• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Material till bordskiva

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Hej ska ju byta bordsunderede har köpt ett men det måste modifieras lite går ej att sänka tillräckligt till bädden,tips önskas till bordsskiva( matrial)
Det vi har nu är rätt tjock skiva ,kan ju minskas lite . Är det ngn som har ngn slags aluskiva som bordskiva?Det skall ju även vara hållbart.Underredet måste sänkas 3 cm annars ligger jag ju konstigt./susanne
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Matrial till bordskiva

Menar du att bordskivan måste bli tre cm tunnare eller är det själva stativet som måste sänkas? Hur tjock är bordskivan nu? Hur ser stativet ut, kanske en bild?
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Matrial till bordskiva

Här kommer bilder bordskiva är ca 3 cm skulle vara perfekt o hitta ngn skiva 2,5 cm .det blir 0,5 cm högre är nog ingen fara det blir lite jobb att ändra underedet men det går i nödfall.Utemöbler finns ju i alu med plastat skiva .Vore kanske bra?Jag hatar att bordet sitter i väggen tungt o eländigt risk finns ju att man förstör väggen.Det kanske går att fräsa ur i nuvarande skiva sen skivan är nog 3 cm.
 

Bilagor

  • husb 001 (Small).jpg
    husb 001 (Small).jpg
    52,9 KB · Visningar: 25
  • husb 002 (Small).jpg
    husb 002 (Small).jpg
    70,7 KB · Visningar: 12
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.593
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Matrial till bordskiva

Vi har ett sådant bord, det var standard i vår årsmodell av Frankia.
Skivorna är av specialmaterial för att vara lätta och hållbara och finns säkert att köpa i någon husbil/husvagnsfirma.

Duger inte skivan du har på bilden, påminner om vår?
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Matrial till bordskiva

Hej
Hade samma fundering på min förra bil, men blev aldrig utfört.
Så här tänkte jag
1: Göra en kopia av bordsskivan i plywood.
2: Ordna snabb montage av bordskivan till nya underredet.
3: Plywood kopian förvaras i t.ex i garaget (eller underbordet) eller varför inte
monterad under ordinarie bordskiva.
4: Vid bäddning skruvas ordnarie bordskiva bort o ersätts av plywoodskivan.
Fiffigt
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Matrial till bordskiva

Bordskivan duger men när man flyttat över skivan till det fristående stativet så blir det 3-3,5 cm för högt ligger ej o vilar på klossarna när man ska bädda.Stativet är ej så smidigt att ändra på.O byta bordskiva det tar ju tid är inte att tänka på vill ha ett bord som passar o tar 1/2 min att få ner på klossarna sedan är det ju bara att bädda och gå o lägga sig.
Klossarna i bilen som bordskivan skall ligga på går ej att sänka mer!!I nedfällt läge är underredet alldeles för högt!!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Matrial till bordskiva

Fräs spår i skivan för underredet och eller sänk klossarna?
Häls Mikael o Carina

beroende på vad som är för högt?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Matrial till bordskiva

Var försiktiga med att fräsa i bordskivan. Den kan vara ihålig med en massiv ram och någon form av lätt fyllning. Förr (kanske fortfarande) gjordes dörrblad av två tunna skivir med ett raster av papp som bildade ett rutmönster. Runt kanten var det en smal massiv kantlost. Oerhört lätta dörrar som var vridstyva (men lätta att slå hål i). Kan vara så på en del husvagns- och husbilsbord också.
 

Kallax

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Luleå
HBK-Nr
524
Medlemskap
2026
Sv: Matrial till bordskiva

Hej. Far till en mekverksatad,låt dom kapa bort 3 cm längs ner ovh svetsa fast den
det måste vara enklast i mitt tycke och du kan ha kvar org.skivan.
Hälsningar Kallax
 
F

F.d. 6530

Guest
Sv: Matrial till bordskiva

Hej. Funderar du att kapa stativetså kolla att det går att fälla ihop,så inte den övre biten av benet tar i golvet innan det är i nedfällt läge. Fräsa ut ur bordet ska du nog inte tänka på bara,det är som regel fyllning av veckad papp, med någon enstaka trälist. Nilsman
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Matrial till bordskiva

Kapa stativet blir ej bra går då ej att fälla men vi ska provborra i det i morgon på undersidan.Så får vi se vad det är i.Vi har själva både verkstad o svets men inga träverktyg fräsar m.m så jag åker till min far som är lite alltiallo/susanne
 
Senast ändrad:
F

F.d. 6530

Guest
Sv: Matrial till bordskiva

Hej igen, återkom gärna o berätta hur det gick. Nilsman
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Matrial till bordskiva

Snart,denna vecka återkommer jag med bild på min nya bordskiva o underrede.Har varit hos den lokala trävarufirman så de skulle göra en skiva limma o såga lite.Ja de är jätteduktiga så jag hoppas det blir bra.Sedan blir det smidigt att bädda behöver inte be ngn om hjälp.Vi har ju bädden uppe men där blir för varmt tycker jag,jag öppnar takluckan och Ragge stänger,så kan man ju inte hålla på.:twitcy:
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Matrial till bordskiva

Ja nu är det klart.Min far stryker det med olja o gud vad det suger.
 

Bilagor

  • RIMG0008 (Small).jpg
    RIMG0008 (Small).jpg
    35,4 KB · Visningar: 983
Senast ändrad:
Inlägg
716
Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024
Sv: Matrial till bordskiva

hej susanne
hvor er det blevet fint:yes::yes:
er det sådan at du låner din far ud ???:D:D:D
jeg synes at han ser ud til at være " en bra at ha sak":D

superfint bord, tillykke med det
hilsen Marianne 788
 
Toppen