Min fabriksnya husbil spricker

Status
Stängd för vidare inlägg.

Stefansla

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
28405
Hej !
Jag har köpt en Nu Husbil CI Magis XT82. Den har nu gått 278 mil
Plasten har spruckit på 2 platser över förarhytten och Dekalerna lossnar på 7 olika platser. Samt mjukfogen har lossnat mer än på 10 ställen 4 - 20 cm vardera. samt faner har släppt inv. och lådor sitter på trekvart. Är detta acceptabelt? Man svarar att detta måste gå via Italienarna med Bergholm som mellanhand. Kan ta från 4 veckor och upp till ett år ibland med Italienarna svarade man. Kan man få en oberoende besiktning ? Och i så fall var ?
Du som vill se både bilder och vårt eget protokoll se www.vi2.one
Stefan & Marita Larsson i Sjöbo
 

Ewa & Jocke

HBK Medlem
Inlägg
840
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Hej!
Jag lider verkligen med er! Stackare!
Även jag skulle rekomendera er att häva köpet!
Med så många fel som redan uppkommit känns det som att risken för att det ska dyka upp fler fel i framtiden är överhängande.

//Jocke
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
418
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Det verkar allvarligt. Jag skulle försöka få en oberoende besiktning av felen och sedan ta rättslig rådgivning i kontakterna med återförsäljaren. Normalt sett ska de få chansen att avhjälpa fel men det måste då ske inom rimlig tid och utan väsentlig olägenhet för er. Ska den skickas till fabriken tror jag inte det uppfylls.
 

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
17,785
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Hvert punkt en klar reklamasjon. Spesiellt reagerer jeg på at den har mykfoger som har sluppet, Dette kan repareres, men en må også sjekke for vatn intrenging i hvert punkt. Plast som sprekker (oftest ut fra skruver) er et problem som kan kreve bytte av større plastdeler. Dekaler som løsner tyder på fett på overflaten, dette kan og ligge bak slippet i mykfoger Igjen en jobb som krever dyktig og pirkete fagperson. Vet om biler som har hatt slike problemer og fabrikken har i noen tilfeller hentet bilen inn for full gjennomgang og reparasjon, i andre tilfeller satt bort jobben til uavhengige spesialister - men uansett er det fabrikkens ansvar.

Med noen forhandlere og fabrikke kan det være nødvendig å foreslå at de bytter ut mandagseksemplarer med en ny - og sette en tidsfrist på dette.
 

Björn & Lena

HBK Medlem
Inlägg
1,322
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Håller med tidigare inlägg, du skall absolut inte acceptera bristerna. Häv köpet omgående, med hjälp av en jurist. Då blir det fart på säljaren. Har kollat dina bilder och .pdf. Säkert går en del att fixa men en del brister är mycket allvarliga, kommande fuktproblem är troliga. Agera omedelbart och kraftfullt. Använd mail eller brev så att du har klar dokumentation, acceptera inte dröjsmål.
 

Cre8iv

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
27660
Tycker det verkar vara fler och värre fel än vad man kan hitta på en beg 10 år gammal husbil, så jag håller med alla andra! HÄV köpet!!! Inget att diskutera!!! Ett riktigt måndagsexemplar. Godtag ingen förlikning!! Det kan ju hända mer och värre fel efter något år, sen har den inget andrahandsvärde alls.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1,096
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Riktigt tråkigt lider med er, inte för att man ska hänga ut men säljaren som du köpte av måste väl ta sitt ansvar? OM inte så kontakta själv CI gruppen, förklara vad som hänt och att säljaren drar ut på det, skicka med bilder oxå, samt chassinr. Tror inte de vill smutsa ner sitt ryckte, de till hör ju Trigano Group som tillverkar flera olika husbilar.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1,270
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Min första tanke, någon har sprayat med silikon i monteringshallen, inget lim har tagit som det ska, allt rör på sej vid färd. Borde gå att analysera på nått sätt. Är det så är ju hela bodelen kass
 

Weckman

HBK Medlem
Inlägg
367
Kommun
Skövde
HBK-Nr
27473
Nä fy fan. Ni ska inte acceptera detta och att manöverpanelen tillhör systern Roller Team är ju en stor miss från början, måndags ex.
Kör tillbaka skiten och lämna den på parkeringen hos återförsäljaren omgående. Ge dom max 2veckor att lösa reklamationen med fabriken. Lyckas dom inte så häv köpet på plats skriftligt och köp din bil på ett annat ställe.
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
112
Kommun
Västerås
Hej !
Jag har köpt en Nu Husbil CI Magis XT82. Den har nu gått 278 mil
Plasten har spruckit på 2 platser över förarhytten och Dekalerna lossnar på 7 olika platser. Samt mjukfogen har lossnat mer än på 10 ställen 4 - 20 cm vardera. samt faner har släppt inv. och lådor sitter på trekvart. Är detta acceptabelt? Man svarar att detta måste gå via Italienarna med Bergholm som mellanhand. Kan ta från 4 veckor och upp till ett år ibland med Italienarna svarade man. Kan man få en oberoende besiktning ? Och i så fall var ?
Du som vill se både bilder och vårt eget protokoll se www.vi2.one
Stefan & Marita Larsson i Sjöbo
Hur länge har du haft bilen, gjordes ingen leveransgenomgång/kontroll vid köpet eller uppkom de senare? Om du har dessa brister nu finns det garanterat andra fel som du ännu inte upptäckt. Skulle försöka häva köpet vem vet vad som mer kan vara fel och som visar sig först om några år. Du ska ställa krav mot handlaren där du köpte bilen inte tillverkaren.
 

Weckman

HBK Medlem
Inlägg
367
Kommun
Skövde
HBK-Nr
27473
Men seröst.. 300 mil...Gick igenom dina bilder och reklamations protokollet noggrannare och är ett under att ni ens bara kör omkring i (liket). Bra och utförliga bilder och övrig dokumentation, men tragisk fakta..
Kör omedelbart tillbaka den och kräv snabb handläggning, och då menar jag inom 2veckor.. Räkna ut vad detta kostat er om ni har lån mm på den och kräv ersättning av återförsäljaren. Rekommenderar er att ni lämnar över all dokumentation och får en kvittens på att dom mottagit alla dokument och ersättningskrav...

Kör nu direkt tillbaka den då detta är skandal.. 4 veckor till 1 års handläggning???
Vad är det för ett stolpskott till återförsäljare som inte ens upprättat en rapport, och låter er köra omkring i den i det skicket. Ingen bra reklam varken för CI och återförsäljaren som har sin logga på hoppas jag..
Vill du inte köra bort den själv så kan jag personligen bekosta resan ner och köra bort den till återförsäljarens parkering.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen