• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga Maxxis däck

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Någon av er som kör på Maxxis CP däck, detta är det enda CP-däck med Li 118 som jag hittat, vill inte köra på åretruntdäck.
Erfarenheter av er som kör på detta däck 225/75 16
Alternativ är ett C däck då finns ju mycket att välja på,men föredrar ett CP

tgliza

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3967
Medlemskap
2026
Någon av er som kör på Maxxis CP däck, detta är det enda CP-däck med Li 118 som jag hittat, vill inte köra på åretruntdäck.
Erfarenheter av er som kör på detta däck 225/75 16
Alternativ är ett C däck då finns ju mycket att välja på,men föredrar ett CP

Jag har kört 3 säsonger nu. Märker ingen skillnad på varken körkänsla eller slitage jämfört med Michelin jag kört på tidigare

Senast ändrad:

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Maxxis är ett taiwanesiskt företag. Jag sätter ännu inte på något asiatiskt på en 5t husbil som körs ca 1000mil under barmarkssäsongen. Nu kanske jag hoppar in i en galen tunna men...att spara en eller två tusenlappar med att inte köpa ett premiumdäck jmfrt med allt annat bling-bling som det spenderas pengar på tycker jag är feltänkt.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Maxxis är ett taiwanesiskt företag. Jag sätter ännu inte på något asiatiskt på en 5t husbil som körs ca 1000mil under barmarkssäsongen. Nu kanske jag hoppar in i en galen tunna men...att spara en eller två tusenlappar med att inte köpa ett premiumdäck jmfrt med allt annat bling-bling som det spenderas pengar på tycker jag är feltänkt.
Problemet är att det inte finns något sommardäck med LI 118 annat än Maxxis, då får man köra på C-däck,det är ingen prisskillnad så några pengar spar man inte

Tommy N

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Jag hoppar i samma tunna som Seppo. Min filosofi i mitt billiv har varit att jag sparar inte på kvalitet o därmed säkerhet vid mitt köp av däck som är min enda kontakt med moder jord när jag är ute o kör. Jag drar hellre in på annat och köper mina premiumdäck istället.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Jag hoppar i samma tunna som Seppo. Min filosofi i mitt billiv har varit att jag sparar inte på kvalitet o därmed säkerhet vid mitt köp av däck som är min enda kontakt med moder jord när jag är ute o kör. Jag drar hellre in på annat och köper mina premiumdäck istället.
Om du läser mitt tidigare inlägg så ser du anledningen, det rör sig inte om pengar

Holen

HBK Medlem
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2025
Lever inte Maxxis däck upp till det dom specificerar. Var kan jag hitta information (fakta) om att deras däck är dåliga eller inte lämpliga att montera på en husbil ? Snart i behov av nya däck själv.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag är inne på andra säsongen på Maxxis Vansmart Snow WL2 225/75-16C 118/116R, 10PR.
på min 6-tons Sprinter med tvillinghjul.
Bytte från Hancook sommar C-däck, 120/121.

Mina Maxxis är:
Mjukare än Hancook, men inget som påverkar körbeteendet, kanske det beror på lägre LI (?)
Troligen även kortare livslängd.
Mycket tystare.
Högre komfort.
Funkar ok det lilla jag testat på snö, på blankis är de sämre än bra nordiska friktionsdäck.
Kör med samma lufttryck som de förra 4,7bar i alla.
Billigare än Hankook.

20231202_125308.JPG

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Kört snart 1500 mil och supernöjd! Om de sen slits lite mer? Vet inte men däck är ju färskvara och bör ändå bytas oftast innan de faller på mönsterdjup. Hur många år mellan byten är upp till var och en. Hellre ett år för tidigt än en däckexplosion!
Stämmer bra, jag körde 9år på mina Hankook, drygt 6000mil, hade inga torrsprickor samt 6mm! mönster kvar i alla 6 däcken, bytte dels på ålder samt att jag ville kunna köra alla årstider vid ev. behov.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Stämmer bra, jag körde 9år på mina Hankook, drygt 6000mil, hade inga torrsprickor samt 6mm! mönster kvar i alla 6 däcken, bytte dels på ålder samt att jag ville kunna köra alla årstider vid ev. behov.
Jag har Continental åretruntdäck som är standard monterade på min bil, nu efter 2000 mil är dom nere på 5 mm, till vintern är dom inte godkända att använda som vinterdäck på tung bil, men då har jag min bil avställd, så för mig är det inget problem, men många andra kanske tror att det är ok att köra med på vintern.

Toppen