• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Min bil tar vatten ?

F

F.d. 25230

Guest
Hej är det någon där ute som vart med om detta fel,
Jag har en fiat 2,5 disel som tar vatten den ryker ej vitt spär ej olja i vattnet och ej vatten i oljan inget tryck i kylsystemet heller och så hittar jag inga läckor, Den tar ca 10 liter vatten på 30-35 mil så man borde se eller märka något men det ända ja jag märker är att det fattas vatten, tilloch med värme hela tiden i hytten är det trotts att det fattas mycket vatten konstigt tycker jag,
Jag har skruvat en del under åren och vart med om det mästa när det gäller fordon men inte detta fenomen,
Är det någon som har en arning om vad det kan vara skulle ja bli glad bara man vet felet så man kan laga det:confused:
Obs har även trycksatt systemet och hittar ej något (vattenpumpen är ju svår att kolla på dessa men det skulle väll märkas under bilen)
Hälsningar nenne2
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Min bil tar vatten ?

Helt klart att du måste ha ett läckage när du tappar så pass mycket kylvatten.
Läckan uppstår med största sannolikhet när motorn uppnått sin normala arbetstemperatur. Starta motorn och låt den komma upp i normal temperatur.
Om inget syns med blåtta ögat så får du gå på lukten.
Det brukar lukta en hel del (surt) vid kylvattenläckage.
V-backen :wink:
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Min bil tar vatten ?

Har du undersøkt bilens varmeapparat og dets slanger?
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.692
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Min bil tar vatten ?

Vid service av vår bil hittade Bossings en nypklämma som inte höll tätt.
Bytte ut den till slangklämma efter detta inga problem.
HaDe Hasse
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Min bil tar vatten ?

Jag hade samma problem med min gamla husbil... en pilote me peugot J5 1988 det försvann kylar vatten som bara den... körde den på tommgång och kollade .. det va kylaren som läckte ... bytte den sen va det ok . PS köpte en ny på skroten :) hoppas det löser sig för dig.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Min bil tar vatten ?

Hej
Jag har en bekant som ha likadan bil som oss han bytte vatten pump för ca 2 år sen, 1 år efter bytet märkte han att vattnet försvann i bland, hittade iget fel? For på resa och i Haparada (ca 350 km) när de pausade såg han att det läckte vid vatten pumpen avbröt resan och körde hemåt inget läckage på hela resan hem, under resten av sommaren läckte det ibland och ibland inte han skulle byta vattenpump igen i vår
Ha de Paffw
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Min bil tar vatten ?

Läckaget verkar komma vid driftsvarm motor och belastad (c:a 3dl per mil)
Skulle tro att läckaget rinner/droppar under körning ner på avgasröret och avdunstar då direkt.Man får chansa och kolla alla slangklämmor,annars är nog vattenpumpen starkt misstänkt. (axeltätningar)

Jojje
 
F

F.d. 25230

Guest
Sv: Min bil tar vatten ?

Tack för alla svar, jag mistänker pumpen eller det att de droppar på röret, har kollat kylaren och alla klämmor ja kommer åt och de jag kollat är täta, får väll ta ett riktigt ryck till helgen igen för nu vill ja åka :) ut igen, de va ju två år sen sist.
Tack alla
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Min bil tar vatten ?

Värmeelementet sitter väll inkappslat, om det läcker hinner vattnet förångas då syns det inget. Får du imma på framrutan när motorn börjar bli varm? känn om det är flottigt på rutan vid värmeutblåset, om det immar och är flottigt är det säkert elementet

Gurra
 
F

F.d. 25230

Guest
Sv: Min bil tar vatten ?

Hej igen
I dag ringde dom från husbilslandet det var där ja köpte den så ja fick tele nr till deras verkstad och dom konstatera vattenpumpen, så detta slutar tydligen bra tycker jag.
Pumpen är bestäld kommer om ca två dar gött, bugar för husbilslandet som står för kostnaden på detta problem, bilen är ju gammal men dom betalar delarna så skruvar jag tycker jag va mycket seriöst av dom:), Hoppas den funkar sen som den ska.

Tackar igen för alla svar och tipps hoppas vi ses på vägarna under sommaren
Hälsningar Ronny:)
 
Toppen