• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Miljözoner i Sverige 2020

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Enligt det förslag som Transportstyrelsen presenterade i slutet på förra året ska kommunerna från 2020 kunna inrätta två nya zoner. Båda ska stänga ute dieselbilar som inte uppfyller kraven för Euro 6, och bensin-, etanol- och gasbilar som inte uppfyller kraven för Euro 5.
Efter en remissrunda kommer ett nytt förslag inom kort presenteras, säger miljöminister Karolina Skog XX.
– Vi kommer att gå fram med förslaget om miljözoner. Beslut ska kunna tas inom en nära framtid, säger hon.
I Stockholm jublar miljöborgarrådet Daniel Helldén XX.
– Jag är glad för att vi nu får möjlighet att införa miljözoner och få bort de värsta dieselbilarna och få ordning på luften i Stockholm, säger han till DN.
Även Liberalerna i Stockholm ger tummen upp.
– Alla kloka åtgärder som minskar partikelhalterna i innerstaden är bra. Vi XXXXX välkomnar väl utformade miljözoner som ger oss möjlighet att förbättra luften i innerstaden, säger Patrik Silverudd XXX gruppledare i trafiknämnden i Stockholm, i ett pressmeddelande.

Red. av HBK-webb
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Miljözoner i Sverige 2020

Helt sanslösa förslag av miljötalibaner som slår mot vanligt folk som måste köra bil men som har vanliga löner vilket gör att de inte har råd med nya bilar.
Detta är helt tokigt och ett hot mot vanligt folk.
Sånt politiker kan vi inte ha
 
4

4 JO

Guest
Sv: Miljözoner i Sverige 2020

Det jag noterar i förslaget är att det inte gäller tunga fordon så ett alternativ för mig som har en 3500kg husbil blir kanske att besiktiga om den med några kilon.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Miljözoner i Sverige 2020

Varför var miljövännerna emot byggandet av "förbifart Stockholm"?
Det är väl ypperligt att få bort genomfartstrafiken från de centrala delarna
och dessutom under markytan, så de slipper se eländet? Bilarna blir ju inte färre, för att de trängs på Essingeleden?
Hur tänkte dessa motståndare?

Förr låg bostäderna i utkanten av städerna och affärerna i city.
Tycker att vissa politiker numera strävar efter att göra en "rokad",
bosätta sig centralt i stadskärnan och sedan åka ut till förorterna för att handla. Finns det något mer kväljande än dessa köpcentra?

Alla kommuner ska få besluta om miljözoner? De lär nog bli en hel del....
Men varför ska vi trassla in i city med husbilen? Kanske anordnas det stora
fria parkeringar / ställplatser m.m. vid infarterna och sedan tät matartrafik med buss intill stadskärnan? Vem vet, det kanske blir framtiden?
(Lite ironiskt tänkande av mig...) ;)
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Om jag uppfattat frågan är det EU som ligger bakom miljöklassningen av fordon. Bakom beslutet ligger en vilja att rädda både mänskor och fastigheter i städer och historiska byar. De stora lastbil- och busstillverkarna i Europa har på ett föredömligt sätt försökt leva upp till EU-kraven. Så idag köper du både MAN, Mercedes, Iveco, Daf och Scania som är Euro-6 godkända. Varför skulle vi husbilsägare ställas utanför. Som någon påpekade det är trots allt mänskor som bor i dessa miljöer där föroreningarna hamnar. Vad jag förstår har många städer i Tyskland och Italien där jag kört buss i många år lösningar i form av betalstationer som gör att måste du in i Rom med en busslast resenärer får du betala om du kör med en gammal sliten dieselmotor. Om samma sak gäller för husbilar vet jag inte, men min bil är euro 5 och hade inga problem att köra in i tyska städer, eller för den delen köra in i Oslo. Så vad är problemet?
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Miljözoner i Sverige 2020

Problemet är att reglerna hela tiden ändras, bilar som för fem år sedan klassades som miljöbilar talas det idag om förbud.
När politikerna insett att en stor del av de idag hyllade elbilarna laddas med fossildrivna generatorer (gäller globalt) hur skall de då ställa sig?det bor människor även runt kol och oljekraftverken och föroreningarna från dem når även städerna.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Miljözoner i Sverige 2020

40 miljarder skall satsas i ny batterifabrik med 3000 anställda någonstans i Sverige. All energi i tillverkningen skall tas från fossilfri kraft.
Likadant runt om i övriga världen, sol, vind och vatten.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Miljözoner i Sverige 2020

På tide det bygges ladestasjoner for elbiler med bufferbatteri og lagring av overproduksjonen fra sol og vind kraft, denne form for utjamning av kraftmarkedet er nødvendig for videre utbygging av vind og sol kraft. Om bufferbatteriene også kan foreta feed in når de har reserver som de ikke trenger og nettet trenger kraft så blir det en stor forbedring av kraftnettet.
 

Svarne

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
2085
Medlemskap
2024
Sv: Miljözoner i Sverige 2020

Att miljözoner inför i städer i land efter land får vi nog acceptera, men önskvärt vore att man inom EU kunde enas om ett gemensamt system för miljödekaler. Sen är det upp till varje land och kommun att bestämma var zonerna ska vara. Hur svårt kan det vara att enas om ett gemensamt system. Klarar man inte ens det inom EU är det nog dags att ifrågasätta hela unionen. Detta borde vi påpeka för våra politiker.
 
Toppen