• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mig svets

F

F.d. 3138

Guest
Jag svarade i en tråd och la till ”måste lära mig Miggen först för än så länge blir det bara hål.”
Fick fort svaret ”Lite klenare tråd, lägre ström, renslipad svetsyta och inte för låg matning, vitsen är att den nersmälta tråden ska förbruka en stor del av värmen i ljusbågen - inte den tunna bilplåten. Har du ett läge för intermittent svetsning så testa även detta, man behöver inte helsvetsa fast den nya plåten mot bilen, det slår sig mera då.” Tack för det. Jag trodde grövre tråd. Nästa fråga är om det är lättare med gas i miggen? Intermittent? Är det punktsvetts?:confused:
Har en Serva mig/mag 130 HDF/MASKIN vad nu det senare betyder.
 
Senast redigerad av en moderator:

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Migg svets

Svetsgas skall du ha, flusstråd är kass. Intermitent finns på vissa miggar inställningsbar tänd och släkt tid. man håller bara in knappen så går den intermitent. Själv gör jag det intermitenta med knappen på svetshandtaget. Använd 0.6 mm tråd och så svag ström som möjligt, men det skall smälta fast, inga lösa svetssträngar ovanpå plåten.

Lycka till

pulmecken
 
F

F.d. 3138

Guest
Sv: Migg svets

Tack. Var på jula och såg en faslig massa flaskor där mig svetsen var. Är det olika märken eller olika gas? Kan ju se vad som står i katalogen.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Migg svets

Vad är det för svets du har kanske en sånn som gasen finns i tråden har du nån klocka (regulator)till den brukar det vara vanlig argon om det är bilplåt du svetsar
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Migg svets

Göran på Ruven;

Använder du inte skyddsgas i kombination med din MIG så måste du då använda s.k. rörsvetstråd som har flussmedlet (som ska skydda smältan mot luften) inuti den rörformade svetstråden. Jämför med vanliga svetspinnar (t.ex. OK48) som har flussmedlet utanpå metalltråden.
Detta med rörtråd är en ny (nåja...) uppfinning som ska göra att man inte behöver skyddsgas vid MIG-svetsning men den ger inte så bra skydd för smältan när man ska svetsa intermittent ("punktsvets" - typ) eftersom flussmedlet behöver lite tid i ljusbågen för att förgasas.
Varje ny svetspunkt startar då momentant utan skyddsgas och svetsen blir porös och svag på grund av luftens påverkan. Med skyddsgas (vanligtvis Argon med inblandning av små mängder andra gaser för att få specifika egenskaper) har man mycket bättre kontroll över smältan och kan få till ett tjusigt svetsjobb.

Rörsvetstråd kan användas i grövre gods med längre sammanhängande svetsar och där man kan ventilera bort svetsröken (= skyddsgasen) så att man slipper andas in den.
För bilplåt är det bättre och även lättare att använda riktig skyddsgas för att få ett bra resultat av svetsjobbet och det blir då inte heller så mycket svetsrök.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Mig svets

Gasen man använder till bilplåt är vanligvis Mison. Finns hos alla AGA depåer i olika flaskstorlekar. Kostar tyvärr 3-4 kr per dag att hyra en flaska.
mvh Bror
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Mig svets

Kan bara kompletera ovabstående svetsråd med rådet att klippa bort
MYCKET mer än bara det rostskadade om du "rostsvetsar"!

Med färdiga "ersättningsbitar" är det enklare och snabbare att svetsa in
HELA ersättningsbiten än att hålla på att "smådutta".

"Punkta" fösrt fast biten glest, sedan Wförtätar" du punktningarna och övergår till att svetsa c:a 5 cm långa svetsar på olika håll.
Vinsten av detta är att plåtarna inte "slår sig" och blir vinda och skeva.

Sammanfattningsvis MIG-svetsar man:
låg strömstyrka (som smälter ihop fogen)
lagom matningshastighet på tråden
punkta fast plåten.
svetsa bara bitvis
Träna upp dig med intermitentläget

Korrekt MIG-svets ska låta som fläsk i het stekpanna!

Själv tränade jag upp mig med att byta alla nedre dörrhörn
på min Volvo 245 .
Sedan vågade jag på att byta båda "sparklådorna".

Lycka till!
 
Toppen