• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Min (o)tur att ha elproblem

MogensPJ

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
30782
Medlemskap
2022
Brukar glömma att stänga av 12v när jag ställer undan husbilen. Dock kom jag ihåg att slå av när jag kom hem från jobbet i söndags. Idag skulle jag iväg och fixa lite med bilen och slog igång allt och det var inga problem. Kom fram till destinationen och började greja med lite småsaker (inget el-relaterat) helt plötsligt slog 12v av och gick inte få igång igen om jag inte startar bilen, då fungerar 12v som vanligt men så snart jag slår av bilen så dör det igen.
Mätte volt på bodelsbatteriet och den visar 12.9v både med bilen av och på.
Ebl är en 104-3 och alla säkringar är hela. Om jag har bilen igång och slår av och på 12v brytaren på panelen så klickar det i ebl och strömmen fungerar. Med bilen avstängd så klickar det inte.

Var skall jag börja felsöka?
Har inte testat med 220v kabel inkopplad då jag inte hade tillgång till 220v där jag stod.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kan även vara ett reläfel i ebl, inte alls ovanligt att de dör just när man bryter/slår till brytaren på ebl, mitt ebl 99 dog så efter 13år
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
helt plötsligt slog 12v av och gick inte få igång igen om jag inte startar bilen, då fungerar 12v som vanligt men så snart jag slår av bilen så dör det igen.
Mätte volt på bodelsbatteriet och den visar 12.9v både med bilen av och på.
Lite svårt att ge någon helbra åtgärd på. Men eftersom du har spänning i bodelen när bilen är på, men fortfarande "bara" 12.9V på bobatteriet så verkar det som om generatorladdningen inte når fram till bobatteriet. Men eftersom du får ström i bodelen så kan man fundera på om bodelen troligen får sin ström direkt från generatorn när bilen är igång, men bobatteriet är utanför kretsen både när bilens generator laddar och är avstängd. (Du har inte "bara" en huvudsäkring vid eller i närheten av batteriet som gett upp.)
När bilen är igång så mät spänningen vid någon lampa eller något annat i bodelen som är dött när motorn är avstängd.
Då får du i alla fall klart för dig om bodelens ström kommer från bobatteriet (då ca.12.9V) eller generatorn (troligen över 14V) när motorn är igång.
Sedan borde du göra samma mätning med 230V/laddaren igång. Har bobatteriet fortfarande bara då ca. 12.9V så att den laddningen inte heller funkar/når bobatteriet.... Eller högre, runt 14V för att laddaren laddar bobatteriet.....

Att bodelen får ström från 230V laddaren även om den inte når fram till bobatteriet är dock inte säkert.
Generatorn matar ju ström till startbatteriet och då också kanske/troligen direkt till bodelen enl. ovan. Men det är inte säkert att 230V laddaren ger ström till bodelen även om den har kontakt med bodelen, för det är inte säkert att laddaren ger något ut om den inte känner av ett batteri att jobba mot. Det beror helt på hur intelligent laddaren är.

Så kollen med 230V laddaren igång är mest för att se om den har kontakt med bobatteriet eller inte.

Hoppas det inte blev för rörigt :confused:.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Såg nu att BengtL har hunnit skriva att det verkar finnas en säkring till batteriet kolla den först av allt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Mange biler har 2 sikringer på kabelen mellom EBL og bobatteri, en i EBL og en like ved batteriet. Den i EBL og en ved bilbatteriet er begge i faresonen om en starter bilen med veldig lav spenning på bobatteriet. 30A er lite i forhold til ladestrømmen som kan komme om en øker turtallet på motoren raskt.
 

MogensPJ

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
30782
Medlemskap
2022
Enligt schemat för elblocket finns där en säkring på 30A mellan bodelsbatteri och elblock. Är den hel?
Nu blir det intressant.
Mellan bodelsbatteri och elblock så satt det mycket riktigt en säkringshållare med plats för två säkringar. Det satt bara säkring i den ena och jag har inte plockat bort någon från den andra.
Vi testade dock och satte i en säkring där det saknades och strömmen är tillbaka. Lyste runt och hittade en (hel) säkring liggandes precis i närheten av hållaren.
Slutsats- säkringen måste ha hoppat ur medans jag var på väg till han som hjälper mig med husbilen då jag valde en lite kortare väg dit men där en del av vägen är ganska dålig grusväg.
 

BengtL

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
10016
Medlemskap
2024
Nu blir det intressant.
Mellan bodelsbatteri och elblock så satt det mycket riktigt en säkringshållare med plats för två säkringar. Det satt bara säkring i den ena och jag har inte plockat bort någon från den andra.
Vi testade dock och satte i en säkring där det saknades och strömmen är tillbaka. Lyste runt och hittade en (hel) säkring liggandes precis i närheten av hållaren.
Slutsats- säkringen måste ha hoppat ur medans jag var på väg till han som hjälper mig med husbilen då jag valde en lite kortare väg dit men där en del av vägen är ganska dålig grusväg.
Det var bra att det bara var säkringen . Nästa kandidat enligt din felbeskrivning hade varit den inbyggda shunten i elblocket, det hade varit jobbigare att fixa.
Kul att det löste sig

/Bengt
 
Toppen