• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Maxxfan låter som ett tröskverk

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kjell1351

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2026
Har monterat en Maxxfan takfläkt i husbilen. Allt fungerar som det ska men..... vid öppning och stängning av luckan så låter den som ett mindre tröskverk. Skall det vara så?
Kjell

Ja, med tanke på priset så kan man tycka att ljudet skulle indikera lite mer kvalité kanske. På samma sätt så brukar själva fläkten "vobbla" lite billigt.
Riktade upp fläkten till nästan vobbelfri. Men ljudet från luckan får man nog anse vara, som Pålle påpekar "akustisk indikering på att luckan stänger eller öppnar sig" :p.

M.v.h. JANKRO.

Ja, med tanke på priset så kan man tycka att ljudet skulle indikera lite mer kvalité kanske. På samma sätt så brukar själva fläkten "vobbla" lite billigt.
Riktade upp fläkten till nästan vobbelfri. Men ljudet från luckan får man nog anse vara, som Pålle påpekar "akustisk indikering på att luckan stänger eller öppnar sig" :p.

M.v.h. JANKRO.
Det innebär ju att man knappast kan sätta fläkten på ”auto” och ha den igång när man sover. Har däremot inte märkt av att den vobblar.
Kjell

Det tog mig några dagar att testa bra manuell inställning efter aktuell väderlek för att slippa "auto" läget nattetid.

Det tog mig några dagar att testa bra manuell inställning efter aktuell väderlek för att slippa "auto" läget nattetid.
Upplevde du också att den lät mycket vid öppning och stängning och att det är skälet till att du kör den manuellt under natten?

Ja, dels ljudet från luckan dels programmeringen av "auto" som jag tyckte var märklig.
Men som sagt jag tycker inte jag har behov av ett "auto"- läge. Möjligtvis att använda på dagtid när man lämnar bilen.
Med tanke på att fläkten är tyst, går på 12 v och inte stängs vid regn samt har fjärrkontroll och för min del i stort sett ersätter AC, som jag tidigare prövat, är det det mitt viktigaste tillbehör.

Auto-läget, kombinerat med stora ventilationsgaller i förarhyttens dörrfönster som släpper in mängder med utomhustempererad luft, ger ett behagligt inomhusklimat om man tvingas lämna bilen några timmar mitt på dagen – speciellt om man lyckas hitta en P-plats i skuggan.

Pålle

Senast ändrad:
Auto-läget, kombinerat med stora ventilationsgaller i förarhyttens dörrfönster som släpper in mängder med utomhustempererad luft, ger ett behagligt inomhusklimat om man tvingas lämna bilen några timmar mitt på dagen – speciellt om man lyckas hitta en P-p jats i skuggan.

Pålle
Vad är det för ventilationsgaller du avser? Finns det några som är ”inbrottssäkra”?
Kjell

Det finns "skräddarsydda" ventilationsgaller som kläms mellan sidoruta och dörrbåge. Googla på "lüftungsgitter ducato", så kan du hitta bra bilder som visar hur det fungerar. Är lika "inbrottssäkra" som sidorutan...

Pålle

Alternativt öppna främre taklucka ett par cm

Om fläkten är monterad bak i bilen fungerar det bra att låta den dra luften igenom bildelens ordinarie ventilation, då kommer luften in lågt och drar igenom hela bilen. Förutsätter naturligtvis att ventilationen står öppen och övriga intag är stängda.

Det finns "skräddarsydda" ventilationsgaller som kläms mellan sidoruta och dörrbåge. Googla på "lüftungsgitter ducato", så kan du hitta bra bilder som visar hur det fungerar. Är lika "inbrottssäkra" som sidorutan...

Pålle
Tror det är svårt att hitta till helintegrerade?
Kjell

Tror det är svårt att hitta till helintegrerade?
Kjell

Jag skrev "förarhyttens dörrfönster" – underförstått originalförarhytten – och tipsade dessutom om att googla på "lüftungsgitter ducato".

Har dock sett liknande ventilationsgaller som man själv fick kapa och forma, och ett sådant borde kunna anpassas till en helintegrerad husbil.

Pålle

Har monterat en Maxxfan takfläkt i husbilen. Allt fungerar som det ska men..... vid öppning och stängning av luckan så låter den som ett mindre tröskverk. Skall det vara så?
Kjell
Tackar för alla svar. Har fått tillräckligt med förslag för att veta hur jag skall lösa problemet och stänger därmed tråden.

Kjell

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tillbaka
Toppen