• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mera last i H-bilen

leif46

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Habo
HBK-Nr
2207
Medlemskap
2024
Hur gör man för att höja totalvikten från 3500kg å maxlast 580kg som jag har nu. Måste man göra en typbesikning OSV. Blir det höjd vägskatt? Någon som vet.:spinny:
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Mera last i H-bilen

Vad har du för bil och vad är det för chassie?

Är det FIAT och ALKO eller....
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Mera last i H-bilen

Hej Leif!

Tyvärr måste jag göra dig besviken, men jag tror inte att det går att väga upp en FIAT med 15" hjul. Det är den informationen jag hört och läst.

Jag har själv vägt upp min Frankia från 3,5 ton till 4,0 ton, men den har 16" hjul och sedan stämde modellen på ALKO chassit. Jag kontaktade ALKO Kober i Göteborg och fick svar på mina frågor. Om du har ALKO så ring och kolla, annars får du nog kontakta Hymer.

Lycka till
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Mera last i H-bilen

Vissa bilar har en tjänstevikt på 2900 maxlast 400 =3300 varför inte 3500 då får man ju lasta mer?:(
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Mera last i H-bilen

Jag kan inte hjälpa dig med om din bil kan höjas eller ej. Däremot kan jag berätta gången. Jag håller precis på med detta för min en Frankia A7000 MB 316.
Beställ intyg från sista tillverkaren samt chassi tillverkaren för nyta vikten. I mitt fall Forsbergsfritidscenter som är generalagent (= tillverkare för S) samt från chassi tillverkaren MB (= Generalagenten i S). Därefter beställer man en viktskylt utfärdad av Chassi tillverkaren MB som har den nya vikten. En ny "typskylt" från Forsbergs för påbygget med rätta vikterna. Med dessa papper och skyltarna monterade åker man till bilprovningen och gör en "regbesiktning". De skriver in nya vikter i registret och kollar intygen samt skyltar. I och med detta har bilen KÖRFÖRBUD! Så glömm inte att samtidigt gör en ordinarie beskitning. Beställ tid för båda samtidigt.
Sedan är det bara att åka hem med en "tyngre" bil med större lastvikt.

Kostnaderna kan variera för intygen från agent och tillverkare
 

Leif C

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2024
Sv: Mera last i H-bilen

Hej Jasno!

Så olika det kan vara!
Jag importerade min Fiat Ducato 2,5 Maxi -95 från Tyskland 2005, den hade vid registrering i Tyskland totalvikt 3850 kg men var nervägd till 3500 kg några år före jag köpte den. Skylten på bilen angav 3500 kg men på det Tyska registreringsbeviset stog 3850 kg tryckt och 3500 kg handskrivet. Jag fick bilen registrerad som lätt lastbil 3500 kg i Sverige. I november i år fick jag bilen registrerad som Pb II med totalvikt 3850 kg.

Hur gjorde jag?
Åkte till bilprovningen och lämnade en kopia på det Tyska registreringsbeviset.
Fick besked nästa dag att det skulle vara Ok. att "väga upp" bilen, fick samtidigt en tid för besök.
Kom till bilprovningen bokade in mig som vanligt.
När det var min tur kom en kille ut på parkeringsplatsen och sa "vi tar det här"!
Han tittade på tre saker:
Chassinummer, mätarställning och tillverkningsskylten, (alltså inte skylten som anger vikten, det står fortfarande totalvikt 3500 kg).
När det var klart (det tog 5 minuter) följde jag med in i hallen och betalade 890,- Nu är det klart sa han.
Efter en vecka fick jag det nya registreringsbeviset, något krav på ytterligare besiktning fanns inte.

Leif C
 

hans p

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024
Sv: Mera last i H-bilen

men man måste ha ett sk maxichassi och det ser man lättast på att det är 16 " hjul
 
M

mtb bengt

Guest
Sv: Mera last i H-bilen

Hur gör man för att höja totalvikten från 3500kg å maxlast 580kg som jag har nu. Måste man göra en typbesikning OSV. Blir det höjd vägskatt? Någon som vet.:spinny:
Den kan vägas upp om det görs en eftermontering av Goldschmitt fjädrar till 3850 kg
Man behöver en ny Typ skylt och skall ha rätt vikt angiven
Kontroller med din Bilprovning om papperna från Goldschmitt räcker
Fråga även om det behövs ett nytt CoC ” identifikationspapper på bilen”
Fråga din husbils leverantör om pris
Ingen förhöjd vägskatt
www.goldschmitt.de
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Mera last i H-bilen

Det handlar inte bara om fjädring utan också om bromsarna.
Maxichassiet (16") har kraftigare bromsar har jag hört.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Mera last i H-bilen

Jag har funderat på att göra detta med min MB, men inte kommit längre än så.

