• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Miljözoner Europa

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har försökt studera miljözoner i EU för ev. nyheter,inte helt lätt att förstå vad som gäller, då det ofta finns undantag eller div. fordonsklassifieringar mm.
Jag har tyskt samt franskt miljömärke,behöver man fler? Danmark verkar krävas i centrum av vissa städer,Österike verkar inte gälla husbilar.
Någon av er som studerat detta mer ingående,hur många märken har ni i frontrutan?
Bötesbeloppen ar tämligen höga om man missar 1000-2000Euro.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Har försökt studera miljözoner i EU för ev. nyheter,inte helt lätt att förstå vad som gäller, då det ofta finns undantag eller div. fordonsklassifieringar mm.
Jag har tyskt samt franskt miljömärke,behöver man fler? Danmark verkar krävas i centrum av vissa städer,Österike verkar inte gälla husbilar.
Någon av er som studerat detta mer ingående,hur många märken har ni i frontrutan?
Bötesbeloppen ar tämligen höga om man missar 1000-2000Euro.
Har inte en enda märket ,kan inte få så därför tar jag alltid norra och östra sidan av Tyskland och man behöver inte åka in i centrum av städerna och då funkar det bra utan miljömärke ändå !
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Har försökt studera miljözoner i EU för ev. nyheter,inte helt lätt att förstå vad som gäller, då det ofta finns undantag eller div. fordonsklassifieringar mm.
Jag har tyskt samt franskt miljömärke,behöver man fler? Danmark verkar krävas i centrum av vissa städer,Österike verkar inte gälla husbilar.
Någon av er som studerat detta mer ingående,hur många märken har ni i frontrutan?
Bötesbeloppen ar tämligen höga om man missar 1000-2000Euro.
Du har en mycket bra app som klarar ut allt vad som gäller i resp land. Green-Zoons
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Du har en mycket bra app som klarar ut allt vad som gäller i resp land. Green-Zoons
Jag har studerat denna app tidigare men den ger absolut ingens säker information vad som gäller,du måste veta om miljömärke osv. behövs eller ej i dessa zoner.
Stor del av Frankrike är miljözon på vissa ställen krävs miljömärke för att passera, Österike är också grönt här krävs inget miljömärke om jag fattat rätt.
Fördelen med appen är att du ser om det är miljözon eller ej, men Italien tex. finns inga miljözoner i appen
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Jag har studerat denna app tidigare men den ger absolut ingens säker information vad som gäller,du måste veta om miljömärke osv. behövs eller ej i dessa zoner.
Stor del av Frankrike är miljözon på vissa ställen krävs miljömärke för att passera, Österike är också grönt här krävs inget miljömärke om jag fattat rätt.
Fördelen med appen är att du ser om det är miljözon eller ej, men Italien tex. finns inga miljözoner i appen
Jag förstår. Jag har lagt in min bils vikt och profil i appen, när jag klickar på en stad(Zon) på kartan i det land jag är intresserad av så kommer det upp att med "min bil måste jag ha en sticker "och att jag kan köpa den om jag inte har.

Miljömärken i Italien
Det är egentligen fel att kalla det för miljözoner, för man kan inte köpa så kallade miljömärken som ger en tillstånd att köra in i zonerna.

Hur fungerar miljözonerna i Italien?
Systemet fungerer så att bilarnas registreringsskyltar blir fotograferade om man kör in i de avspärrade zonerna i centrum. Det kan vara svårt att se var miljözonerna börjar, så titta noga på skyltarna när ni närmar er städerna. Der står ”Zona Traffico Limitato – ZTL” på italienska på skyltarna.
 
F

Fd.16159

Guest
Green-Zones.eu är inte helt tillförlitlig och är ändå kommersiell
Green-Zones har för Nederländerna (Haag) felaktigheter för vilka fordon som får köra i zonerna.
För Italien har man inga uppgifter och det är förståeligt med hänsyn till hur och av vem som reglerar miljözonerna. Varje kommun ställer olika krav på en mängd olika faktorer varför det blir omöjligt att få gemensamma regler.

Urban Access Regulations in Europe är bättre och verkar inte vara kommersiell.
Har betydligt mer info än Green-Zones och ger även anvisning till var man kan få tag på miljömärke utan onödiga omkostnader.
Man anger också direktlänkar till respektive område där man kan läsa mer om bestämmelserna för platsen

Sedan finns en Wikisida som är ganska bra
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
913
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Laddar du ner appen Green-Zones och ställer in de förutsättningar din bil har så får du relevant information var du kan köra
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Laddar du ner appen Green-Zones och ställer in de förutsättningar din bil har så får du relevant information var du kan köra
Det är inte riktigt så enkelt tyvärr, du måste ta reda på vad som gäller just din typ av bil, tex. Österike klass N-fordon måste ha miljödekal i zonerna,då gäller det att läsa på den nationella bestämmelserna.
I Italien kan det bli dyrt om man inte är medveten om miljözoner(totalförbud) dom finns inte i appen.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Vi har också tyskt och franskt miljömärke. Om vi känner oss osäkra vad som gäller på ett konkret ställe frågar vi folk, eller polismannen... då vår hb är under 3.5t så var det inte många sådana utfrågningar hittills.
 
Toppen