• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däck från popgom

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag beställde nya bakdäck (4 st) till vår husbil från dack-popgom.se

Man väljer däck, monteringsfirma (Euromaster) bokar tid för montering
och betalar allt online i ett svep.

Fick mina däck monterade idag, fungerade exakt som utlovat.

Kostnaden för 4st Nokian cLine 225/75 R16 121R,
blev 5152 kr för ALLT!

Ett bra allternativ till däckonline, i mitt fall ca 20% lägre pris och dessutom monterat av en stor etablerad däckfirma.

Rekomenderas.:msn_thumbup:
 

Jerry1

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2024
Sv: Däck från popgom

Är det Nokian cLine Cargo det gäller. Har Du kört nåt så Du vet vad Du tycker om dom.
Hur går dom?
Tyst?
Jag har också tänkt köpa dessa däck!
Hälsningar
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Däck från popgom

Jo jag har kört ett par hundra mil med dom.
De går tystare än dom gamla däcken, dessa bytte jag på grund av begynnande torrsprickor.

Jag misstänker att alla nya däck är bättre än de jag monterade av, så det är svårt att uttala sig om hur bra Nokian däcken är jämfört med andra däck.
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Däck från popgom

I mitt fall är det lite tvärt om.
På grund av torrsprickor på mina Nokian cargo (4 säsonger) så funderade jag på att byta till Michelin, och kollade med närmaste däckverkstad. 10.500 skulle de ha för fyra däck monterat och klart.
Återvände till jobbet och googlade lite, hittade popgom.
Kryssade i montering på lokal verkstad (visade sig vara samma verkstad jag just frågat pris hos)
6.500 skulle samma däck på samma verkstad kosta monterat och klart.
Jag vet inte hur lojal mot lokala företag man måste vara, men så lojal att jag skulle betala mellanskillnaden med ett leende klarar i varje fall inte jag av att vara hur gärna jag än vill.
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Däck från popgom

Popgom är bra, har köpt både däck till husbilen och personbilen. Till husbilen valde jag Goodyear och till personbilen Michelin. Till husbilen gick det på inkl montering balansering 4400, och till personbilen 3000 kr. Finns inget att klaga på Popgom, bra alltihop.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Däck från popgom

Det verkar som att dessa nätfirmor har lite av "dagspris" på däcken. Jag har köpt av Popgom, Däckonline & Tirendo. Priset kan skilja markant på samma däck mellan dessa firmor men ändå en bra bit under priserna hos den lokala däckhandlaren.

Bennie
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Däck från popgom

Är ofta erbjudanden, tex när jag köpte till personbilen så var det 50 % rabatt på monteringen om man köpte Michelin. När jag kollade hade Popgom bäst pris på dom däck jag tittade på. Däremot verkar recensioner av Popgom vara blandade, en del som inte fått dom däck som dom beställt trots att man väntat i veckor. Det är dock ingen erfarenhet jag delar, enbart positivt...
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Däck från popgom

Kollade med Popgom vad deras pris på Michelin Agilis CP (225/75 R16 CP) är. De hade inte CP utan de hade endast Agilis C.
Någon som vet vad det är för skillnad på C och CP?
 
J

Jarn

Guest
Sv: Däck från popgom

Däck märkta med C = Cargo dvs transportbilsdäck.
CP = Camping som är däck speciellt framtagna för husbilar.

CP däcken har bl.a. kraftigare sidor för att klara att stå stilla längre tider med maxlast och att de även körs med i princip full belastning alltid.
Det påverkar också sidostabiliteten positivt vid t.ex sidovind eller omkörningar av lastbilar.

Transportbilar står ju sällan stilla flera månader med full last.

Så CP däck är absolut att föredra även om det är godkänt med enbart C märkta däck. Viktigt är ju också att man har rätt belastningsindex.
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Däck från popgom

Kollade med Popgom vad deras pris på Michelin Agilis CP (225/75 R16 CP) är. De hade inte CP utan de hade endast Agilis C.
Någon som vet vad det är för skillnad på C och CP?

Av en händelse ställde jag just denna fråga, och fick svar enligt nedan:

[FONT=&quot]Agilis+ är ett leveransvagnsdäck som är framtaget för de specifika krav som gäller för den kategorin. Ofta korta körningar med många start och stopp, motkörda trottoarkanter, ibland tung last men ofta lätt lastade.
Man upptäckte för ett antal år sedan att dessa däck inte var optimala för husbilar. En husbil har alltid full last. Ofta överlast. Man kör mest längre sträckor. Bilen står parkerad på väderutsatta ställen långa perioder. Däckslitage är sällan något problem då de flesta kör så lite att däcken ofta blir 10 år eller äldre. Det finns ett visst behov av grepp vid sidan av vägen. Man ville också ha en produkt som fungerar året om i de flesta länder. Detta gäller dock inte för Sverige och svensk vinter.

