• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mercedes sidvindsassistent

Status
Stängd för vidare inlägg.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Ni som kör MB Sprinter vad tycker ni om sidvindsassistenten? Kör norrlandskusten med stormbyar nu, för första gången sedan bilen var ny har denna funtion aktiverats, blir minst sagt överraskad hur hårt den griper in och bromsar samtidigt varnar. Känns inte helt bra skulle gärna stänga av den.

Per P

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025
Ni som kör MB Sprinter vad tycker ni om sidvindsassistenten? Kör norrlandskusten med stormbyar nu, för första gången sedan bilen var ny har denna funtion aktiverats, blir minst sagt överraskad hur hårt den griper in och bromsar samtidigt varnar. Känns inte helt bra skulle gärna stänga av den.
Kanon att få den informationen, jag funderar lite på en Hymer med Mercedeschassi.
Jag undrar vad du tycker om den adaptiva farthållaren ?
Fungerar den till belåtenhet ?

Mvh Per

Livsnjutaren

HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2025
Är inne på min tredje nya sprinter, har aldrig märkt av något med sidvindsassistenten när det varit hårda vindbyar bla. på Öresundsbron! Adaptiv farthållare är fantastiskt en mycket bra finnes.

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Frågan är ju om det är Mercedes programmering av sidvindsassistenten eller husbilsbyggarens förändring av påbyggnaden som medför att det känns sådär. Om så kan man kanske inte jämföra påbyggnad 1 med påbyggnad 2. Tror inte det genomförs någon omprogrammering.

Senast ändrad:

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Har adaptiv farthållare på personbilarna - BMW och Volvo - nja - tycker jag gör det bättre själv :)

Adaptiv - mot vadå - hastighet och avstånd - viss skillad att köra på autobahn i Tyskland eller köra i Sverige - trafikintensiteten är en helt annan. Ja - det går att justera, men nej - ni kan behålla.

Senast ändrad:

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
Adaptiva farthållaren är mycket bekväm att använda. Enda nackdelen är när man har en bil framför som ska ut på en avfart och saktar ner och inte svänger in ordentligt på avfarten. De gångerna får man stänga av farthållaren och sätta på den igen när man passerat bilen. Skönt att den håller avståndet till framförvarande bil och saktar ner när den gör det.

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
Kanon att få den informationen, jag funderar lite på en Hymer med Mercedeschassi.
Jag undrar vad du tycker om den adaptiva farthållaren ?
Fungerar den till belåtenhet ?

Mvh Per
Adaptiva farthållaren är mycket bekväm att använda. Enda nackdelen är när man har en bil framför som ska ut på en avfart och saktar ner och inte svänger in ordentligt på avfarten och dessutom inte blinkar innan den bromsar. De gångerna får man stänga av farthållaren och sätta på den igen när man passerat bilen. Skönt att den håller avståndet till framförvarande bil. (Kommer ihåg en ramsa som sändes på TV för många år sedan som är väldigt bra att följa: ”Blinka först bromsa sen”).

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Adaptiv farthållare fungera mycket bra,bara att lägga sig i kön, blir det stau på auotbahn sköter fartfållaren kökörning mycket bra. Farthållaren håller fart ganska exakt bromsar om det går för fort tex.
Sidvindsassisten kräver mycket vind för att reagera,första gången idag på 1500 mil, men som sagt den bromsar klart märkbart ger dessutom varning i displayen.
Kollisionsvarningsystemet fungerar bra,jag har ställt det på medium,har råkat ut för att bilen bromsar om en bil kommer med hög fart från korsande väg vid några tillfällen.

Tingis

HBK Medlem
Kommun
Piteå
HBK-Nr
8372
Medlemskap
2029
Inte jag heller! Körde från Piteå till Luleå idag i väldigt kraftiga byvindar. Älsklingen min frågade om jag plötsligen fått en attack av parkinson…

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Inte jag heller! Körde från Piteå till Luleå idag i väldigt kraftiga byvindar. Älsklingen min frågade om jag plötsligen fått en attack av parkinson…
Hur många gånger aktiverades den på den korta sträckan? Jag körde över 30 mil igår längs kusten, 2 gånger bromsade den.

