• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Matt gelcoat!

F

F.d. 50012

Guest
Vad gör man för att få gelcoten blank igen när den har blivit nedmattad av för starkt slipmedel vid polering. OBS inte oxid, det syns att någon har gått över det med en polermaskin. Finns det något bra medel på marknaden ?

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Matt gelcoat!

Gå in i en båtsportbutik och fråga. Dom brukar vara bäst på sånt.
Calle

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Hej, visst kan man polera upp den igen, men mycket jobb är det.
Ett annat sätt är att lackera om den, har gjort det med en båt o resultatet blev
kanon.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Det finns två sätt. Antingen slipar man om med finare och finare våtslippapper eller så utnyttjar man den matta ytan (ev. mattar ytterligare) och lägger på ett nytt lager med gelcoat (och kanske får efterslipa målningen)

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

Vad gör man för att få gelcoten blank igen när den har blivit nedmattad av för starkt slipmedel vid polering. OBS inte oxid, det syns att någon har gått över det med en polermaskin. Finns det något bra medel på marknaden ?
hej jag råkade ut för sama problemvid leverans polerade dom sönder bilen vad göra jag köpte autoglym poler o vax körde manuelt 2ggr med bra resultat på en rapido med poleroser o matt i lack sen 1ggr på våren billen ser ny ut ( bilen är 3år gammal)

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025

Abralon kan användas isf rubbing och sen polish.
Abralon för plast
Tex 2000-storlek först och sen 4000.
Å sen ska allt förseglas med nåt vax/nano eller sealer.
Lycka till! :)

Toppen