• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mattorna behöver bytas.

F

F.d. 924

Guest
Vi behöver nya "heltäckande" mattor i bilen, de gamla börjar gå sönder och är inte frächa.
Frågade i en relativt stor mattaffär men det blev blankt nej.....gör inte sådana jobb.
För oss som lekmän finns det ju inte en chans att fixa med tillklippning och inläggning:confused:-
Är det någon som fått sina mattor utbytta eller har tips om vart vi kan vända oss.

Benny & Ingrid i en begagnad Hymer
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Mattorna behöver bytas.

Vi lämnade in dom gamla som mall sen fixade dom nya efter de gamla mallarna. Priset blev 800 kr totalt. Det var hos Getinge mattcenter dom är toppen.
MVH Gunilla
 
F

F.d. 924

Guest
Sv: Mattorna behöver bytas.

Ja så var också min tanke ska försöka igen..... han kanske hade en dålig:swoon:dag.
Tack för rådet och jag blev verkligen förvånad över priset.

Ingrid
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Mattorna behöver bytas.

Matthallen i Borås (ligger nära djurparken) gör jättebra jobb snabbt.

Ring före så kan han fixa direkt mvh Torbjörn
 
F

F.d. 924

Guest
Sv: Mattorna behöver bytas.

Torbjörn, menar du att de kan göra det på ett par dagar om man hör av sig i god tid.
Då blir det att ta lite ledigt när bilen ställs på till våren.
TACK för tipset:yes:

Hälsningar Benny&Ingrid
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Mattorna behöver bytas.

Jag vill gärna kunna tvätta mattan i maskin, så jag har köpt Devlon-mattan och klippt till av två mattor så det passar precis. Har haft dessa mattor här hemma i många år, med hundar och de är suveräna. Suger upp smuts och fukt. Sköna att gå på. Mattan är gjord i nån sorts mikrofiber m kort lugg, gummi på baksidan som ej lämnar märken + små nabbar som gör att det blir lite luft undertill. Melerade färger i begie, mörkgrått el mörkblå. Har tvättat mina hemma massor med gånger 40° inget mjukmedel. Fransar inte när man klipper i den.

Kolla här --> Devlon Micro
 
F

F.d. 55402

Guest
Sv: Mattorna behöver bytas.

Hej
Jag lämnade i vår förra bil till golvbolaget i kamar. mvh Fredrik
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Mattorna behöver bytas.

Hej!

Till vår förra bil valde jag ut en heltäckningsmatta som jag tyckte om, sedan skars den ut efter mallen på den gamla mattan. De fick också langettera den.
Detta beställde jag på Växjö färg och tapet. Priset stannade på ca 2500:- men då fick jag det som JAG ville.
Tippset om Devlon mattan tycker jag var bra. Har redan en sådan vid entrédörren, funkar kanon bra!
Till sist en personlig synpukt....i vår nya bil åkte heltäckningsmattorna ut, mycket mer lättstädat, hygieniskt och varför dölja ett jätte fint golv. När det är kallt har vi inne tofflor. Tänk vad man kan ändra uppfattning, så tänk noga efter innan ni fattar beslut.:)
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Mattorna behöver bytas.

Torbjörn, menar du att de kan göra det på ett par dagar om man hör av sig i god tid.
Då blir det att ta lite ledigt när bilen ställs på till våren.
TACK för tipset:yes:

Hälsningar Benny&Ingrid

Har du lite tur gör de mattaorna på samma dag, beror lite på läget. Men kollar du före är det större chans att komma en lugn dag.

De har mycket att välja på och tänk ut i förväg hur du vill dela av mattorna. Man kanske bara vill ha all på vintern, mvh Torbjörn
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Mattorna behöver bytas.

Ta dom gamla och klipp ut nya och lämna in till langetering matta plus langetering kostade 1700:- kul vintergöra.
 
F

F.d. 1742

Guest
Sv: Mattorna behöver bytas.

Hej.
Kolla med Haralds mattor i Nybro.
Jag lämnade i en ritning på en matta till vår husbil, inga problem för dem att fixa detta. De kan även kantsy mattorna för en ringa peng. Mitt reultat blev lyckat, tycker jag. Jag kantsydde inte utan finjusterade kanterna mot inredningen, total kostnad under 1200:-.
Lycka till, Christer
 
F

F.d. 924

Guest
Sv: Mattorna behöver bytas.

TACK alla för mycket fina tips, nu ska vi fundera på om det blir vanlig matta eller devlonmatta.
Det var hos Haralds mattor i Nybro jag hörde mig för.....
Återkommer när allt är fixat och klart vilket lär bli till våren, känns lite fel att lägga in denna årstiden.
Visst är husbilsklubben toppen:bock::bock:man får hjälp och råd med allt.

Benny&Ingrid
 
F

F.d. 29752

Guest
Sv: Mattorna behöver bytas.

Vi har tagit bort heltäckningsmattan och ersatt den med mindre hemvävda mattor. Mycket praktiskt om någon av hundarna mått illa. Lättare att tvätta en matta i stället för att ta hand om heltäckningsmatttan.
 
F

F.d. 924

Guest
Sv: Mattorna behöver bytas.

Nu har vi tagit bort mattan i bodelen och polerat upp golvet det var mycket enkelt och blev mycket snyggt.
Kommer att inhandla "lösa" mattor till våren.
Tänk vad bra det kan bli efter tips:D:D
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Mattorna behöver bytas.

Jag fick pris på originalmattor till Dethleffs T 6501 -07 idag av Tumbo Husbilar, 5130:- leveranstid 6 - 8 veckor!!!

Lite i överkant för vår del.

Blir nog att skära till själv och få dom kantsydda sen.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.619
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Mattorna behöver bytas.

Vid val av heltäckningsmatta till husbilen är det viktigt att kontrollera att mjukgöraren i materialet på undersidan av heltäckningsmatta inte reagerar med mjukgöraren i PVC-mattans översta skikt.
Skulle mjukgörarna reagera med varandra, blir det fula fläckar på PVC-mattan.
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Mattorna behöver bytas.

Ett tips till er som skall göra mattor...

Tänk i nya banor!

Inte säkert att mattan som ligger i bilen är skuren på smartatste sättet!? Det kan tex vara snyggt att släppa in mattan några centimeter vid en "ventilationskanal" (svårt att förklara men har de en förstår du vad jag menar).

Vi dörren/entrén i husbilen kan det vara snyggt att forma mattan så den harmonierar med inredningen, alltså ingen helt fyrkantig matta. Tänk efter, kanske vill du ha del mattar på sommaren och när det är kallt kanske du vill lägga i och täcka hela golvet.

När du ändå syr gör en extra entré matta, den slits ju mest.

Du kan förändra bilen en hel del med nya mattor, både med färg och form. Fråga också matthandlaren hur mattan fungerar mot smuts, kommer den att kännas varm eller kall.

Köpte själv en stuvbit till ny hyttmatta, tjock och klippt lugg. Ett lyckat köp för den mattan känns varm så fort du sätter foten på även om det är kallt i hytten.

Köpte en matta med tätt gummibaksida som jag lade in i garaget!?! Helt fel fick massor av kondens under mattan. Ut med den och rådfrågade matthandlaren! Det blev en terassmatta istället som andas, så var det problemet löst.

Hoppas att ovanstående kan vara till hjälp för någon som slipper göra mina misstag...

Mvh Torbjörn :spinny:
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Mattorna behöver bytas.

Idag så beställde jag Devlonmatta på metervara till husbilen. Eftersom jag har hund som skitar ner så ville jag ha en tvättbar. Smidigt med metervara. SUSANNE
 
Toppen