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Har adaptiv farthållare på personbilen VW T-Roc och på motorvägar är det inte bra, det blir ojämn hastighet där man hela tiden måste kompensera med gasen för att få flyt. I övrigt trivs jag med den för det mesta.

Kom ifatt en bilkö på 80-väg och lät farthållaren sköta det hela, mest som en test. Följde snällt efter i de olika hastigheterna och stannade bakom de som stannat vid trafikljus och startade snällt, om än lite sent, när det började röra sig. Genom rondeller gick det inte särskilt bra, kom igång sent när det rörde sig i kön och då jag var framme och svängde in i rondellen fick jag fritt fält framför mig en stund med full acceleration. Då fick man va snabb med ratten så farthållaren hittade framförvarande bil igen. Inget att rekomendera.

Per P

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025
Har adaptiv farthållare på personbilen VW T-Roc och på motorvägar är det inte bra, det blir ojämn hastighet där man hela tiden måste kompensera med gasen för att få flyt. I övrigt trivs jag med den för det mesta.

Kom ifatt en bilkö på 80-väg och lät farthållaren sköta det hela, mest som en test. Följde snällt efter i de olika hastigheterna och stannade bakom de som stannat vid trafikljus och startade snällt, om än lite sent, när det började röra sig. Genom rondeller gick det inte särskilt bra, kom igång sent när det rörde sig i kön och då jag var framme och svängde in i rondellen fick jag fritt fält framför mig en stund med full acceleration. Då fick man va snabb med ratten så farthållaren hittade framförvarande bil igen. Inget att rekomendera.
Hej
Frågan jag ställde när det gäller adaptiv farthållare, gällde husbilar.
Jag har haft adaptiv farthållare i mina personbilar (Volvo) sedan 2010. Jag älskar funktionen.
Det tog ett helt år på den första bilen innan jag kom på, att om man blinkande ut i god tid innan nästa bil närmade sig så bromsade inte farthållaren in. Vilket var något jag irriterade mig på i början, men fattade i efterhand att det var ett DBR-fel :) Förtydligande DBR= dumhuvudet bakom ratten
Därav nyfikenhet när det gäller husbilar.

Mvh Per

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Jag har råkar ut för att kollisionsvarnaren ger varning utan anledning vid ett par tillfällen, ljud och varning i displayen lite irriterande

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Fattade inte riktigt vad som hände över Tjörn bron när bromsarnas ABS började tjuta/knarra. Vinden var ganska hård och hudbilen drogs i sidled, men allt gick bra. Sen dess har vi inte upplevt något liknande. Tja, vad ska man säga, allt beror på var man kör och under vilka förhållanden sen gör man därefter. Vi har alla ”paket” i vår husbil där vissa funktioner vill man ha på medan vissa stängs av nå’n anledning. Mycket nöjda i övrigt!

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025
Hej
Frågan jag ställde när det gäller adaptiv farthållare, gällde husbilar.
Jag har haft adaptiv farthållare i mina personbilar (Volvo) sedan 2010. Jag älskar funktionen.
Det tog ett helt år på den första bilen innan jag kom på, att om man blinkande ut i god tid innan nästa bil närmade sig så bromsade inte farthållaren in. Vilket var något jag irriterade mig på i början, men fattade i efterhand att det var ett DBR-fel :) Förtydligande DBR= dumhuvudet bakom ratten
Därav nyfikenhet när det gäller husbilar.

Mvh Per
DBR kan också uttryckas som "Felkod 60" d.v.s. det ungefärliga avståndet till datorskärmen alt. ratten.;);)

Mvh / Roland

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen