• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mc-Moped ställ Fiat chassi

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Någon som vet var man kan köpa MC-Moped ställ som passar till Fiats eget chassi på husbilar. Kanske någon har ett till salu? Alla som finns verkar vara till Al-ko chassi.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag undrar om det inte är enklast och kanske t.o.m. billigast att göra någon form av adapterfäste så du kan få dit ett ställ för AL-KO ram på din bil. Det borde inte vara så avancerat då infästningen på AL-KO ställen är väldigt enkel.
 
Senast ändrad:

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Jag undrar om det inte är enklast och kanske t.o.m. billigast att göra någon form av adapterfäste så du kan få dit ett ställ för AL-KO ram på din bil. Det borde inte vara så avancerat då infästningen på AL-KO ställen är väldigt enkel.
Har sökt men finner inget sådant. Kollade även på dragkrok till detta chassi och det behövdes även korsande tvärstag. Ganska tung konstruktion. Vet att det finns i Tyskland med 6 veckors leveranstid.
 

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Hej
Du kan kolla på SAWIKO - Premiumzubehör für Ihr Reisemobil de har hållare till de flesta Chassis.
Mvh Klas Nilsson
Tack för tipset, väntar tills jag kommer till Tyskland. Det blir nog billigare att fixa det där. Vet att det finns en firma i Neuen Kirchen Vörden (utanför Bremen) som fixar sådant. Alden sattv ligger i samma byggnad så det passar bra när jag ändå ska dit o ha service på parabolen
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.102
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Någon som vet var man kan köpa MC-Moped ställ som passar till Fiats eget chassi på husbilar. Kanske någon har ett till salu? Alla som finns verkar vara till Al-ko chassi.
Ett tips är att väga bilen för att se hur mycket vikt du kan belasta bakaxeln med,en MC på bakstammen kommer belasta bakaxeln med en betydligt större vikt än vad själva MCn väger.
 

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Ett tips är att väga bilen för att se hur mycket vikt du kan belasta bakaxeln med,en MC på bakstammen kommer belasta bakaxeln med en betydligt större vikt än vad själva MCn väger.
Det är en EU moped på 82 kg och husbilen är uppgraderad till 3850kg så jag ser inget problem med detta eller?
 

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Det fanns en koffert hylla redan på husbilen när jag köpte den som skulle tåla 120 kg enligt förra ägaren. Jag har modifierat den lite men är inte nöjd, tycker den sviktar för mycket vid gupp o järnvägsövergångar.
 

Bilagor

  • IMG_20210529_111926_edit_77738922127720.jpg
    IMG_20210529_111926_edit_77738922127720.jpg
    1,2 MB · Visningar: 17
  • IMG_20210529_112018_edit_77697160685019.jpg
    IMG_20210529_112018_edit_77697160685019.jpg
    1,9 MB · Visningar: 17

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.102
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Finns en typskylt vid insteget vid förardörren, eller i motorrummet.
Där står max vikt fram/bak samt totalvikt, summan av fram/bak är oftast högre än totalvikten men det är den som gäller,
väg bilen axelvis samt totalt enda sättet att undvika överlast.
 
Senast ändrad:

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Finns en typskylt vid insteget vid förardörren, eller i motorrummet.
Där står max vikt fram/bak samt totalvikt, summan av fram/bak är oftast höger än totalvikten men det är den som gäller,
väg bilen axelvis samt totalt enda sättet att undvika överlast.
Tusen tack, efter nästan 13 år med husbil fick jag lära mig något nytt idag! Har visserligen inte haft behov av att veta på de 2 tidigare husbilarna men nu fanns behovet. Tack!
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.441
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Finns det inte ett excel ark här i forumet där man kunde räkna ut vikter axelryck och dyl. Jag hittar det inte nu.
 
Toppen