• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Micro sd-kort, fippla med storlek?

F

F.d. 14324

Guest
Hej, jag har en apparat som ska logga saker åt mig på ett micro sd-kort men det fungerar inte, mitt senaste tips är att apparaten ska ha ett minneskort på max 2Gb och vara formaterat med FAT16.
Ett microsdkort med de specifikationerna kan jag inte hitta i närliggande butiker, det minsta jag har är på 4GB och det har jag formaterat om till FAT16 men det hjälper inte, apparaten skriver inget på kortet.

Min fråga är alltså: Kan jag fippla/krångla med ett micro sd-kort så att apparaten uppfattar storleken som max 2Gb formaterat med Fat16?

Eller ska jag ge upp och leta vidare efter rätt sorts kort direkt?

mvh jocke

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Micro sd-kort, fippla med storlek?

Är det ett sådant här kort du saknar så kan jag skicka det tämligen omgående.

sd.jpg

Jappe

F

F.d. 14324

Guest

Ja, det är exakt ett sånt jag behöver och jag skiftar till pm angående det. :)

Annars har jag kommit en liten bit på väg med kommandotolken, men mina små tafflande val av kommandon fungerar inte riktigt som jag vill och jag är rädd att jag helt plötsligt sitter här med en dator med förkrympt hårddisk...:oops:
Hittade bara en guide för windows 7 och jag borde söka upp en för W8 eller 10, håller man på med saker när inte kan vara säker på konsekvenserna så kanske det är bättre att avstå! :cool:

mvh jocke

F

F.d. 14324

Guest

Eftersom jag har svårt att bara låta saker vara så lyckades jag ordna till lite av en delseger, med hjälp av den här guiden lyckades jag att krympa storleken på mitt "för stora" minneskort: https://timescience.wordpress.com/2010/08/09/how-to-downsize-a-4gb-compact-flash-card-to-2gb/
Men i rond verkar jag bli utslagen i alla fall, apparaten vill inte skriva något på mitt förminskade minneskort ändå.

mvh jocke

F

F.d. 14324

Guest

Alla mina försök att lura min apparat att skriva på kort som jag micklat och fipplat med har misslyckats!
Men ett kort från Orust på 2 Gb löste alla mina problem!

Nu återstår nästa utmaning, att förstå sig på det som skrivs på kortet och försöka bringa ordning i problematiken.

loglife.jpg

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ta det inn i regneark med ; semicolon som skilletegn, da får du hjelp med tolkingen - det er en csv fil!

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Alla mina försök att lura min apparat att skriva på kort som jag micklat och fipplat med har misslyckats!
Men ett kort från Orust på 2 Gb löste alla mina problem!

Nu återstår nästa utmaning, att förstå sig på det som skrivs på kortet och försöka bringa ordning i problematiken.

Visa bilaga 101325

Importera i exel eller open office

F

F.d. 14324

Guest

Filen har jag fått rätsida på både i Libre office och google fusion, som du säger Knut så var jag tvungen att ställa in programmen för att dela vi semicolon.
Jag fattar dessutom vad siffrorna innebär och jag ska se över om det går att ställa in klockan på apparaten, återstående moment blir att ordna till det snyggare och mer representativt med någon slags dashboard eller grapher (eller vad det nu blir...) outforskat område för mig så det kan bli hur som helst och jag kanske borde växla till någon tråd om batteriövervakning snart. :D

mvh jocke

F

F.d. 21911

Guest

Skälet till att ditt 4GB-kort inte fungerar är troligen att din hårdvara bara stöder SD och inte SDHC då maxstorleken på SD är just 2GB får du problem att läsa SDHCkort som alltså inte har riktigt samma standard trots att de fysiskt ser väldigt lika ut..

Toppen