• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Millan är försvunnen!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
"Millan är försvunnen", skrev vi på en mängd lappar och stoppade i så många brevlådor vi kunde hitta i trakten.

Efter att ha varit borta en vecka från hemmet; Gull-Britt var i Södertälje och jag gjorde kusten osäker, ej i båt den här gången, utan i husbilen så upptäckte vi att Millan var borta när vi kom hem.
Utanför källaringången där kattluckan finns så såg det ut i gräset som om en stor batalj hade utkämpats där. Aj aj, räven hade varit framme tänkte vi och blev väldigt ledsna, naturligtvis.

Granntjejerna som tog hand om Millan och Lurven under vår bortavaro hade inte sett Millan sedan i onsdags förra veckan.

Stor sorg och saknad, tårar fälldes men på den andra dagen tog vi oss samman och gick ut och skramlade med stora nyckelknippan som Millan alltid brukar reagera på.
Först gick vi åt fel håll men när vi hade kommit tillbaka till hemmet så tyckte Gull-Britt att vi borde söka även åt andra hållet och efter bara 100 meter så hörde vi ett svagt pip inne i skogen, därefter ett rejält mjau och då såg vi Millan sitta på en sten bara 10 meter ifrån oss. Först verkade hon lite osäker men efter en stund sprang hon emot oss ljudligt jamande.

Hon verkade överlycklig att se oss och gick faktiskt "fot" med oss tillbaka hem. Väl där satte hon i sig massor med mat och vatten drack hon som en vildsugga.

Oron var över den här gången men vi skulle bra gärna vilja veta vad som hade hänt egentligen. Hade hon lyckats klara sig ifrån en räv men blivit så skrämd att hon inte vågade sig tillbaka till hemmet eller var det något annat. Hon är ju kastrerad och har hållit sig lugn i åtta år men på sistone tycker vi oss ha märkt vissa "tendenser" som inte borde finnas där. Har hon kanske en kavaljer i närheten eller vad var det som fick henne att försvinna så där?

Vad tror ni?

Jappe
 
Senast ändrad:

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Millan är försvunnen!

det ligger i deras natur ,våran misse gorde likadant kunde vara borta flera dagar, när vi var ute med båten ,men som du säger vi skramlade med mat burken då kom hon som ett skott, vi satt med andan i halsen varje gång, sedan tog vi med henne trots protester, hon gillade ej sjön men låg hos barnen o sov ca 2 veckor varje sommar till slut var det inga problem så det blev en båtsman till slut av våran katta mvh håkan o britt
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Millan är försvunnen!

Kan det vara så att katten är ute och letar efter folket som bor i huset? Jag hörde en person säga för ett tag sedan, att det är osäkert om katterna bor hos oss eller om vi bor hos katterna (sett från kattens perspektiv)
skönt att Millan är tillbaks
:)

Det händer ju att katten lägger tex. en nyfångad mus på trappan, det kan ju vara så att katten vill bidra med lite mat till oss, katten undrar säkert hur vi får tag våran föda.
I så fall tycker katten vi är några otacksamma varelser som inte reder till musen och äter upp den
:)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Millan är försvunnen!

Skönt att det slutade lyckligt! Eftersom ni är ganska nyinflyttade kan det vara så att någon katt i grannskapet tycker att Millan inkräktar på hennes revir, så det kan ha varit ett rejält kattslagsmål.

Lasse
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Millan är försvunnen!

Ja, jag tror på Lasses teori om revirstrider!

Den här "fulingen" har tidigare uppträtt hotfullt mot lilla Millan så det var nog han som fick sina fiskar varma av henne!

grannkatten.jpg


Jag trodde att detta skulle bli sista bilden på Millan men så blir det inte! Hon har tydligen markerat sitt och Lurvens revir på ett mycket bestämt vis. Flegmatiske Lurven ska nog vara tacksam för att Millan tog hand om detta.

sista bilden på Millan.jpg

Jappe
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.925
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Millan är försvunnen!

Vilken dramatik Jappe. Skönt att det löste sig. Tror också på något slagsmål eller revirkamp. Hon har antagligen inte förmått hålla den viktigaste delen av sina "korridorer" säker. Ut- och ingång till bostaden. Har hon dessutom tvingas fly hals över huvud kan det hända att hon tappat orienteringen, även om det inte är långa avstånd. Tror att katter behöver både en fysisk och en mental karta i skallen som ska stämma överens. De ska se ut, dofta och förnimmas på ett visst sätt, annars är det farligt. När hon då fick kontakt med er i skogen kompenserade hennes trygghet i er, för allt det som var fel och poletten ramlade ner! :)

Krister N
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Millan är försvunnen!

Millan

Bara en katt
min lilla fina skatt
jag visste inte ett skvatt
om hur lätt det är att få fnatt
jag var orolig både dag och natt
så mycken vånda bara för en liten katt


Millan i korg2.jpg
 
Senast ändrad:
F

F.d. 11265

Guest
Sv: Millan är försvunnen!

vad skönt att allt slutade lyckligt, vet precis hur det känns,
ville bara passa på att tala om att det idag finns en jättebra kattlucka, som bara öppnar sig för din eller dina katter om dom har id-chip, kan ju vara skönt att slippa få in hela grannskapets katter.
tyvärr så vägrar en av mina katter att använda kattlucka, annars hade jag köpt en sådan.
detta var bara lite allmänn info.
ha det bra o krama katten:yes:
 
F

F.d. 55334

Guest
Sv: Millan är försvunnen!

För det första:
Jappe. Helt underbart att Millan är åter!
vad jag TROR mig förstå är katter inte knyter an till människor på samma sätt som de knyter an till plats. Så det kan ta lite tid, det är väl därför man ska ha en katt inne ett par dagar om den har fått flytta så den hinner knyta an till det nya logiet, och det hade ni säkert gjort. Mina 2 katter är petiga när det gäller lukt. Luktar det inte "som oss" tar det ett par dar av intensiva strykningar innan vad det nu är, matta eller annat, kan godkännas som tillhörande familjen. Men i ditt fall låter det mera som att Millan fick på nöten när hon ville komma in till sitt hem. Så du sitter säkert kattvakt ett par nätter?


och för det andra.För att motsäga detta: Min lilla väna Mia med blå ögon som jag tog hem 2004 för att hon kom till mig på torpet och gick fot i trädgården och hängde krokig tass i bigarråträdet, och var så sjuk, sedan avklarat, hon bara vägrar att åka tillbaka till torpet. Hon bor här säger hon och här har hon sina människor påstår hon. Även om hon får stå ut med Busen, en annan katt och en annan historia.

Ha det gott ni alla!
Agneta W:eek:
 
Toppen