• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Mercedes 170hk vs 190hk

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Söker info och fakta/erfarenheter från Mercedes 170 hk motor respektive 190 hk.
Funderar på en Kabe Van, men fundersam över för och nackdelar med tillvalet 190hk.
Det valet kostar ca 33000 kr mer än 170hk och väger 24 kg mer.
Kan någon referera erfarenheter om dessa två motorer?
Förbrukning, karaktär mm..
Är tillvalet värt pengarna?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag skulle provköra de båda innan jag gör valet.
Har jag inte fel, så är 190hk deras 3L V6'a i Sprinter, och den är en riktigt go motor.
Vill du däremot bara åt effekten så går 170hk L4'an att BSR optimera till över 200hk för ca.6000kr, med behållen garanti.

Jag har L4 190hk i min Vito, den har jag BSR optimerat till 232hk/535Nm, den går hårdare än min nu sålda MB 3L V6, som jag optimerade till 300hk/650Nm, jag skulle välja V6'an alla dar i veckan, men det är jag det.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Varför tror du att du behöver 190hk?
Effekten har ju mest betydelse för toppfarten. Den är troligtvis begränsad av något annat än vad motorn förmår, så som bromsar, däck, etc. Brukar alltid va så på transportbilar!
Kolla vad som skiljer i vridmoment mellan motorerna & vid vilket varvtal dom levererar maxmoment. Det är det som avgör dragförmågan i tex långa uppförsbackar.
Dock har jag svårt att tro att 170 varianten inte skulle räcka!
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
En annan tilläggsfråga är om skatten. Skiljer den åt mellan de två varianterna?
Vill påpeka att jag önskar faktasvar från de som provat / har dessa motorer.
Tror och tycker gör många - och finns lika många varianter på som religioner.
Snälla - skriv bara om du har relaterad fakta just i min speciella frågeställning.
Tråden spårar lätt ur annars...
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Nu verkar det som att inte Kabe kan levereras med V6an för Vanen inför nästa år. Det är tydligen en 4a med 190 hk.
Har någon provat den?
Beror lite på mellanskillnaden, (vet inte än) men just nu lutar det åt 170 hk.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Jag gick från 170 till 190 och anser att det är helt onödigt med dom extra krafterna, den blev även törstigar! V6 har jag inte sätt att den levereras på HB, den känns lite gammalmodig tycker jag!
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Har V6an i vår Nordic. Vill inte ha något annat nu. Bara att jämföra motorljudet mot den chiptrimmade 180hk 2.3L Fiatmotorn i vår f.d kabe är väl värt några tusenlappar. 7G lådan är den bästa växellådan för en tung husbil.
Bränsleförbrukningen är inte mycket högre än Fiatens och den skillnaden försvinner jmfrt med allt det andra som inköps till bilen under ett år.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Har V6an i vår Nordic. Vill inte ha något annat nu. Bara att jämföra motorljudet mot den chiptrimmade 180hk 2.3L Fiatmotorn i vår f.d kabe är väl värt några tusenlappar. 7G lådan är den bästa växellådan för en tung husbil.
Bränsleförbrukningen är inte mycket högre än Fiatens och den skillnaden försvinner jmfrt med allt det andra som inköps till bilen under ett år.
Att gå från Fiat till V6 är ju en enorm skillnad och 7G lådan känns rejäl och samtidigt mjuk medan nya 9 stegade lådan är silkesmjuk som en personbil men då handlar det ju om framhjulsdrift!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi har inte mer än 163 hästar (automat) dock i en 3,5 skepnad. Fungerar klockren med bakhjulsdrift, speciellt om man ska "skutta" i Norgska och Spanska fjällen (Sierra Nevada i Spanien ligger på över 2 500 m.ö.h.). Vi har bekanta med MB V6 som tycker att det är alldeles åt skogen med bränslekostnader.
 

ARTO & de 2

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Hörby
HBK-Nr
29096
Medlemskap
2024
Det är en helt ny Mercedes-diesel motor på 190hk till nästa år. En fyrcylindrig på 2 liter. Heter OM654.
Motsvarande motor sitter i Mercedes personbilar C- och E-klass tillexempel. Kommer med Mercedes 9 stegs växellåda med converter även för bakhjulsdrivna Sprinter. Skulle tro att det blir denna motor även på de framhjulsdrivna modellerna.
En riktigt trevlig och snål motor, åtminstone i personbil där den funnits i ett antal år.
 
Toppen