• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

mb 608-77

F

F.d. 17594

Guest
Har köpt en 608 med påbörjad td40 instalation. Han som påbörjat bygget har avlidit och ingen vet hur han tänkt få den genom besiktning. En kompis till honom sa att han sett nån på internet som gjort en liknande isättning + att han i verkligheten sett en som gjort detta. Vore toppen om nån visste nåt om detta. i värsta fall blir det att bygga tillbaka org motorn och kanske montera turbo, detta har säkert fler gjort än att montera td 40.

Mvh anders
 
F

F.d. 17594

Guest
Sv: mb 608-77

Problemet som jag ser det är inte själva installationen utan besiktningen näe r den slutligen sitter där, På chevor och som länken visar ford pickuper är denna installation vanlig.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: mb 608-77

Frågor kring vad som godtjänns vid regbesiktning har väldigt mkt att göra med årsmodell på fordonet. Ring bilprovningens tekniker så kan de svara på aktuellt fall. Det som ofta ställer till det är avgasrening men det lär väl inte vara något problem på en så gammal och tung bil.
När jag kollade med bilprovningen ang. min 91:a cheva så var svaret att har jag mer än 690 Kg lastvikt så hade jag inga krav på avgasrening/intyg.
Min tidigare campingbuss Isuzu 4WD 87:a som hade togtalvikt på 2550 Kg (lätt lasbil) så var det heller inga speciella avgas / intygskrav.
Sen kan de ha synpunkter på sånt som ökat Vridmoment m.m. '
Undrar dock om de ens ser eller bryr sig om ett sådant motorbyte. Dagens besikningsgubbar (grabbar) har nog inte ens koll vad det var för motor i original.
 
Toppen