Ett CP-däck har normalt samma belastningsindex som ett så kallat C-däck, men det finns en säkerhetsmarginal som gör att man kan pumpa det till 5,5 bar. Stommen blir då också stabilare, vilket är bra när fordonen är höga och tunga. Vårt Agilis camping är "M+S" märkt, vilket innebär att det är klassat som vinterdäck i alla länder i Europa utom Sverige, och det har inte heller de egenskaper som vi anser att man behöver för nordisk vinter. Att Agilis+ har et högre index beror på att man har gjort en uppgraderiing för att möta ett originalmonteringsbehov från någon biltillverkare.

Rekommenderat däcktryck fram beror på den maximala framaxelvikten. Vi kan hjälpa till med denna uppgift . Som högst brukar detta värde ligga på 4,25 bar, men det finns all anledning att väga bilen då detta påverkar komforten.
Bak rekommenderar vi generellt 5,5 bar för enkelmontering och 4,75 bar för tvilling/tandem väl medvetna om att det är ett övertryck. Det ger en säkerhetsmarginal.
[/FONT][FONT=&quot]Med vänliga hälsningar / Med vennlig hilsen / Venlig hilsen[/FONT]

[FONT=&quot]

Customer Engineering Support
Michelin Nordic AB


[/FONT]
 

Jerry1

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2024
Sv: Däck från popgom

Vi har varit i kontakt tidigare.

Information.

Skulle beställa vinterhjul (4 st 16") till husbilen , d.v.s. kompletta hjul med stålfälg från DäckOnLine, och kontaktade dem (Delti) angånde om att få metallventiler!

Fick beskedet att alla hjul med stålfälgar monteras med gummiventiler.

Detta gäller från alla alla Delti-försäljningskanaler.

Alltså blev det inget köp! Det gick ej ens att extra specialbeställa metallventiler.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Däck från popgom

Jag beställde nya bakdäck (4 st) till vår husbil från dack-popgom.se

Man väljer däck, monteringsfirma (Euromaster) bokar tid för montering
och betalar allt online i ett svep.

Fick mina däck monterade idag, fungerade exakt som utlovat.

Kostnaden för 4st Nokian cLine 225/75 R16 121R,
blev 5152 kr för ALLT!

Ett bra allternativ till däckonline, i mitt fall ca 20% lägre pris och dessutom monterat av en stor etablerad däckfirma.

Rekomenderas.:msn_thumbup:


Funderar på att köpa dessa däck till nästa säsong. Kör nu på Michelin Agillis camper. Tycker dom är hårda men har gått drygt 3500 mil så det är ju bra.
Däcken ska sitta på en Kabe TM 750 totalvikt 4250kg. Tycker du fortfarande att det var ett bra val av däck??
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Däck från popgom

Du har kanske inte sett min fråga Michael men jag provar igen.
Funderar på att köpa dessa däck till nästa säsong. Kör nu på Michelin Agillis camper. Tycker dom är hårda men har gått drygt 3500 mil så det är ju bra.
Däcken ska sitta på en Kabe TM 750 totalvikt 4250kg. Tycker du fortfarande att det var ett bra val av däck??
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Däck från popgom

Du har kanske inte sett min fråga Michael men jag provar igen.
Funderar på att köpa dessa däck till nästa säsong. Kör nu på Michelin Agillis camper. Tycker dom är hårda men har gått drygt 3500 mil så det är ju bra.
Däcken ska sitta på en Kabe TM 750 totalvikt 4250kg. Tycker du fortfarande att det var ett bra val av däck??

Ja, jag är helnöjd med dessa däck, på alla sätt.:yes:
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Däck från popgom

Vi har varit i kontakt tidigare.

Information.

Skulle beställa vinterhjul (4 st 16") till husbilen , d.v.s. kompletta hjul med stålfälg från DäckOnLine, och kontaktade dem (Delti) angånde om att få metallventiler!

Fick beskedet att alla hjul med stålfälgar monteras med gummiventiler.

Detta gäller från alla alla Delti-försäljningskanaler.

Alltså blev det inget köp! Det gick ej ens att extra specialbeställa metallventiler.

Det finns gummiventiler godkända för dessa däck. De har jag fått. Varför då metall?
 
Toppen