• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mest problemfri modell för familjen?

KenthJ

HBK Intresserad
Inlägg
10
Kommun
Skellefteå
Hej,

Finns det någon modell av något specifikt fabrikat av någon specifik årsmodell som är känd för att aldrig krångla?

Jag navigerade mig för många år sedan fram till en husvagn och den har tjänat oss oerhört väl med bara några modelloberoende småproblem som vattenpumpmotor och likande som vi åtgärdade.

Men vagnen är såld och vi ska skaffa husbil.

Helst under 300 kkr men absolut under 400 kkr

2 vuxna och två barn. Gärna under 3500 kg men jag får köra tyngre.

Vi kommer åka ganska långt varje år så komfort är väl hyfsat viktigt. Barnen får gärna sitta bra och se ut.

Tusen tack!
 

Brynne

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
35337
Medlemskap
2024
Titta även på Carado. Sunlight och Carado byggs på samma line i Capron fabriken, det enda som skiljer dem är olika klädsel och dekaler på utsidan. De är kända för att ha bra byggkvalitet, "basic" husbilar utan en massa lull-lull som kan krångla, men de har det man behöver.
Som barnfamilj skulle jag rekommendera en alkovbil med en dubbelsäng bak (eller våningssäng) och en i alkoven. Praktisk om inte alla lägger sig samtidigt att man kan sitta kvav i sittgruppen.
Taksäng i halvintegrerade hindrar i många husbilar att man använder sittgruppen när den är nedfälld, och/eller täcker för bodelsdörren så att det blir svårt att gå ut.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej,

Finns det någon modell av något specifikt fabrikat av någon specifik årsmodell som är känd för att aldrig krångla?

Jag navigerade mig för många år sedan fram till en husvagn och den har tjänat oss oerhört väl med bara några modelloberoende småproblem som vattenpumpmotor och likande som vi åtgärdade.

Men vagnen är såld och vi ska skaffa husbil.

Helst under 300 kkr men absolut under 400 kkr

2 vuxna och två barn. Gärna under 3500 kg men jag får köra tyngre.

Vi kommer åka ganska långt varje år så komfort är väl hyfsat viktigt. Barnen får gärna sitta bra och se ut.

Tusen tack!

Skillnaden mellan en husvagn och krångel eller inte beror ju mest på hur den är uppbyggd och hållbar samt uppbyggnad för att slippa fukt.
Värme, v.v., spisel, kylskåp m.m. är ju för det mesta liknande delar från tillbehörsmarknaden oavsett fabrikat på husvagnen.

Det samma gäller ju även en husbil.... Men där tillkommer ju en väldigt viktig del nämligen bilen som det hela är uppbyggt på och som kanske då blir den första och främsta funderingen att då kombinera samman det med ett utförande på bodelen som ger vad man vill ha.
Eftersom barnen gärna skall se bra ut från bilen under färd, viket säker är väldigt viktigt när man är vuxen och intresserad.
Bra sikt ut för passagerare är nog något som du får jobba på och som minskar utbudet betydligt, för det bör innehålla sittplatser så man sitter vänd framåt och har tillgång till skapligt stora rutor helst åt båda håll. Vilket i sin tur bör göra att köket skall vara långt bakåt och inte täcka nästan ena hela långsidan.
Med prisbilden så skulle du kunna hamna med en bra relativt lågmilad Fiat Ducato 2002 till ca. 2006 som är tredje generationens Ducato med 2.8 JTD motor som tål en box om man vill, och även tredje generationens växellåda som brukar funkar utan något krångel med femmans växel.
Det finns ju andra bilfabrikat också men då minskar utbudet om du skall kombinera samman det med den bodel som du och barnen önskar med bra utsikt från bodelen under färd.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

KenthJ

HBK Intresserad
Inlägg
10
Kommun
Skellefteå
Titta även på Carado. Sunlight och Carado byggs på samma line i Capron fabriken, det enda som skiljer dem är olika klädsel och dekaler på utsidan. De är kända för att ha bra byggkvalitet, "basic" husbilar utan en massa lull-lull som kan krångla, men de har det man behöver.
Som barnfamilj skulle jag rekommendera en alkovbil med en dubbelsäng bak (eller våningssäng) och en i alkoven. Praktisk om inte alla lägger sig samtidigt att man kan sitta kvav i sittgruppen.
Taksäng i halvintegrerade hindrar i många husbilar att man använder sittgruppen när den är nedfälld, och/eller täcker för bodelsdörren så att det blir svårt att gå ut.
Suveränt, ska titta på Carado också!
 

KenthJ

HBK Intresserad
Inlägg
10
Kommun
Skellefteå
Skillnaden mellan en husvagn och krångel eller inte beror ju mest på hur den är uppbyggd och hållbar samt uppbyggnad för att slippa fukt.
Värme, v.v., spisel, kylskåp m.m. är ju för det mesta liknande delar från tillbehörsmarknaden oavsett fabrikat på husvagnen.

