta sugen på att vänta en hel månad till på en ny tid.
Angående säkerhetskontroll så fick jag göra komplett kontroll på båda uppkörningarna, inklusive frågor om däck och bromsar. Eftersom jag valde körkort utan färdskrivare så fick jag inga frågor om lastsäkring, men det ska man inte räkna med att man slipper. Alla frågor som kan komma finns det svar på i teorin. På båda mina uppkörningar fick jag frågor om däcken, och på ena fick jag även fråga om hur jag testat bromsarna (handbroms och färdbroms) och vad effekten blir ifall bromsservon på färdbromsen inte fungerar (svaret är att man måste bromsa väldigt hårt då). Min körskola har lagt upp en Youtube-film där en lärare går igenom säkerhetskontrollen med just den bilen jag körde med, så den har jag tittat på minst 50 gånger tror jag. Säkerhetskontrollen gick väldigt lätt för mig båda gångerna mycket tack vare det.
Om någon har frågor är det bara att fråga på!
Jag skrev in mig på Erikssons Trafikskola där jag hade köpt ett C1-paket med fem lektioner och fordon till uppkörning. Kostade 7500 kr. Sökte samtidigt om körkortstillstånd genom att först genomgå läkarundersökning. Var en alldeles för lång väntetid för vad jag var beredd att vänta så jag bokade hos Capio vilket jag tror kostade strax under två tusen. Efter att jag fått mitt tillstånd så bokade jag tillsammans med Erikssons Trafikskola in uppkörning, och sen lektioner dagarna innan uppkörning och teoriprov några veckor innan. Har under hela processen varit ca en månads väntetid på tider för uppkörning.
Hos Erikssons Trafikskola får man tillgång till teori via Körkortsboken (Körkortsboken) och den skulle jag säga är ganska bra, men det är lätt att bli för bekväm med deras testfrågor så jag valde att köpa tillgång till Körkortonline.se – körkortsteori & körkortsfrågor också. Det skulle jag absolut rekommendera att göra, och sen öva testproven på Körkortsboken och Körkort Online tills man har alla rätt eller nästan alla rätt på alla testprov man tar. På Körkortsboken hade jag C1-frågor men på Körkort online är det bara B-frågor. Men teoriprovet är till 90% B-frågor.
När det var dags för teoriprov gick det på första försöket för min del. Hade alla rätt utom en fråga där jag fick lite hjärnsläpp. Jag hade pluggat väldigt mycket, och så här i efterhand hade jag inte behövt plugga så mycket som jag gjorde men jag ville hellre vara på säkra sidan.
Sen gick det några veckor och det var dags för första körlektionen med en Mercedes Sprinter, en klassisk skåpbil på 5-6 meter. En dubbel-lektion på en fredag, och sen hade jag uppkörning på tisdag i veckan därpå. Låter inte så smart kanske du tänker, och helt rätt har du i det. Lektionerna i sig gick bra, men när det väl blev tisdag misslyckades jag med uppkörningen helt enkelt för att jag inte hade kört tillräckligt mycket med den bilen. Jag föll på att jag inte accelererade ordentligt, vilket jag så här i efterhand känner var för att jag körde som att jag satt i min vanliga bil där man kommer upp i hastighet mycket snabbare. Hade jag varit van att köra husbil hade det säkert gått på första försöket.
Så det blev att boka ny uppkörning en månad senare och så tog jag en dubbellektion dagen innan utöver den uppvärmingslektion man har med trafikskolan precis innan uppkörningen. Innan dess passade jag på att köra så mycket som möjligt med min personbil och försöka köra som att jag körde en skåpbil. När det sen blev dags för lektion igen kändes det direkt mycket bättre. Jag hade funderat mycket på feedbacken jag fick efter uppkörningen och anpassat min körning därefter. Och när det sen blev dags för uppkörning dagen efter gick det väldigt mycket bättre, klarade det utan någon anmärkning trots en hel del nervositet eftersom jag inte var det minsta sugen på att vänta en hel månad till på en ny tid.
Angående säkerhetskontroll så fick jag göra komplett kontroll på båda uppkörningarna, inklusive frågor om däck och bromsar. Eftersom jag valde körkort utan färdskrivare så fick jag inga frågor om lastsäkring, men det ska man inte räkna med att man slipper. Alla frågor som kan komma finns det svar på i teorin. På båda mina uppkörningar fick jag frågor om däcken, och på ena fick jag även fråga om hur jag testat bromsarna (handbroms och färdbroms) och vad effekten blir ifall bromsservon på färdbromsen inte fungerar (svaret är att man måste bromsa väldigt hårt då). Min körskola har lagt upp en Youtube-film där en lärare går igenom säkerhetskontrollen med just den bilen jag körde med, så den har jag tittat på minst 50 gånger tror jag. Säkerhetskontrollen gick väldigt lätt för mig båda gångerna mycket tack vare det.
Om någon har frågor är det bara att fråga på!