Men jag undrar vad som händer med skatt och försäkring, hur mycket dyrare brukar det bli om man höjer från 3.500 kg?

//Stefan
 

Leif C

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2024
Sv: Mera last i H-bilen

Från och med skattevikt 3001 kg till oberänsat (gäller dieselbilar) är den årliga skatten 5018,- att betalas var fjärde månad. Skatten beräknas på antalet dagar bilen har varit "påställd".

Leif C
 
Senast ändrad:
J

Jimbo

Guest
Sv: Mera last i H-bilen

Finns det husbilar med 15" hjul ;) hi hi hi...nä, skämt å sido.

Skatten för "husbilar" dvs den karosserikoden, har samma skatt om de är registrerade som lätt lb eller pb klass2.

Har min Frankia reggad som tung Lb och har således mindre än hälften i skatt = 2050:- helår.

Märkligt hur transportstyrelsen tänkte där men..........man kan göra roligare saker för ca 3000:-.........tanka tex. ha ha ha
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Mera last i H-bilen

Frågan är om den höga skatten är ett problem...
Har man dag för dag skatt, som alla med en årsskatt över 4800 kronor har, så kostar en utflykt över helgen vid ett månadsskifte, inklusive påställningsavgift, 91 kronor.
För samma resa får du betala 341:-
Skrattar bäst som skratta sist... :p
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Mera last i H-bilen

Sanning med modifikation....

Hur tänkte du nu???

Finns ju regler om hur tätt inpå du kan ställa på respektive av din bil för att detta förfarande inte skall "överutsnyttjas"

2050/365= 5,62:- Å en weekend= 5,62x3=16,86:- men visst.......ditt sätt att räkna är säkert jättebra det med.... =)

Det jag tycker är märkligt är att min husbil kostar 2050 i års-skatt och min personbil 3700...... personbilen har dessutom partikelfilter och drar 5 dl mindre per mil......båda tankas med diesel.

Har man en skatt runt 2000 är det inte ens värt besväret att ställa av...Tycker jag iaf men smaken är som baken!

Då känns det, i mitt fall, mer relevant att kapa tusenlappar på en försäkring......

MVH/
J
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Mera last i H-bilen

Med skatt under 4800 måste man betala för hel kalendermånad, inträffar då månadsskiftet på helgen åker man på två månaders skatt för att åka ut på en vinterhelg till exempel...
2050 / 12 * 2 = 341 :)
Därför kan en skatt över 4800 faktiskt bli billigare i sista änden för ett semesterfordon! ;)
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Mera last i H-bilen

Om man inte kommer på att man skall ut och åka igen inom kort ja.......

Återbetalning av fordonsskatt för fordon med en årsskatt som överstiger 4 800 kronor

När ett fordon har en årsskatt på mer än 4 800 kronor per år gäller andra regler och vi återbetalar då skatt från avställningsdagen. Men om du ställer på fordonet igen inom 15 dygn, måste du betala skatt från och med avställningsdagen i stället för påställningsdagen. Om det sker ett ägarbyte mellan avställningen och påställningen, får dock den nya ägaren betala fordonsskatt från påställningsdagen, även om den är inom 15 dygn från avställningsdagen.

Exempel:
  • Ett fordon ställs av den 5 januari. Vi återbetalar fordonsskatt från den 5 januari. Fordonet ställs på den 15 januari. Vi påför då fordonsskatt från och med den 5 januari.
  • Ett fordon ställs av den 6 november. Vi återbetalar fordonsskatt från den 6 november. Fordonet byter ägare och ställs på den 17 november. Vi påför fordonsskatt från den 17 november.
Saxat från Transportstyrelsens hemsida:
Avställning av fordon - Transportstyrelsen
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Mera last i H-bilen

Kom precis hem från bilprovningen 1140 Sek fattigare. Det är vad det kostar att besiktiga och regbesiktiga en Frankia A7000 från 3500 till 3800 kg. Ett papper från forsbergs och ett papper från Mercedes Sverige sedan är det klart.
Så enkelt är det! Total kost ca 4000:-
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Mera last i H-bilen

Jasno> vad händer med försäkringen? har läst någonstans att försäkringen blir dyrare om man väger upp bilen.
 
Toppen