• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Min Truma varmvattenvärmare krånglar!

F

F.d. 25642

Guest
När jag startar eländet så tänder den, går 10-30 sek sedan stannar den och röda lampan tänds. Tickandet från tändaren hörs klart och tydligt. Det är en äldre Truma Boiler B10. Jag hittar inget skräp i skorstenen och har vatten i beredaren och gas i tuben!
Mycket frustrerande efter en massa startförsök!
 
F

F.d. 25642

Guest
Sv: Min Truma varmvattenvärmare krånglar!

Jadå, allt annat funkar bra och jag har inget lock.
Borde kanske tillägga att den fungerade bra före vinteravställningen.
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.597
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Min Truma varmvattenvärmare krånglar!

Det behöver inte vara pannan det är fel på, det kan även vara regulatorn efter flaskorna som inte ger fullt tryck. Gasolspisen och kylskåpet är inte känsliga för lågt tryck men det är Truma- och Alde-pannan.
 
F

F.d. 25642

Guest
Sv: Min Truma varmvattenvärmare krånglar!

Jag har oxå en Truma 5002 i bilen som funkar perfekt och den är väl lika känslig för trycket?
 
F

Flädertorpet

Guest
truma kombi 6

Värmefläkten startar inte på 220v men går igång på gasolen.Truma kombi 6.Säkringar är kollade, vi är helt nya på detta med husbil.Dethleft 2011 magic edition TI EB
 
M

Micke & Gunilla

Guest
Sv: truma kombi 6

Hej har ni reglagen rätt? Energiväljaren på 1 pinne eller 2pinnar, den andra på gasollåga eller gasollåga med 60, har haft våran bil 2 säsonger o kom på detta först nu.

Med vänlig hälsning Micke
 
F

Flädertorpet

Guest
Sv: Min Truma varmvattenvärmare krånglar!

Precis köpt denoch den har gått 495 mil, menhar fått hjälp som fixade det, var inget fel bara okunskap.
 

mtall

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Håbo
HBK-Nr
11933
Medlemskap
2022
Sv: Min Truma varmvattenvärmare krånglar!

GlennW - jag har samma problem som Du. Beredaren går i 30 sek. för att sedan slå av.
Är det ingen som vet - exakt - vad det beror på?
 
F

F.d. 25642

Guest
Sv: Min Truma varmvattenvärmare krånglar!

Mtall,
Detta verkar vara ett svårt fall, men jag tror och hoppas på att någon rutinerad vän därute hjälper oss till sist
 
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Min Truma varmvattenvärmare krånglar!

känns som att det är rost eller skit i brännaren och brinner den inte som den ska så stänger den av
 
F

F.d. 55623

Guest
Min Truma varmvattenvärmare krånglar åxå!

Min Truma Combi 4, (årsmodell 2008) har ett knepigt fel som jag hoppas nån kan ha en lösning på.
Värmaren startar som den skall, värmer upp bilen och går ner i viloläge....men när den skall starta igen, stannar den. Den gör en vanliga uppstart, sekvensen med uppvarvning osv men tänder inte. Lysdioden signalerar 211. För lågt varv på förbränningsmotorn! men det kan väl knappast vara problemet efter som den funkar från första start. Varmvattenläget fungerar också. Känns surt att behöva byte fläktmotor och hela kontrollerkortet hos en osäker service verkstad.
 

Chrimon

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
8116
Medlemskap
2021
Sv: Min Truma varmvattenvärmare krånglar!

GlennW
Du har förmodligen fått in skräp i brännarutrymmet. Du kan börja med att suga med en kraftig dammsugare i utloppet för brännaren, ta bort kåpan på utsidan och sug i det nedre hålet. Ta loss röret med gasförsörjningen till brännaren ( glöm inte att stänga av gasen först! ) Blås med tryckluft i anslutningen eller om du inte har tryckluft, en cykelpump eller madrasspump eller liknande och få någon att suga med dammsugaren på utsidan samtidigt. Det sitter en liten "hylsa" med ett litet hål i ändan på röret som försörjer brännaren med gas för att den skall få rätt mängd gas.
Kör man utan kåpa på "skorstenen" kommer det in sand och damm och det räcker med ett par dammkorn som fastnat i det lilla hålet så får brännaren ojämt med gas. Fungerar inte det, är det nog tyvärr bara att demontera boiler`n, det är inte så svårt som det kan verka, tar kanske en dryg halvtimme, och göra rent ordentligt. :)
 
Toppen