• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Matställe och krogar

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.664
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Eftersom det oftast är jag som får fatta beslut om var vi ska äta någonstans när vi har bestämts oss för att "äta ute" så vore det roligt att få ta del av era tips ifrån hela landet och även utomlands så klart.

För personligt bruk (delar gärna med mig) så tänkte jag sammställa en lista över de tips som kan komma in här. Många gånger när vi kommer till ett nytt ställe så vill vi gärna hitta det där stället med det "lilla extra" med meny och service.

Vi var i går kväll på Renässans, Sandgärdsg. 25, 50334 Borås, tel. 033-12 12 40.
Många olika "plankor" när man är sugen på det.
Det var god mat, trevlig miljö och mycket bra service.

Nästa gång vi kommer till Götet så kommer vi att besöka
Nära Hem Bar och Kök, Gibraltargatan 80
Göteborg

Det verkar att vara ett jättetrevligt ställe.

Eva
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5447

Guest
Sv: Matställe och krogar

Om du en gang kommer til Danmark, så kan jeg rekommandere Fuglebjerg Kro, som ligger på det sydlige Sjælland. Det er en klassisk, dansk kro, hvor maden - og ikke mindst servicen - er super.

Vi bor i nærheden af Kalmar. Når vi skal spise ude, så bliver det enten Larmgatan 10 eller Den gröna stugan.

Hilsen Kirsten
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Matställe och krogar

Om man inte är ute efter någon lyxkrog utan bara vill ha något snabbt och enkelt fimms det två ställen i Mark att rekommendera.

Frölich Grill &gatukök i Skene som gör ett underbart potatismos. Öppet "nästan jämt"
  • Lat: N 57º 29' 25.44"
  • Long: E 12º 38' 27.42"
Beker restaurang i Hyssna som gör dom bästa Pizzorna på norra halvklotet.
  • Lat: N 57º 33' 23.16"
  • Long: E 12º 32' 19.68"
Lite lokalpatriot måste man ju få vara.
Visste ni föressten att Pizza är en svensk rätt? En riktig Pizza ska ju bakas i stenugn, och den stenugn som den absolut första pizzan bakades i låg på Stenugnsön utanför Stenugnssund. Genom åren har emellertid denna historia fallit i glömska, även hos Bohuslänningarna själva som numera felaktigt stavar Stenungssund. :)
Calle
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Matställe och krogar

Håller med ovanstående. Bra att veta är dock att de restaurangerna är lite finare, man bör kanske inte gå dit med t-shirt och jeans.

Här kommer några fler halmstadsförslag.

www.perskok.se Lunchrestaurang i flygstadens industriområde, nära äventyrslandet eller om man är på väg ut mot Tylösand. De har 3 lunchalternativ varje dag.

www.lenaskebab.se lite annorlunda kebab då såserna är tomatbaserade istället för majönäsbaserade, man äter oftast kryddat ris eller stora härliga klyftpotatisar till köttet snarare än pommes. Litet ställe lite utanför centrum. (dock har de semesterstängt mitt i sommaren)

www.vastergok.se också lunchrestaurang med 2 lunchalternativ. De har en drive thru om man vill ha matlåda och äter man inne på restaurangen så är det buffé och man kan äta så mycket man vill.

Pizzeria nära E6:an om man önskar är vår egen pub där vi bor. www.karlekenspizzeria.se . man kör av avfarten Halmstad norra och mot centrum. Första bostadsområdet på höger sida kallas Kärleken och där är pizzerian också.
 

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: Matställe och krogar

När ni ändå befinner i Stockholm, besök även Örtagårdens restaurang, Östermalm,
de har såväl humans som vegetarisk mat, buffé.
Bra pris till all den maten som erbjöds. I mysig miljö.

Och kommer ni till Varberg kan jag varmt rekommendera Zorba.

Ingela
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Matställe och krogar

I Rönninge. allså mellan Stockholm & Södertälje.
Parkering vid Konsum i rönninge gång avstånd ca: 300m Till en mysig resturang Talliden
serverar fin mat med sjöutsikt, Kolla deras hemsida.
Mvh
Skoogis:spinny:
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.664
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Matställe och krogar

Så roligt att denna tråd har vaknat igen,
Kan verkligen rekommendera Harrys i vilken stad som ni kommer
till i Sverige. God mat och utmärkt service.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Matställe och krogar

När ni åker norr över så kan vi rekommendera Axmarbrygga Havskrog som ligger några mil norr om Gävle och erbjuder husbilsplatser med eluttag för ca 15 husbilar.
Havskrogen har mycket bra kök och jättefint läge precis vid havet.
Restauranger som tänker på oss husbilsturister borde få en guldstjärna. :msn_star:
V-backen :wink:
 
Senast ändrad:
I

Inger & Taeke NL

Guest
Sv: Matställe och krogar

Hej Eva o Hasse + alla andra, :mat:

Vi har ett bra matställe här i Noord-Holland när man kommer över Afsluitdijk, från norr mot söder, svänger man av vid första avfarten mot Den Oever, åker till höger och fortsätter till ni ser resturangen, De Zingende Wielen = de sjungande hjulen N 52 55 28.12 E 5 01 05.70, på vänster sida.
Det här stället ligger på väg mot tulpanfälten, man kan även tanka bilen där, finns en stor parkeringsplats för lasbilar och långa husbilar.

Ofta är det så att när man äter vid en resturang med parkering har de inget emot att man övernattar där, gäller i både Holland o Tyskland.

Ett litet tips!
Min man Taeke är och har varit lasbilchafför i 40 år, han säger att i de flesta länder är det så att står det många lastbilar vid en resturang så har de bra och relativt billig mat.
Men så billigt som i Sverige på lunchresturangerna har jag inte sett någon stans här nere. Tråkigt nog!

Hälsningar från ett snöigt Holland,
 

Whippetägare

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
3511
Medlemskap
2024
Sv: Matställe och krogar

Håller med. Vi brukar kolla, står dem många lastbilar vid matstället så är det oftas bra mat, husmanskost och mycket mat får man också. Priserna är ganska lika idag vart man än äter.:yes:
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Matställe och krogar

När ni åker norr över så kan vi rekommendera Axmarbrygga Havskrog som ligger några mil norr om Gävle och erbjuder husbilsplatser med eluttag för ca 15 husbilar.
Havskrogen har mycket bra kök och jättefint läge precis vid havet.
Restauranger som tänker på oss husbilsturister borde få en guldstjärna. :msn_star:
V-backen :wink:

I Furuvik finns Furuviks brygga samma ägare som Axmar brygga lika god mat, men mitt tips är Tre små rum som ligger i Skutskär efter väg 76 där serveras luncher och ala carte som är en ren smakupplevelse. www.tresmarum.org
 
H

hianders

Guest
Sv: Matställe och krogar

Jag vill gärna rekommendera restaurang Dalahästen (alldeles intill världens största Dalahäst) som man ser från rv 70 (mot Mora). För er som har åkt en bit är det en lämplig pausplats (dessutom ställplats). Restaurangen har god Dagens lunch mån-fre och den är alltid vällagad. Stor fin salladsbuffé. Det är ju mycket trafik på rv 70 denna Vasalopps- och sportlovsvecka så kör försiktigt!!
:mat:

fru hianders/Inger
 
Toppen