• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Miljödiesel?

aoh5149

HBK Medlem
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
5860
Medlemskap
2025
Är det någon som vet hur länge man kan förvara ren diesel, dvs utan rapsolja eller andra tillsatser, utan att det blir driftproblem?
Undrar aohlin.

F

F.d. 53012

Guest
Sv: Miljödiesel?

Det var ett bra svar på frågan det kräver sin man att vara miljövänlig. Min nya Audi för bjuder fabriken att köra på denna smörja då gäller ej garantin och det tror jag nog att husbilsfolket skall undvika om man inte vill ha framtid problem.

T

Teddi

Guest

hej,,själv har ja använt mej av preem "talloljediesel" hela sommaren ,kontroll med iveco innan,,inga problem,,

lägre förbrukning,,bättre för miljön,,ock bättre för plånboken,o,8 milen,,,

du kanske menar större kvantiteter? de finns ju fyrkantiga plasttankar på en kubikmeter,,då kan ja tänka mej att event,,avlagring av olika slag lägger sej på botten,,de kan man ju se själv genom sidorna,,

de kan också ställa till problem med att förvara stora mängder drivmedel ovan jord,,
en kontroll med miljökontoret e kanske ingen dum ide,,

lycka till,,,,teddi..

F

F.d. 25098

Guest

Är det någon som vet hur länge man kan förvara ren diesel, dvs utan rapsolja eller andra tillsatser, utan att det blir driftproblem?
Undrar aohlin.

Finns det ren diesel (utan inmblandning av RME) att få tag på ??????

Peter.

T

Teddi

Guest

Finns det ren diesel (utan inmblandning av RME) att få tag på ??????

Peter.

hej fuzzy,,ja vill ju gärna hjälpa dej med denna fråga,, ,,för två år sedan köpte ja #smutsig# diesel,,för bara 6kr litern,,själv bryr ja mej inte längre för de va för mycke jobb,,men om du vill kan ja kolla upp detta?? i så fall skriver ja till dej via mail,,,,,teddi,,

F

F.d. 25098

Guest

Hej.

Jag håller mej till vanlig mack diesel (5% RME). Var mest nyfiken på vilka fordon som använder outblandad diesel. Är det till dieseldrivna båtar eller kommer den från utlandet. Villaoljan är ju grön och är ju inte speciellt mycket billigare.

Ha det,,

Peter.

aoh5149

HBK Medlem
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
5860
Medlemskap
2025

Jag har en farmartank, som jag tankar upp hos en Lantmannaaffär. Dom garanterar ren diesel, lantbrukarna har inte tid med driftstopp och dom är verkligen utsatta för ovädrens makter. Har dessutom fått reda på att ren diesel kan förvaras upp till tio år, utan att det blir problem. Jag har en motorbåt, som ligger på land i väntan på försäljning, med fulla tankar. Det är upprinnelsen till min oro. aohlin

Diesel 45

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2014
Medlemskap
2025

Som svar på frågan om hur länge du kan förvara din diesel i en tank utan att den försämras har jag följande erfarenhet. Har arbetat med att sälja dieselmotorer för drift av nöddieslar till sjukhus,
datahallar och försvarsanläggningar. Effektområde 15 till 2800 HP. Här förvarar man stora kvantiteter dieselolja i stora tankar och med endast en provstart per månad förvaras dieselojan under många år utan kvalitetsförsämring. Har provkört småmotorer på under 100 Hp med mer än 10 år gammal diesel och det fungerar utmärkt. De större motorerna runt 2500 Hp har provkörts med mer än 15 år gammal diesel.

Själv fyller jag dieseltanken i min husbil med Fiat motor före vinteruppställningen och häller i Grotamar 71 med dosering 25 ml / 100 L diesel.
Detta har vi rekommenderat till våra marinkunder som lägger upp sina fritidsbåtar under vinterhalvåret.

Owe Fredriksson

aoh5149

HBK Medlem
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
5860
Medlemskap
2025

Tack för det lugnande svaret!!!
Var kan man handla Grotamar? Har inte funnit det ännu!
aohlin:)

Toppen