• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Miljömärke

Lars och Gunilla

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Mark
HBK-Nr
15622
Medlemskap
2024
Beställde miljömärke för Frankrike 16/9 betalade 279kr. Det har inte kommit ännu.
Ser nu att företaget environmentalbadget.com finns I tjekoslovakien ,tror jag blivit lurad. Skulle försöka beställa från franska staten men dom godtar inte storleken på bilden av reg.beviset. Vad ska vi göra ? åker 6/10 till Kiel och ner till spanien.
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Tanka ner appen Green-Zones så ser man vart i Frankrike man kan åka utan miljö märke.
Går att komma ner till Spanien utan.
Dom gånger vi har varit i Frankrike så har vi inte sett många Franska bilar med miljömärket.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Beställde miljömärke för Frankrike 16/9 betalade 279kr. Det har inte kommit ännu.
Ser nu att företaget environmentalbadget.com finns I tjekoslovakien ,tror jag blivit lurad. Skulle försöka beställa från franska staten men dom godtar inte storleken på bilden av reg.beviset. Vad ska vi göra ? åker 6/10 till Kiel och ner till spanien
Detta är ocker att betala 300kr när man kan beställa från den officiella franska myndigheten för några Euro,du klara dig genom Frankrike utan miljömärke.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Numera kan du köpa Franska miljömärket via Google Map. Gör så här:
1. Se till att du har senaste uppdateringen på din telefon.
2. Ta en vägbeskrivning från ditt hem till destinationen i Spanien
3. Passerar du på motorvägen A9 förbi Montpellier för du ett särskilt påpekande att du behöver ett miljömärke.
4. Gå in på den länken och läs sedan hur du skall göra. Du hamnar på den officiella Crit Air sidan och du köper miljömärket för 3,70 € till din brevlåda i Sverige.
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Hej
Har skrivit överallt tror jag, varför betala dyrt på Dekra eller nåt annat ställe som tjänar onödigt lätta pengar när man kan köpa för 6€, googla umweltplakette Berlin den kommer efter ett par dagar
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Numera kan du köpa Franska miljömärket via Google Map. Gör så här:
1. Se till att du har senaste uppdateringen på din telefon.
2. Ta en vägbeskrivning från ditt hem till destinationen i Spanien
3. Passerar du på motorvägen A9 förbi Montpellier för du ett särskilt påpekande att du behöver ett miljömärke.
4. Gå in på den länken och läs sedan hur du skall göra. Du hamnar på den officiella Crit Air sidan och du köper miljömärket för 3,70 € till din brevlåda i Sverige.
Eller går du in här direkt,något enklare
 

Kentx

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
25460
Medlemskap
2024
Beställde ett tyskt och ett franskt märke den 18/9. Det tyska kom i Måndags (6 euro)
Ett interimsbevis kom på mailen från frankrike efter 2 dar. (46 kr) Själva märket har inte dykt upp ännu.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Hej
Har skrivit överallt tror jag, varför betala dyrt på Dekra eller nåt annat ställe som tjänar onödigt lätta pengar när man kan köpa för 6€, googla umweltplakette Berlin den kommer efter ett par dagar
Varför ska de köpa en miljödekal som gäller i Berlin om de ska åka genom Frankrike till Spanien?

Pålle

PS
Du kanske inte läste det första inlägget i tråden?
DS
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
913
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Beställde ett tyskt och ett franskt märke den 18/9. Det tyska kom i Måndags (6 euro)
Ett interimsbevis kom på mailen från frankrike efter 2 dar. (46 kr) Själva märket har inte dykt upp ännu.
Har inte dekalen kommit när ni skall åka, så lägg interimsbeviset på instrumentbrädan - det accepteras
 

Frankie2

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Hylte
HBK-Nr
29564
Medlemskap
2024
Beställde miljömärke för Frankrike 16/9 betalade 279kr. Det har inte kommit ännu.
Ser nu att företaget environmentalbadget.com finns I tjekoslovakien ,tror jag blivit lurad. Skulle försöka beställa från franska staten men dom godtar inte storleken på bilden av reg.beviset. Vad ska vi göra ? åker 6/10 till Kiel och ner till spanien.
Hej på er ! Hoppas det har löst sig med miljömärket ? Vi fick göra så här när vi beställde från Frankrike vi fick ta en skärmbild på datorn för då blev det rätt storlek . Ha det så gott.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Jag har både Tyskt och Franskt miljömärke och har rest mycket i Tyskland och genom Frankrike till Spanien, både motorväg över Lyon och via A75, ingenstans har det varit krav på märke. Har undvikit Berlin, ställplatsen i Bremen kan man åka till utan märke, motorvägen genom Lyon kräver inget märke, men om du skall in i centrum så krävs det visst. Det är ett år sedan jag reste till Spanien senast så mycket kan ha ändrats.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har både Tyskt och Franskt miljömärke och har rest mycket i Tyskland och genom Frankrike till Spanien, både motorväg över Lyon och via A75, ingenstans har det varit krav på märke. Har undvikit Berlin, ställplatsen i Bremen kan man åka till utan märke, motorvägen genom Lyon kräver inget märke, men om du skall in i centrum så krävs det visst. Det är ett år sedan jag reste till Spanien senast så mycket kan ha ändrats.
Det kan vara bra att ha ett miljömärke ändå, det är en liten kostnad, jag blev tvingad besöka tandläkare som höll till i miljözonen inte något jag planerat.
 
Toppen