• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Min Fiat drar åt höger och åt vänster

F

F.d. 52908

Guest
Hej.
Konstig rubrik men mitt problem är att när jag svängt skarpt åt vänster så vill bilen dra åt vänster, och om jag svängt skarpt åt höger så drar den åt höger. Detta rättar till sig om bilen fjädrar till i ett gupp, till nästa gång jag svängt åt något håll. Är det någon som känner igen problemet och kanske har ett tips på åtgärd ?

Sören

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Min Fiat drar åt höger och åt vänster

Kan det vara fjäderbenslagringen som kärvar för den skall ju göra så att fjädern går lätt uppe i fjädertornet och kärvar den så kan det bli så och som du skriver så blir det bättre när du kört i ett gupp = trycket avlastas på det tröga lagret så det hamnar rätt .

Är lagret dåligt och fjädern inte glider med så blir det ju späningar i fjädern då man svänger och ratten bör då snurra tillbaka lättare och har du svängt och kör i ett gupp så fjädern lägger sig i det läget så bör det bli lite trögre och få tillbaka ratten .

Du har inte hört ett fjongande ljud i fjädern vid fullt rattutslag ?

Bildelar & reservdelar - Mercedes, Audi, Skoda, Seat, Opel, Porsche | Autodelar där kan du finna delarna .

Senast ändrad:
F

F.d. 29782

Guest

Hej!
Jag hade samma problem i min förra husbil, och det var fjäderbens lagring.
Bytte själv, lagren köpte jag från mekonomen.
I nuvarande bil blev lagren bytta i samband med fjäderbyte. (förebyggande
åtgärd).
Knaus 3/Aimo

F

F.d. 52908

Guest

Hej igen
Tack för era svar. Man känner ju oro när det gäller styrningen, men detta verkar ju inte livsfaligt. Låter rimligt med fjäderbenslagringen. Ska just beställa service, kanske det kan avhjälpa problemet om det finns smörjmöjligheter där, annars återstår verkstadsbesök för att avhjälpa problemet.
Tack än en gång/ Sören

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Innerskärmar avjälper inte problemet. Men förhindrar i viss mån att det uppstår.
bosse b

Senast ändrad:
F

F.d. 52908

Guest

Har haft min bil på verkstad och bytt fjäderbenslagringen som jag fick tips om. Nu känns den bra igen. Än en gång tack Bengt- Åke, Knaus 3 och bosse b
Sören

Toppen