• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mb 608 trubbel med framlycktor! Gott nytt!!

F

F.d. 17863

Guest
Hej på er!

Har problem med framlamporna på min 608 -79

Parkeringsljuset lyser,,,
Blinkers funkar..

Men halv/helljuset är kolsvart...
Även bromsljuset tänds ej,, kanske e bromsljuskontakten?

Har kollat å bytt säkringarna..
Sprejat å gjort rent allt...

Finns de något relä eller liknande som brukar gå sönder på dessa?

Hoppas de finns någon som e duktig på detta.. kan inte köra den
just nu pga detta... e de enda som e inför besiktningen nu!

Gott nytt år på er alla!

Mvh TONY å busiga familjen
 
F

F.d. 11525

Guest
Sv: Mb 608 trubbel med framlycktor! Gott nytt!!

Har du drag på bilen? Brukar bli oxidation inne i kontakten som kan ställa till problem.
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Mb 608 trubbel med framlycktor! Gott nytt!!

Att du tidigare haft problem med halvljuset tydde då på att det var ljusomkopplaren (som skiftar mellan halv- och helljus) som spökade.

Men nu, när både hel- och halvljus bortfallit lutar det mot att ljusströmställaren - den du slår på ljuset med - fallerar, det är tydligen ett vanligt problem på dessa bilar.

Jag vet inte hur lite "tumme mitt i handen" du har (förresten är vi mer tekniska i Sverige än man är i engelskspråkiga länder - där har man "five thumbs" (fem tummar)), men det går att felsöka utan allt för avancerade kunskaper.

Förmodar att du har en av de gamla lamporna kvar, troligen av H4-typ.

Sätt på ett par sladdar på lampan och se om du kan få den att lysa när du kopplar den till batteriets + och - poler. Om du får den att lysa har du ett redskap att leta fel med.

Du vet tydligen vilka säkringar som är till helljus resp. halvljus.

Jorda (= förbinda till bilens gods/chassie) en av lampans sladdar på ett ställe med bra kontakt (ren plåt/metall).

Slå på ljuset, hel eller halv.

Den andra sladden från din tillverkade lampa sätter du till säkringen för resp. ljus (hel/halv-hö/vä).

Kolla på båda sidorna av säkringen. Kolla på alla 4 säkringarna, 2 för helljus och 2 för halvljus - glöm inte att skifta på omkopplaren. Om du får din testlampa att lysa på samtliga 8 ställen är det troligen inget fel på ljuspåslaget och inte heller ljusomkopplaren. Felet bör då ligga i någon skarv eller ute i strålkastarna.

Om din testlampa inte lyser på någon av säkringarna får du försöka lirka loss ljuspåslaget och se om det går att mäta på baksidan av det - jag har ingen aning hur det ser ut i en MB608 så jag kan inte ge mer än allmänna råd där.

Det bör finnas två kablar som är lite grövre än de andra, en är inkommande för alla ljus och en är utgående för hel/halvljus.

Du kan använda din testlampa för att kolla även dessa anslutningar, lampan ska lysa på båda kablarna.

Lyser inte lampan på någon av dessa kablar så måste vi konsultera ett elschema och se varifrån strömmen till ljuspåslaget kommer.

Bromsljuset som inte lyser borde inte ha med halv/helljus att göra - borde påstår jag - men kan ha fel, det har jag haft förr.... såvida det inte är någon form av halvljusautomatik inkopplad efteråt - det kan ställa allt på huvudet!!!

Lycka till med mätandet!

Om jag inte svarar mer här så mejla mig på
lars.fhingal@telia.com

//L
 
Toppen