• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Miljödekal i Tyskland?

F

F.d. 55521

Guest
Är det någon som vet var man i förväg kan få reda på vilken miljöklass ens husbil kommer att få?
Finns det någon karta som anger vilken miljöklass som gäller i vilka städer? jag såg en karta där man behövde grön i de flesta städer vilket innebär att jag med vår husbil inte behöver något märke eftersom vi bara får ett gult märke
 
Senast redigerad av en moderator:

Kompis

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2024
Sv: Miljödekal i Tyskland?

Jeg kjøpte der ClasB viser til og betalte vel ca 60 kr. Raskt og enkelt. De trenger kopi av vognkort. Den skal limes på h side av frontruta, men jeg limte den på en tynn klar plast og bruker parkeringsbilettholderen som feste. Da kan jeg bytte rute uten å kjøpe ny vignett.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Miljödekal i Tyskland?

Eftersom jag kör med äldre bilar så skulle det betyda en röd skylt för mig. Har ingen skylt alls, men kör inte heller i miljözoner. Dekalen är väl inte ett måste? Vill också minnas att att veteranfordon (som min blir 2016 alltså skattefri) är också befriade från miljökrav i Tyskland och får köras överallt. Är det någon som är insatt? Vad för intyg krävs det då?
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Miljödekal i Tyskland?

Eftersom jag kör med äldre bilar så skulle det betyda en röd skylt för mig. Har ingen skylt alls, men kör inte heller i miljözoner. Dekalen är väl inte ett måste?
Dekalen är enbart ett måste om du kör in i miljözonerna, så därav klarar du dig bra.
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Miljödekal i Tyskland?

Eftersom jag kör med äldre bilar så skulle det betyda en röd skylt för mig. Har ingen skylt alls, men kör inte heller i miljözoner. Dekalen är väl inte ett måste? Vill också minnas att att veteranfordon (som min blir 2016 alltså skattefri) är också befriade från miljökrav i Tyskland och får köras överallt. Är det någon som är insatt? Vad för intyg krävs det då?



Motorcyklar och fordon med handikapptillstånd behöver ingen dekal.

Veteranbilar (= äldre än 30 år) i original/tidstypiskt skick behöver ingen dekal, men registreringsbeviset + medlemskort i en veteranbilklubb bör ligga synliga på instrumentbrädan
- See more at: https://www.motormannen.se/resan/bi...nd/tysklands-miljozoner/#sthash.dWWLJiVR.dpuf

Hoppas att Du är hjälpt av detta.
LASSE
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Miljödekal i Tyskland?

Motorcyklar och fordon med handikapptillstånd behöver ingen dekal.

Veteranbilar (= äldre än 30 år) i original/tidstypiskt skick behöver ingen dekal, men registreringsbeviset + medlemskort i en veteranbilklubb bör ligga synliga på instrumentbrädan
- See more at: https://www.motormannen.se/resan/bi...nd/tysklands-miljozoner/#sthash.dWWLJiVR.dpuf

Hoppas att Du är hjälpt av detta.
LASSE

När jag bodde i Tyskland samtidigt som miljöplaketterna infördes så gällde dessa endast dieselbilar, bensin, gas, etanol var undantagna.
Jag vet inte om det har ändrats nu. Anledningen var ett dåligt skrivet lagförslag.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Miljödekal i Tyskland?

Inga konstigheter. Låg i brevlådan efter några dagar. Gäller bara att veta var jag förvarar den tills husbilen kommer hem i påsk så jag kan byta ut den gamla tyska dekalen mot den nya med svenskt registreringsnr.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Miljödekal i Tyskland?

Och nu när jag skulle montera dit den så hittar jag inte dekalen :mad:. Hoppas det inte strular utan att det funkar att göra en ny beställning. I vart fall så gick beställningen igenom systemet.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Miljödekal i Tyskland?

Dom där klisterlapparna kan man beställa hur som helst. Fick en till min EU scooter när jag lämnade fel regbevis. Dom har ingen koll alls.
 
Toppen