• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

MiljöZoner i Österrike. Det hade i allafall jag missat.

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
952
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
1714380619932.png
Hade missat helt att även Österrike hade miljözoner, och man behöver tydligen ha ännu en dekal i framrutan, om man har lätt lastbil. Finns ju en del husbilar som är är registrerade som är det.

Kanske bara jag som missat detta, men kommer ha det i åtanke vid byte av husbil i framtiden.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.538
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Undrar om det verkligen gäller för Husbilar?

Kravet på miljöplakett gäller för alla firmabilar (grupp N) och lastbilar – även utländska fordon.

Personbilar (M1), bussar (M2, M3) och motorcyklar (L) behöver för närvarande inte en miljödekal.
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
952
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Undrar om det verkligen gäller för Husbilar?

Kravet på miljöplakett gäller för alla firmabilar (grupp N) och lastbilar – även utländska fordon.

Personbilar (M1), bussar (M2, M3) och motorcyklar (L) behöver för närvarande inte en miljödekal.
Det finns husbilar, som är registrerade som lätta lastbilar.
"Kravet på miljödekal gäller bara för fordon i kategori N, inklusive N1, som betyder lätt lastbil. "
Söker man på klass N, så gäller det primärt godstrafik.

Men oavsett - så hade jag missat att det finns miljözoner i Österrike :) Idag har jag lärt mig något nytt igen.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.285
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Är det inte så att en lastbil förblir en lastbil, även om den ser ut som en husbil?

Det vill säga, en husbil som är lastbilsreggad är inte M1.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.142
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
På mitt reg.bevis från 2017 fanns inte fordonskategori M1 angiven, så jag beställde ett nytt där det framgår.
 

Bilagor

  • Screenshot_20240429_195755_Google.jpg
    Screenshot_20240429_195755_Google.jpg
    264,2 KB · Visningar: 26
Toppen