• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Miljöplakett, Vignette, e-dosa, en för varje land!!!

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Vi närmar oss ett roamingfritt EU.
Då kan man undra varför varje land har eller kommer att ha en nationell miljöplakett och nationell väg/motorvägs-Vignette eller e-dosa.

Inom EU har man enats om en gemensam klassificering av motorer i miljösammanhang, varför kan man då inte enas om en gemensam syn på en miljöplakett?

Att köra bil genom EU kräver en Vignette eller e-dosa som är unik för så gott som varje land. Varför kan man inte enas om en och samma teknik/hantering?

Detta har fått mig att skriva en insändare som jag skickat till bransch-tidningar.
För att få fart på debatten vill jag även sända den till en svensk EU-delegat som hanterar transport- och/eller turist-frågor. Denna fråga är inte partibunden.
Vet du namnet på en sådan delegat och gärna e-mail-adressen så skicka mig ett meddelande.

Bifogar insändaren.
Visa bilaga Insändare miljö-motorväg.pdf

Sv: Miljöplakett, Vignette, e-dosa, en för varje land!!!

Har skrivit om detta tidigare vilket
är märkligt att det kan förekomma. Bra gjort o hoppas det lyfts och kommer upp till diskutioner.
Gäller även Sverige med bro o vägavgifter.
Bra initiativ.

Vill gärna ha ett namn på en EU-parlamentariker med inriktning på Transport och/eller turism för att nå fram med budskapet.

Senast ändrad:

Oj, jag uppfattade Jeepkungen som en medlem i Husbilsklubben.se, inte som dessutom EU-parlamentariker.
Tack för klarläggandet.

Det "kule" er at det finnes et EU vedtak om felles e-dosa med utgangspunkt i hva som benyttes i Norge, Danmark og Østerrike. At Sverige har valgt en annen teknikk for sine broer og byer er typisk, selv om Sverige er medeier i Easygo.

Men for at dette skal fungere grenseløst så må det finnes avtaler mellom landene. Easygo er et nav for utveksling av data mellom landene. Samme dosa benyttes og i Portugal og muligens i Spania og Frankrike, men ikke koblet til navet.

Den tyske løsningen for tungtransport har en klar fordel i at den avregner km uten en masse fast infrastruktur, men løsningen gir større grad av sporbarhet for kjøretøy så nordisk personvern er en hindring for utvidet bruk.

Robert: Nalle Lundgren sitter i transportutskottet i EU parlamentet, mer sentralt plassert person kan vi ikke få i EU.

Jag har skickat inlägg #1 i denna tråd med fil till EU-delegaten.

Passade på att skicka ett inlägg ytterligare där jag ber honom ta upp förhållandet att Norge inte följer ingånget avtal för EU/EES-stater där man accepterat resp. lands körkortsregler att gälla inom hela EU/EES.

Känner mig lite som myran (jag) som försökte strypa elefanten (EU) men en myra kan vara nog så irriterande.

Tillbaka
Toppen