• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Michelin däck

K & P Express

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2025
Vet någon om en däckverkstad i göteborgstrakten som har bra priser på Michelin Agilis Camper. Vill byta framdäck innan stundande Spanienresa.

Sten o Anette

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
6655
Medlemskap
2026
Sv: Michelin däck

Lahalls bil i Kinna,Tel 0320-207090 Tror det var 2161,00/däck mont o klart på Agilis Camping 225/75/16CP 116Q.
Alla andra jag pratat med har priser från 2500-2750/st,gäller både i Göteborg och Borås

Senast ändrad:

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025

Vet någon om en däckverkstad i göteborgstrakten som har bra priser på Michelin Agilis Camper. Vill byta framdäck innan stundande Spanienresa.

Köp nya däck hos en renomerad däckfirma i Tyskland på vägen söderut de blir mkt billigare!
Vi köpte på vägen hem från Spanien ett komplett byte av 6 nya däck till Michelin Agilis Alpin M+S hos Klinger Reifen i Itzstedt i november 2015 o betalade 8 663,- SEK inkl. allt.
Däcken vi köpte tillverkades hos Michelin i mars månad 2015, färskvara!

K & P Express

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2025

Tack för alla svar.
Kommer att beställa från POPGOM.
Monterat (Euromaster, Exportgatan i Göteborg) och klart: 3182 för 2 däck.

Senast ändrad:

K & P Express

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2025

Tack för alla svar.
Kommer att beställa från POPGOM.
Monterat (Euromaster, Exportgatan i Göteborg) och klart: 3182 för 2 däck.

Efter att läst på tråden som handlar om däck från POPGOM http://www.husbilsklubben.se/forums/t96393/ så har jag ändrat mig. Svaret i tråden som Teknikpata fick från Michelin #10 vad det är för skillnad mellan C och CP gjorde att jag ändrade mig. POPGOM hade bara Michelin Agilis med C.
Beställde däcken från Gummigubben i Göteborg, dyrare, 2029kr styck med montering men "rätt" däck. Positivt är att jag har bara ca 500 meter till verkstaden!

K & P Express

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2025

Efter att läst på tråden som handlar om däck från POPGOM http://www.husbilsklubben.se/forums/t96393/ så har jag ändrat mig. Svaret i tråden som Teknikpata fick från Michelin #10 vad det är för skillnad mellan C och CP gjorde att jag ändrade mig. POPGOM hade bara Michelin Agilis med C.
Beställde däcken från Gummigubben i Göteborg, dyrare, 2029kr styck med montering men "rätt" däck. Positivt är att jag har bara ca 500 meter till verkstaden!

Så, då var däcken monterade, de var så färska att de hade knappt svalnat, tillverkade vecka 35/16.

RichardK

FD HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022

För ett eller två år sen tyckte jag att jag ville ha nya framgick. De Michelindäck som satt på då var ganska slitna och jag ville ha bättre vattenegenskaper. Bytte hos Vianor i Gtbg.
Dom rekommenderade Nokian-däck med motiveringen att:
Michelin gör o har gjort väldigt bra däck...men...de har inte satsat ett dugg på att göra dom ännu bättre. Ingen produktutveckling att tala om de senaste 20 åren. Men dyra ändå!!
Det blev de nyaste Nokian-däcken som rullar mycket mjukare och tystare än Michelindäck. Dessutom en hyfsad bit billigare. Har kört bortåt 2500 mil nu o de håller för minst lika mycket till.

Stengränd

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2025

Kanske tillfälligt slut, monterar i morgon, i Uppsala; Michelin Agillis CP,
CP enl orderbekräftelse.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

För ett eller två år sen tyckte jag att jag ville ha nya framgick. De Michelindäck som satt på då var ganska slitna och jag ville ha bättre vattenegenskaper. Bytte hos Vianor i Gtbg.
Dom rekommenderade Nokian-däck med motiveringen att:
Michelin gör o har gjort väldigt bra däck...men...de har inte satsat ett dugg på att göra dom ännu bättre. Ingen produktutveckling att tala om de senaste 20 åren. Men dyra ändå!!
Det blev de nyaste Nokian-däcken som rullar mycket mjukare och tystare än Michelindäck. Dessutom en hyfsad bit billigare. Har kört bortåt 2500 mil nu o de håller för minst lika mycket till.

