• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Midlandoil - för eller nackdelar?

wildas

FD HBK Medlem
Kommun
Perstorp
HBK-Nr
1108
Medlemskap
2024
Vad är en försäkring värd?

Läste en artikel om Midlandoil, där man kunde få fri vägassistans om man valde deras olja. Det ingick dessutom en motorgaranti, där villkoret var, att motorn rasat p.g.a fel på oljan.
Jag ställer mig frågan, vad kostar midlandoljan per liter mot övriga märken?
Kanske är den mycket dyrare än normal olja, så där blir över till en assistansförsäkring också, som enligt uppgift ligger på ca. 500-600:-. Om motorn rasar... Vem skall föra i bevis ,att det beror på oljan? Förmodligen jag och det har jag inte råd med. Kontentan kan ju bli, att försäkringen inte är värd någonting alls! Hur ser ni andra i klubben på detta?
Hälsningar Wildas

F

F.d. 4879

Guest
Sv: Midlandoil - för eller nackdelar?

Jag skrev en artikel om det hela en gång men den är borta idag. Jag tycker att du ska kolla upp det hela själv och se vad det är för oljeföretag, var dom har sina oljekällor. Titta på hur länge du har fabriksgaranti, hur länge du har helförsäkring mm. Titta på vad servicarna kostar mm. Då vet du om det är något att ha.

wildas

FD HBK Medlem
Kommun
Perstorp
HBK-Nr
1108
Medlemskap
2024

Precis vad jag behövde veta. Tack för det snabba svaret Kolis.

MVH Wildas

F

F.d. 1471

Guest

Midland Oil.
BAKGRUND
Behovet av ett fristående, europeiskt, varumärke blev plötsligt stort då multinationella Shell köpte Pennzoil-Quaker State år 2002. Schweiziska Oel-Brack AG startade redan 1880 med tillverkning och försäljning av smörjmedel. Oel-Brack har tillverkat Quaker State för den europeiska marknaden under mer än 10 år, och distribuerat Quaker State i Schweiz i mer än 60 år. Steget var därför inte långt till att introducera ett eget fristående varumärke. Med samma breda utbud och samma höga kvalitet. Lanseringen började under 2003 i Europa. Under 2004 introducerades Midland på de nordiska marknaderna. Då upphörde också Oel-Bracks europaproduktion av Quaker State-produkter

Jag var till min Fiatverkstad i början på veckan och bytte till Midland Avanza 10-W40 olja. Enligt uppgift var det den oljan de använde nuförtiden. Vad jag förstår är den inte sämre eller bättre än någon annan olja som uppfyller samma klassifiseringar.

Midland Oil Avanza uppfyller följande standarder: API SL/CF = API CF är till för lätta dieselmotorer, ACEA A3-02, B3-98 1.2, B4, Daimler Chrysler 229.1, Performance Level VW 505.00.

Priset Jag gav för oljan var 100 kr per liter.

F

F.d. 4879

Guest

Midland Oil.
BAKGRUND
...................

Priset Jag gav för oljan var 100 kr per liter.

Då är det väl samma olja som QS då och även dom hade eller har en 40.000 mils motor/transmissionsgaranti mot motorskador som har uppstått pga slitage som är oljepåverkat. Först är det fordonets fabriksgaranti man använder sig av, sen är det fordonsägarens helförsäkring, sen är det oljebolaget som står för det hela. Man måste dock lämna in bilen på en av oljebolagets krediterade verkstäder och serva bilen efter tillverkarens servicenormer vad gäller både i tid och miltal. Det är nog bara taxi som kan utnyttja det hela till fullo men man gör inga avtal med taxibilar. Det blir många servicar till många kronor. Man ska nog ta en koll på totalkostnaden och risken för ett oljerelaterat ras av motor, växellåda eller bakaxel. Jag sålde och var krediterad av Quaket State för ca 10 år sedan. QS oljor kom ifrån Kväkar Staten, Pennzylvania, kommer Midlands rå olja även därifrån eller är det spotolja från Rotterdam börsen?

F

F.d. 1471

Guest

Har det någon betydelse varifrån råoljan är ? Det finns väl ingen religiös olja ? Det viktiga är att oljan uppfyller de internationella normer som klassar olja. Som du såg har VAG godkönt Midlands olja och även Daimler. Jag tycker att det är bra betyg, vad tycker du? 100 kr litern för helsyntet är också viktigt. Bytesintervallet för husbil är 2000 mil eller eet år. Alla jag känner med husbil byter olja inom det intervallet. Dessutom med oljor som kostar mer än Midlands.

Fiat rekommenderar till sina 2,5 och 2,8 Tdi motorer API-CF olja. Den normen togs fram 1956 så jag tror nog att alla oljor, oavsett märke, som uppfyller API-CF är fullt användbara utan motorras som följd. Det har gått troll i oljor och annat!!

F

F.d. 4879

Guest

Jag nöjer mig med det här, tänker inte diskutera det mer. Var och en gör som den vill.

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025

Även jag har kör på Midlandoil. Min serviceverkstad är numera midlandoilrepresentant så det är bara att vraka och välja bland det sortimentet. Synova heter mitt val. En s.k. longlifeoil. Efter att ha varit i kontakt med Midlandoil så har jag bara rosor att dela ut. Jag tror inte jag mött något som varit mera proffesionellt på väldigt länge.

Toppen