Det samma gäller ju även en husbil.... Men där tillkommer ju en väldigt viktig del nämligen bilen som det hela är uppbyggt på och som kanske då blir den första och främsta funderingen att då kombinera samman det med ett utförande på bodelen som ger vad man vill ha.
Eftersom barnen gärna skall se bra ut från bilen under färd, viket säker är väldigt viktigt när man är vuxen och intresserad.
Bra sikt ut för passagerare är nog något som du får jobba på och som minskar utbudet betydligt, för det bör innehålla sittplatser så man sitter vänd framåt och har tillgång till skapligt stora rutor helst åt båda håll. Vilket i sin tur bör göra att köket skall vara långt bakåt och inte täcka nästan ena hela långsidan.
Med prisbilden så skulle du kunna hamna med en bra relativt lågmilad Fiat Ducato 2002 till ca. 2006 som är tredje generationens Ducato med 2.8 JTD motor som tål en box om man vill, och även tredje generationens växellåda som brukar funkar utan något krångel med femmans växel.
Det finns ju andra bilfabrikat också men då minskar utbudet om du skall kombinera samman det med den bodel som du och barnen önskar.

M.v.h. JANKRO.
Perfekt, stort tack för det!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Dethleffs Trend klarar att hålla sig ifrån verkstan bättre än många andra.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
För barnens skull så skulle jag leta husbilar med lutande ryggdyna i "baksätet".
Mina ungar var vansinniga på första husbilen med helt upprätta ryggar.
Fattade inte vad de gnällde över tills jag åkte där själv någon timme....
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
När man tittar på en husbil i prisklass 3-4 hundra tusen är den med nödvändigthet ganska många år gammal.
På en så gammal husbil är det mer en fråga om tur och tidigare ägares skötsel som har betydelse än vilket fabrikat.

Ett tips är att undvika bilar med utanpåliggande fönster, eller med trä i väggar och tak.
Detta har med det tråkiga att göra, hur länge lever bilen.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
När man tittar på en husbil i prisklass 3-4 hundra tusen är den med nödvändigthet ganska många år gammal.
På en så gammal husbil är det mer en fråga om tur och tidigare ägares skötsel som har betydelse än vilket fabrikat.

Ett tips är att undvika bilar med utanpåliggande fönster, eller med trä i väggar och tak.
Detta har med det tråkiga att göra, hur länge lever bilen.
Tidigare ägarnas skötsel är ju AoO såklart. Träreglarnas vara eller inte vara i husvagn eller husbil har inget med kvalitet att göra. Årliga fuktkontroller och service håller fuktproblemen borta. Det avgörande att träreglarna ersattes av plast har med totalvikter resp. lastkapacitet att göra att göra. Dessa 50kg var ganska avgörande för 3.5t bilarna (eller 1500kg husvagnarna). Jag har haft 70-/80-tals husvagnar och hade aldrig allvarliga fuktproblem i dessa.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Vår förra husbil var byggd på Mercedes sprinter chassie.
Vi fick nyttja bärgare tre gånger, duktiga mekaniker som kom ut med servicebil en gång, bogsering av snäll bonde med traktor två gånger samt bogsering av personbil två gånger och hjälpstart en gång.
Den trasslade på nästan varje resa.
Jag bytte massor med grejjer och den var på verkstad två gånger.
Möjligt att det var ett måndags ex (från -98) men aldrig mera merca....

Å andra sidan om det varit en Fiat som krånglat lika mycket så hade jag sagt aldrig mer en Fiat....
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Träreglarnas vara eller inte vara i husvagn eller husbil har inget med kvalitet att göra.
Jag har en annan åsikt.
Man hittar inte träreglar, eller reglar överhuvud taget i en riktig kvalitetsbil.

Lägst kvalitet, träreglar
mellan plastreglar
Högst kvalitet, Aluminium eller glasfiber-XPS-aluminium sandwich.

Alla husbilar kommer att drabbas av en otäthet, varför annars fukttesta.
Frågan är om det läcker IN i husbilen eller in i konstruktionen, träreglarna.

Med Aluminium eller glasfiber-XPS-aluminium sandwich KAN det inte kläcka in i konstruktionen, läckan syns innifrån bilen, utan att skada konstruktionen.

För nybörjaren som läser detta kan det vara bra att veta att Seppo och jag är partiska.
Seppo har en bil med träreglar (Nordic) jag har en bil med Aluminium-XPS-aluminium sandwich.
 

KenthJ

HBK Intresserad
Inlägg
10
Kommun
Skellefteå
Jag har en annan åsikt.
Man hittar inte träreglar, eller reglar överhuvud taget i en riktig kvalitetsbil.

Lägst kvalitet, träreglar
mellan plastreglar
Högst kvalitet, Aluminium eller glasfiber-XPS-aluminium sandwich.

Alla husbilar kommer att drabbas av en otäthet, varför annars fukttesta.
Frågan är om det läcker IN i husbilen eller in i konstruktionen, träreglarna.

Med Aluminium eller glasfiber-XPS-aluminium sandwich KAN det inte kläcka in i konstruktionen, läckan syns innifrån bilen, utan att skada konstruktionen.

För nybörjaren som läser detta kan det vara bra att veta att Seppo och jag är partiska.
Seppo har en bil med träreglar (Nordic) jag har en bil med Aluminium-XPS-aluminium sandwich.
Och vad har du för bil? Jag köper dina argument och vill ha en likadan. Förstå att det säkert är dubbelt eller snarare trippelt min budget men ändå.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Och vad har du för bil? Jag köper dina argument och vill ha en likadan. Förstå att det säkert är dubbelt eller snarare trippelt min budget men ändå.
Jag har en Concorde.

Map budget, för 400 tusen får du en träfri bil, kanske också med alu XPS alu sandwich exempelvis Niesman.
Träfri finns det nu en mängd bilar, speciellt italienska, dessa finns i din prisklass.

Sedan är det naturligtvis grundkraven du har map plats och planlösningar, konstruktionen bestämmer naturligtvis inte allt.
 
Toppen