Det verkar som att din däckgubbe inte har hängt med de senaste 20 åren? Michelin har ju kommit med hela Agilis-serien sommardäck-vinterdäck- CP däck, även Agilis+ m.m. Helt andra däck än de tidigare. Han får nog läsa på lite? :)

Senast ändrad:

RichardK

FD HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022

Ja, det är möjligt att han behöver.
Men jag blev iaf väldigt nöjd med Nokian-däcken, både funktionen o priset.
Så kan Michelin matcha det så ska inte jag vara omöjlig..

JOE50

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2025

Ja, det är möjligt att han behöver.
Men jag blev iaf väldigt nöjd med Nokian-däcken, både funktionen o priset.
Så kan Michelin matcha det så ska inte jag vara omöjlig..

Är Nokia däcken märkta med m+s så man får åka på vintern med dom?

JOE

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

I en annan tråd var det frågan om var man ska beställa sina däck och om det går bra att beställa på nätet med montage där man bor. Ställde samma fråga till 3 däckfirmor i Göteborg och fick svar att det är helt OK. EN sak man ska akta sig för är däck k o p i o r, samma som med märkeskläder, eller att man får ett däck med "gammalt" datum. Jag chansade!

Beställde ett däck från Tyskland för att ersätta däcket som jag själv lagade i somras. Postgången tog bara några dagar men det visade sig sen på avhämtningsstället att man saknade lyftanordning för lastbilar men jag fick däcket i hand utan extra kostnader.

Nu kommer det roliga.
1) däckhandlare nr 1 kunde inte beställa just det däcket av sin leverantör och bad mig beställa själv, eller acceptera annat märke
2) däckhandlare 2 skulle kunna ordna ett däck för 1 800:- + montering & balansering, men kunde inte hantera TPMS (lufttryck sensorer)
3) Tog mitt däck och åkte till 3:e däckfirma som balanserade och monterade däcket + lite annat. Hade jag beställt samma däck genom den här firman, då hade däcket kostat 2 200:-/st.

Vad har jag nu lärt mig? Det går bra att beställa själv, men det är bra att prata med någon däckhandlare kring själva monteringen. Och läs mer om leverantören så man inte får gamla eller "piratkopierade" däck.

vanco-eco.jpg

(Sorry, inlägget handlade inte om Michelin däck, men kanske bra att veta om var man kan beställa sina däck. Jag frågade handlaren nr 3 om just Michelin däck och han tyckte att Michelin var mjukare än Continental, vilket gick stick i stäv med vad jag alltid har trott)

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag kör just nu med Continental Vanco och trivs bra med dem. Tidigare har jag provat Michelin Agilis och Nokian. Båda mycket bra däck men Nokian slits snabbare vilket jag tycker kompenseras väl av Nokians lägre pris samt större åkkomfort. I slutändan spelar det ingen större roll vilka kvalitetsdäck man använder. Milkostnaden skiljer inte mycket.

Det senaste decenniet har jag enbart använt "åretruntdäck" trots Besserwissrarnas synpunkter i ämnet. Jag har rört mig året runt ganska obehärskat på kontinenten i skiftande väglag, sommar- och vinterföre. Alternativet vore att ha med en uppsättning sommardäck och en uppsättning vinterdäck på resorna och byta var och varannan dag vilket ju är väldigt opraktiskt.

Värdesätter man behaglig åkkomfort: Nokian. Lång livslängd: Michelin. De Continental Vanco som jag kör på nu tycks vara en lyckad kompromiss: både god åkkomfort och skaplig livslängd och rimligt pris.

Jappe

Toppen