Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Den helt vita släpper in minst ljus. Sedan den rökfärgade och mest ljus släpper den transparenta in. Vi har en rökfärgad, med mörkläggningsgardin. Gardinen kan dock inte användas när fläkten är igång!Tänker köpa en Maxxfan de lux 50x50 cm finns 3 alternativ färg på luckan. Vilken släpper in minst ljus när den är stängd??
Finns dom i 50x50 ?
Fel av mej ska va 40x40. Å nu är den beställd den med helt vita kåpan (4190+149 frakt bra pris eller??)
Vi hade en vit på förra husbilen och nu en rökfärgad. Båda släpper in duktigt med ljus. Den nuvarande har vi tejpat invändigt med aluminiumtape och det blev definitivt bättre. Den släpper dock in en del ljus runtom och enda sättet att få det mörkt är att dra för skjutgardinen men som sagts tidigare: då kan man inte köra fläkten. Det brukar dock inte vara något stort problem för vi behöver ffa fläkten nattetid när vi är söderut och där brukar det vara mörkt på nätternaTänker köpa en Maxxfan de lux 50x50 cm finns 3 alternativ färg på luckan. Vilken släpper in minst ljus när den är stängd??
Beror nog helt på förutsättningarna (så som storlek på bil, utetemperatur etc.)hur mycket sänker dessa inne temperaturen ?
tänkte det kanske kunde vara bra att ha då vi katten med os
Du kommer aldrig under utetemperaturen utan en riktig AC. Däremot slipper du den uppvärmning inne i bilen, som jag tycker är det största gisslet söderut och även varma dagar här hemma. Med MaxxFan på utsug och fönster i ventilationsläge, gärna på skuggsidan och en bit ifrån MaxxFan, skapas en ständig luftström av uteluft genom bilen. Komplettera gärna med extra isolering i övriga takluckor och fönster mot solen. Då blir tempen i bilen samma eller nära utetemperaturen och man slipper den kraftiga uppvärmningen av inredning och allt innehåll i skåp och lådor, som vi annars har efter en dag i solen. En uppvärmning som ofta håller kvar värmen i bilen hela natten. Vi har dessvärre varit utan katt ett par år, men tror att MaxxFan hade varit suveränt för henne! Hon avskydde, precis som vi, bullret från AC:n. Andra djurägare har varit väldigt positiva till MaxxFan.hur mycket sänker dessa inne temperaturen ?
tänkte det kanske kunde vara bra att ha då vi katten med os
Hittade detta som en annan hade uppmättHur många watt drar en maxfan på max?
Ursäkta uttrycket, men så jävla bra beskrivet Jankro!Hej jag har haft en MaxxFan i min bil ett par år nu. Min katt som åkt ca. 20.000mil blev "bara" 22 år och fick tyvärr bara nytta av den i en sommar, men den gjorde stor nytta verkade hon tycka faktiskt.
Det går ju inte att sänka temperaturen lägre än utomhustempen naturligtvis, men även luftdraget kyler ju lite extra. Det beror ju också på var MaxxFan'en sitter.
Min sitter allra längst bak i bilen och då så får man ju se till att ha inluft så långt bort från fläkten som möjligt, ett eller båda sidofönstren längst fram. jag brukar också se till att ventilation/värme inluften är helt öppen i spjällen så det kommer in lite luft även den vägen. En del modernare ventilation/ värmekanaler i bilar går ju med vakuum eller motorer och då har man ingen större makt att bestämma var spjällen står tyvärr.
Men.... för att få maximal Ventilation i bilen så måste man alltså få in luft så långt bort som möjligt, vilket också innebär att om MaxxFan'en sitter i mitten av bilen så måste man få in luft både längs bak och längst fram i bilen för att hela bilen skall bli ventilerad. Jag vill nog sträcka det så långt som att säga att man även behöver balansera inluften fram och bak om fläkten sitter mitt i bilen för att få ut max av den.
Ett exempel på det är att i min bil sitter dörren bak i bilen och lämnar man den med lite ventilationsspringa så sabbar man hela ventilationen i bilen, för nästan all luft sugs in från dörrspringan och ut direkt genom takfläkten och inget händer i resten av bilen.
Hur mycket inluft man behöver brukar ge sig självt. Om det är för små öppningar i förhållande till vad fläkten kan skyffla ut så hörs det på fläktljudet att den jobbar i lite vakuum och "kavitetrar".
Men i svensk sommar i full sol ute på ett öppet fält så går det faktiskt att överleva bara man har tillräckligt med inluft på rätt ställe eller ställen så all luft inne i bilen blir utbytt vartefter.
Den tar ju en hel del ström också på uppåt fullfart, men har man solpaneler på taket så har man ju för det mesta mycket sol i värmen när fläkten behöver gå på högfart så laddningen brukar då räcka till både batterier och fläkt utan allt för kraftiga paneler.
M.v.h. JANKRO.