• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Men värst drabbas nya husbilar

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det er alltid en mulighet for dere i Sverige å hente 3 år gamle biler fra Tyskland til en hyggelig pris :D

Så här är reglerna:

Med nya fordon avses fordon av fordonsår 2018 eller senare som blir skattepliktiga för första gången den 1 juli 2018 eller senare.

Det betyder att bilen måste vara av fordonsår 2017 eller tidigare, vilket inom kort innebär 4 år gamla bilar. Nästa år 5 år gamla bilar o.s.v.

Pålle
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Så här är reglerna:

Med nya fordon avses fordon av fordonsår 2018 eller senare som blir skattepliktiga för första gången den 1 juli 2018 eller senare.

Det betyder att bilen måste vara av fordonsår 2017 eller tidigare, vilket inom kort innebär 4 år gamla bilar. Nästa år 5 år gamla bilar o.s.v.

Pålle

Då kan man ha turen att få tag på en färdigbyggd husbil, det tar väl ca.-1-3år för första ägaren att få bilen klar o fungerande som i broschyren :)
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Så här är reglerna:

Med nya fordon avses fordon av fordonsår 2018 eller senare som blir skattepliktiga för första gången den 1 juli 2018 eller senare.

Det betyder att bilen måste vara av fordonsår 2017 eller tidigare, vilket inom kort innebär 4 år gamla bilar. Nästa år 5 år gamla bilar o.s.v.

Pålle
Meen... , straffskatten är ju bara under de tre första åren så det är alltid ca tre år gamla bilar som bäst.
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Men det förutsätter ju att någon köper nya bilar om det ska finnas några 3 år gamla begagnade att köpa annars så gäller det import av utländska bilar.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Innan viruset kom tittade jag en del efter nyare bilar i Tyskland. Det var väldigt ofta fd hyrbilar med många mil på mätaren. Så det fick bli en inte fullt så billig "svensk" men med färre mil.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det lär nog fortfarande köpas en hel del nya bilar.
Kostnaden svider givetvis men i relation till en ny bils pris och att man kanske inte har påställt hela året blir det nog hanterbart.
Om det även blir/är så att priserna på begagnade bilar med normalskatt håller sig lite bättre så blir prisskillnaden upp till den där helt nya bilen även lite mindre och det blir då lättare att acceptera skatten på en ny bil.

"Det jämnar ut sig" sa han som sket på sig.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Jag bytte in en årsm. -17 fick väldigt bra betalt och den såldes snabbt för dyra pengar. Så det är ett stort sug efter fräscha bilar med låg skatt och jag fick en tre år nyare bil till bra pris!
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
249
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Uppenbarligen tänkte jag fel när jag syftade på de flesta ägarna, men dock så gör avställningsreglerna att det trots prisökningen blir billigare för de flesta som köper ny husbil.

Uppenbarligen trampade jag på en och annan öm tå. Likväl håller jag fast vid att om man har råd med att köpa lyxprylar för summor som många bara kan drömma om så känns det lite magstarkt att gnälla sig blå i ansiktet över lite skatt. Den skatten drabbar ingen fattig.
Den skatten drabbar även den som från en medioker inkomst sparat hela livet. Som vid pensioneringen tänkt sig njuta av glädjen att tillbringa merparten av den nyvunna friheten i en ny husbil anpassad efter egna behov. Jag förstår inte attityden.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Den skatten drabbar även den som från en medioker inkomst sparat hela livet. Som vid pensioneringen tänkt sig njuta av glädjen att tillbringa merparten av den nyvunna friheten i en ny husbil anpassad efter egna behov. Jag förstår inte attityden.
Man kanske skulle ha olika skatt på husbilen beroende på vilken livsinkomst man haft? Vilket skulle mötas av det nyliberala argumentet att det är upp till var och en att välja det jobb med den lön man vill ha.
 
Senast ändrad:

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
malmö
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2024
olika betingelse i eu med olika skatte satser därför får vi i sverige betala hög avgift som det är nu ä vi klämda genom högt skatte tryck i sverige
och hög avgift till eu och värre blir det där för hoppade england av det finns inga fria stater längre i sverige år allt storstads fixerat glömer landsbygd
ursäkte utdraget så kan det bli på söndagsmorgonen utan sol har littet med att göra med fordonsskatten för pengarna måste fram trots att det
bonus malus haltar betänkligt ur rättvise aspektet vemsom helst får köra med de vill men nog är det skön känsla att köra nytt
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Enligt Skatteverket, från och med den 1 september 2019 ska vissa husbilar vara testade med WLTP. Det innebär att det för dessa husbilar kommer finnas uppgift om koldioxidutsläpp för den färdigbyggda husbilen i vägtrafikregistret. Undrar vad som menas med vissa ?

Jojje
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.549
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Det säger sig självt att en tre år gammal bil blir bra mycket dyrare som begagnatköp än den skulle blivit om Bonus Malus inte blivit uppfunnet. Så det går inte komma undan kostnaden för skatten bara för att man inte köper en ny bil.

Om man inporterar en begagnad bil av 2018 års modell eller senare så träder väl Bonus Malus in så fort man registrerar den i Sverige och får förhöjd skatt under tre år även för den? Sätter frågetecken efter den meningen för jag vet inte om det verkligen är så men jag skulle tro det, kan inte tänka mig att de lämnat det hålet öppet. Den som vet kan väl berätta hur det är.
 
Toppen